זיכרון, טיפים ועזרים - לקראת בחינות ובכלל

(0)
לדרג

אחרי שליווה אותנו מיליוני שנים ואף שרד הפצצה אטומית אחת בהירושימה, עכשיו הוא זמין לכל...

מהו הצמח המופלא?

גינקו בילובה הוא העץ העתיק בעולם: מוצאו במרכז סין לפני 280 מיליון שנה. עץ הגינקו יכול להגיע לגיל של עד 4000 שנים! המדענים מייחסים את הגעתו לגיל מופלג זה לכושר עמידותו בפני זיהום אויר, מזיקים ומחלות. הוכחה נוספת לכושר ההישרדות המופלא של הגינקו בילובה התקבלה לאחר הטלת הפצצה האטומית בהירושימה ב- 1945: עץ הגינקו נשרף לגמרי, אך הודות לכושר העמידה של שורשיו בחום גבוה, הם הצליחו לשרוד ובאביב שלאחריו כבר צמחו בחזרה.
כיום גדל עץ הגינקו בילובה בעיקר במזרח אסיה, והופך יותר פופולארי גם במערב, בשל עמידותו בפני זיהום סביבתי, חיידקים, פטריות, ווירוסים, וכמובן בשל יופיו.

לאור תכונותיו יוצאות הדופן, השימוש בגינקו בילובה כצמח מרפא אינו מפתיע. סגולותיו הרפואיות של הגינקו בילובה הוזכרו לראשונה בספר תרופות סיני משנת 2800 לפנה"ס, ובסין נחשב העץ כקדוש ועצי הגינקו מפארים מקדשים. ברפואה המערבית הוא הפך מוכר בעיקר בארצות מערב אירופה בשנות ה-80, בגרמניה ובצרפת. מחקרים אף הראו כי גינקו בילובה אף יכול להאט את התקדמות מחלת האלצהיימר. כיום, תכשירי הגינקו בילובה הם תרופת ה- OTC (ללא מרשם רופא) הנמכרת ביותר בגרמניה והשימוש בו בתרופות טבעיות ובתוספי מזון רק מתעצם עם השנים.

מחקרים

בשנת 2002 פירסמה ספרית ה- Cochrane הבריטית ניתוח-על המבוסס על סיכום של כל המחקרים הקליניים ((EBM = Evidence Based Medicine. המאמר מצביע שתמצית מצמח הגינקו בילובה יעילה לשיפור מצבם הקוגניטיבי של חולי אלצהיימר ודמנציה, יעילות שהתבטאה גם ביכולת לביצוע פעילות יומיומית ושיפור התפקוד הרגשי. סקירה זו קבלה תוקף מחודש גם ב- 2004. בפרק מסקנות המחקר מציינים החוקרים כי התוצאות לשיפור התפקוד הקוגניטיבי נראות מבטיחות , אם כי נדרש מחקר נוסף לאשש מסקנות אלה. כמו כן מציינים החוקרים כי תמצית הגינקו בילובה נראית בטוחה לשימוש ללא תופעות-לוואי בולטות.

דמנציה מתאפיינת בירידה הדרגתית בתפקודים הקוגניטיביים, שינויים בהתנהגות וירידה בתפקוד היומיומי. מחלת האלצהיימר היא הגורם השכיח ביותר לדמנציה: היא פוגעת בכ- 5-10% מבני 65 ומעלה, ובכ- 20-40% מבני ה- 80 ומעלה. מאפייניה העיקריים: ירידה הדרגתית בזיכרון השונה משכחה טבעית המאפיינת את הגיל המבוגר, ירידה בהבנה ובהתמצאות בעיקר התמצאות במרחב, חוסר יכולת לבצע משימות (ובעיקר משימות מורכבות כגון כתיבת המחאה) הפעיל שיקול דעת ושינויים התנהגותיים, נטיה לאדישות וכו'.

הטיפולים המוכרים כוללים תרופות שמסייעות להאטת קצב התקדמות המחלה. בעבר נטו לחשוב כי תוספת ויטמין E במינון גבוה יכולה לסייע, אך מחקרים אחרונים מצביעים כי אין תועלת בתוסף זה. מאידך מחקרים רבים מראים כי תמצית גינקו בילובה, אשר גם לה תכונות של נוגד-חמצון, מסייעת לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בחולי דמנציה. מחקרים נוספים בודקים כעת את השפעת הגינקו בילובה למניעת המחלה.
שימו לב: כדי למנוע תגובות בין-תרופתיות מומלץ להיוועץ ברופא המטפל לפני השימוש בגינקו בילובה.

לקראת תקופת המבחנים באוניברסיטאות: טיפים לשיפור הזיכרון ויכולת הריכוז

תקופת הבחינות במכללות ובאוניברסיטות אוטוטו מתחילה וזה הזמן לחזור לכושר הכושר של המוח. ממש כפי שספורטאים מקצועיים מקפידים על Body Building הכולל תזונה נכונה ותוספת יומיומית של ויטמינים וחלבונים להם הם זקוקים, סטודנטים צריכים לדאוג ל- Brain Building הכולל תחזוקה נכונה ויומיומית של כלי העבודה החשוב ביותר: המוח. חברת פרמשלום, יבואנית גינקוזאן תוסף מזון לשיפור הזיכרון ויכולת הריכוז מציעה מספר עצות שימושיות להגברת כושרו של המוח:

1. המוח שלנו מורכב משתי אונות ימנית ושמאלית. האונה השמאלית אחראית לפעילויות לוגיות ודיבור, והאונה הימנית אחראית לעיבוד תמונות, רגשות ודמיון. בד"כ אנו נסמכים על עבודת האונה השמאלית לחשיבה היומיומית, ובכך מעמיסים את מרבית הפעילות במחצית מהמוח בלבד. כדי למקסם את תפקוד המוח כדאי לשלב את פעילות שתי האונות למשל: הרימו את שפופרת הטלפון כל פעם ביד אחרת. נסו ללכת לפעמים לאחור, נסו לזכור את רשימת הקניות בסופר באמצעות תמונות ולא מילים.

2. לחץ: כולנו חשים על בשרנו את תוצרי התחרותיות והתובענות של סביבת לימודים - לחץ פיסי ומנטלי מתמיד. לחץ אינו תמיד מבשר רעות: כשמדובר על שמירה על כושר ריכוז לחץ מתון (אבל לא עומס) מסייע להגעה לתפוקה מירבית.

3. המוח האנושי צורך לפעילותו כ- 20% מהחמצן בגופנו, בעוד שמשקלו מהווה רק 2% ממשקל הגוף. מחקרים מוכיחים כי אספקת חמצן מלאה ושוטפת למוח הכרחית לשמירה על יכולת קוגניטיבית גבוהה ועל כושר הריכוז והזיכרון. שיפור אספקת החמצן למוח מסייע להגברת הערנות, הגברת מהירות התגובה, שיפור הזיכרון והריכוז, ולשיפור כושר העמידה במצבי לחץ.

4. רצוי לדאוג לחדר מאוורר (גם בחורף) ועדיף בטמפרטורה שאינה עולה על 24 מעלות.

5. אל תתעקשו לשבת בזמן למידה. גם בעמידה אפשר ולפעמים אף בהצלחה רבה. לראיה - תלמידי ישיבות לומדים בעמידה...

6. אם נגררתם עד לשעות לילה מאוחרות עדיף שלא תקומו מוקדם. הלימוד יהיה יעיל יותר אם תמשיכו לישון ותקומו מאוחר יותר. אמנם תלמדו פחות, אך הלימוד יהיה יעיל יותר.

7. אם כבר נכנסתם למצב של למידה, אל תשברו את המומנטום. אם תקומו מהמקום כי כבר תכננתם מראש לעשות הפסקה, רק תעשו נזק. עדיף ללמוד עד שאתם מרגישים כי אתם מאבדים ריכוז ורק אז לקום מהמקום ולפנות לעיסוק אחר.

8. ניתן לאמן את המוח על מנת לשפר את יכולת הקליטה שלו, למשל מומלץ להתחיל לזכור מספרי טלפון בע"פ ולא רק לדפדף בספר הטלפונים בטלפון הנייד.

9. מומלץ לעשן פחות בזמן לימוד לבחינות.

10.תוספי המזון ג'ינסנג וגינקו בילובה ידועים ביכולת ההשפעה שלהם בשיפור אספקת חמצן טובה יותר למוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום