שיטה טבעית לחיזוי ימי הפוריות

(0)
לדרג

מניעת הריון והתעברות היו מאז ומתמיד "על סדר היום" בהיסטוריה האנושית - כיצד נהיה מודעים לגופנו בעולם מתועש?

מאת: מערכת zap doctors
"שיטת המודעות לפריון" (או Fertility Awareness)

מניעת הריון והתעברות הם אחד מהקונספטים אשר היו מאז ומתמיד "על סדר היום" בהיסטוריה האנושית. ישנן עדויות המעידות על תפיסות והבנות אשר פותחו בחברות השונות בנוגע לאמצעי מניעת הריון ואף מיתוסים, שימוש בצמחים, ואמצעי מניעה אשר עברו מדור לדור.

"שיטת המודעות לפריון" (או Fertility Awareness) היא שיטה המבוצעת על ידי מעקב יום יומי מאפשרת לכל אחת ואחת היכרות מעמיקה עם אברי הרבייה ומערכות הגוף, מלמדת לזהות את סימני הפוריות שלך וכיצד יש לפענח אותם. מרבית הנשים יודעות על גופן מעט מאוד וקיימת חשיבות רבה להיכרות עם מערכת הרבייה שלנו ולהבנת הקשר בין המחזוריות, הפוריות והבריאות.

שיטת "המודעות לפוריון" מבוססת על מחקרים רבים שנעשו באנגליה, באוסטרליה ובארצות הברית מתחילת המאה ה-20, במטרה לפתח שיטה טבעית, שתתאים לאוכלוסייה הקתולית שאסור לה להשתמש באמצעי מניעה. תוך כדי כך התברר שבימי הביוץ חלים שינויים קבועים בגוף, הכוללים שינוי בחום, במצב צוואר הרחם ובהפרשות ממנו. עוד נמצא, שמעקב אחרי שלושת הסימנים הללו מאפשר לקבוע מה הם הימים המועדים להריון. אם נמנעים מיחסי מין באותם ימים, ניתן להגיע ליעילות של 97 אחוז במניעת הריון לא רצוי. ואפשר כמובן, לקיים באותם ימים יחסי מין עם אמצעי מניעה אחרים, כמו דיאפרגמה או קונדום.

במהלך המחזוריות של הווסת עוברים על הגוף הנשי שינויים שונים. חלקם מינוריים יותר (ברמת השומן של העור למשל) וחלקם מינוריים פחות (ברמת השינויים ההורמונליים). שיטת FA מלמדת את הנשים להתוודע אל כל אותם שינויים ולהשתמש בהם ככלי למודעות אישית.

ענת ארד ושירלי פבליק מלמדות את השיטה בארץ, במרכז לרפואה משלימה-ראשונים, מדיקל סנטר בראשל"צ. השתיים מעבירות קורס בן שישה מפגשים שנפרשים על פני שלושה חודשים, במהלכו הן מאפשרות לכל אשה לעקוב לפחות אחרי שלושה מחזורי פוריות. הנשים לומדות למדוד את החום ולבדוק את ההפרשות מצוואר הרחם, באמצעות החדרת אצבע ומישוש הצוואר ומצבו. השיטה מחייבת אחריות אישית גבוהה.

ענת ארד מסבירה כי "בהישג היד של כולנו נמצא אמצעי מניעה שהוא יעיל לרוב (אף כי לא במאה אחוזים): ידע ומעקב מעמיק אחרי גופנו. בחמשת העשורים האחרונים (כמעט במקביל להשקת הגלולה הראשונה למניעת הריון) נערכו מחקרים שהצליחו להוכיח כי קיים קשר בין השינויים המתרחשים בגוף האשה באופן מחזורי לבין האירועים השונים במהלך המחזור. שינויים אלה מתייחסים לחום הגוף הבסיסי, להפרשות מצוואר הרחם ולצוואר הרחם עצמו. השינויים משקפים את מצב הפוריות של האשה ומספקים לה מידע: מתי היא פורייה ומתי היא אינה פורייה"

הידע המדעי שנצבר בעשורים אלה הוליד שיטה ייחודית שכוללת מעקב אחר סימני הפוריות השונים ופענוחם מדי יום. התוצאה: יכולת לקבל מידע ברמת "כאן ועכשיו" על מצב פוריותה של המשתמשת. כך כל אשה יכולה לדעת בבירור מתי כדאי להשתמש באמצעי מניעה, מתי היא מוגנת יותר ללא אמצעי מניעה, והשליטה בפוריות שלך נמצאת בידיים שלה ולא תלויה בגורם חיצוני מלאכותי (כמו, למשל, גלולות או התקן תוך רחמי).

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום