שמן דגים והלב- אומגה 3 ומחלות כלי הדם

(0)
לדרג

המשך סדרת המאמרים: והפעם, תפקידן של חומצות השומן מסוג אומגה 3 במניעה של מחלות לב וכלי הדם

תקציר וחזרה מהמאמרים הקודמים

במאמר הראשון סקרנו את תפקידן של חומצות שומן מסוג אומגה 3 במוח העובר והתינוק וכיצד להתחיל נכון את החיים של הילד מבחינת תזונת השומן. במאמר השני סקרנו את תפקידן של האומגה 3 במערכת העצבים של הילד הסובל מתסמונות נוירופסיכיאטריות שונות. במאמר זה נסקור את תפקידן של חומצות השומן מסוג אומגה 3 במניעה ואף החזרה לאחור של מחלות לב וכלי הדם

מעטפת תא העצב, כמו מעטפת של כל תאי הגוף, עשויה מרקמה שומנית. רמת המעבירות של אותה רקמה קובעת את איכות התקשורת של פנים התא עם חוץ התא.
בהתייחס לתקשורת בין עצבית הממברנה המפרידה בין קצוות תאי העצב מהווה את התווך דרכו עוברים הנוירוטרנסמיטרים המהווים את אחד מיסודות הפעילות העצבית של המוח.

ישנן שתי קבוצות של חומצות שומן הנחשבות לחיוניות עבור המוח- חומצה ארכידונית AA שהיא אומגה 6 ולעומתן EPA ו DHA שהן אומגה 3.

במוח האדם המודרני יש עודף גדול באומגה 6 וחוסר גדול באומגה 3. זאת בעיקר עקב התזונה מודרנית המבוססת על מזון שמקורו בדגנים, תירס ושמנים צמחיים.
כפי שנראה במאמר זה מערכת הלב הכוללת את כלי הדם והלב עצמו סובלת אף היא מחוסר איזון בין אומגה 6 לאומגה 3. רוב האוכלוסייה בעולם המערבי סובלת מעודף גדול של אומגה 6 ממקור של דגנים ותירס ושמנים צמחיים אחרים וממחסור גדול באומגה 3

ההשפעות השליליות של חומצה ארכידונית (אומגה 6) בכלי הדם

1. חומצה ארכידונית מיוצרת בגוף בתהליך מטבולי המתחיל באכילה של מזונות המכילים חומצה לינולאית (Linoleic Acid). מזונות אלו הם כל הדגנים, תירס, זרעים ושקדים (המכילים גם אומגה 3) ושמני מאכל כגון שמן חמניות, שמן תירס, שמן חריע, שמן כותנה, שמן סויה.

בגוף בעזרת סידרה של אנזימים מתקיים תהליך ההופך חומצה לינולאית (LA) לחומצה גמה לינולנית GLA לחומצה די גמה לינולנית DGLA ולבסוף לחומצה ארכידונית (AA) .
LA >> GLA >> DGLA >> AA (Arachidonic Acid)

2. חומצה ארכידונית מהווה מקור לשתי קבוצות של הורמונים הנקראים איקוסנואידים (חומצות שומן בעלות 20 פחמנים, איקו= 20 ) האחראים על שתי פעולות קריטיות במערכת הדם:
א. חומרים מאיצי דלקת מסוג פרוסטגלנדין 2 E . חומרים אלו גורמים למערכת החיסונית ליצור דלקת בכל תא שבהן הם מצויים, גם במקרה שאין התקפה של חידק או נגיף
ב. חומרים מאיצי קרישה מסוג טרומבוקסן 2A . חומרי קרישה אלו הם אגרסיביים מדי וגורמים לקרישת דם מואצת בכל מקרה של פגיעה בכלי הדם. כפי שנראה בהמשך נטיה זו לקרישת יתר היא גורם מרכזי בסוג מסוים של מחלות כלי הדם הקרוי טרומבוזה

מה הוא כולסטרול, "כולסטרול טוב" ו"כולסטרול רע"

לפני שניגש להסביר כיצד מתפתחת מחלת לב עלינו להבהיר שלושה מושגי יסוד אשר לגביהם יש אי הבנה ואף הטעיה מתמשכת.

כולסטרול

כולסטרול הוא חומת שומן קצרה המהווה אבן מוצא לחלק ניכר מההורמונים בגוף וביחוד הורמוני המין וחלק מהויטמינים השומניים כגון ויטמין D. יש לשים לב שכולסטרול הוא חומר גלם חיוני ביותר ושבלעדיו אין הורמונים ולמעשה אין חיים.

הכולסטרול מיוצר בכבד ורמת הכולסטרול בדם מווסתת על ידי הכבד על מנת לענות על צרכי הגוף ליצור הורמונים. כולסטרול ממקור תזונתי כגון ביצים ובשר מהווה מקור אלטרנטיבי לכולסטרול מיצור עצמי. לכן אכילת כולסטרול מקילה על הכבד. יש לשים לב לתזונה דלת כולסטרול לא תוריד את רמת הכולסטרול כי הגוף יפצה על ידי יצור עצמי. ובכלל כולסטרול נמוך איננו דבר שיש לשאוף אליו כי הגוף יודע לבד כמה כולסטרול עליו ליצר.

LDL (הידוע בטעות כ"כולסטרול רע")

ראשית LDL בכלל איננו כולסטרול ואפילו לא שומן. LDL הוא חלבון. תפקידו של חלבון זה הוא להסיע את הכולסטרול מהכבד לכל תאי הגוף בעזרת הדם. ולכן LDL גם הוא חומר חיוני שבלעדיו אין חיים. ניסיון מלאכותי להוריד את הLDL בעזרת תרופות כגון סטטינים רק גורם למחסור בכולסטרול בתאי הגוף ובכך גורם לשרשרת של הפרעות ומחלות הורמונליות כתוצאה ממחסור בחומר גלם ליצור הורמונים.

מקור הטעות בהגדרת הLDL כ"רע" הוא בכך שחלק קטן מהLDL הנוסע בדם נדבק ושוקע בדפנות כלי הדם. על מנת למחזר את הLDL והכולסטרול חזרה לכבד יש את ה HDL

HDL (הידוע בטעות כ"כולסטרול טוב")
גם ה LDL איננו כולסטרול אלא חלבון. תפקידו של חלבון הHDL לגרוף את הכולסטרול ששקע באופן טבעי בדופן כלי הדם ולמחזרו בכבד לצורך יצור מחדש של כולסטרול וLDL שיסיע את הכולסטרול לכל תאי הגוף. כל מערכת השינוע והמחזור הזו של כולסטרול באה כדי לחסוך במשאב היקר והחיוני כל כך- הכולסטרול.

יחס HDL: LDL

על מנת לשמור את כלי הדם נקיים מLDL וכולסטרול ועל מנת למחזור כל טיפה של כולסטרול צריך שהיחס בין HDL ל LDL יהיה 3:1 או פחות. יחס של 2:1 הינו יחס מצוין. (דוגמה ליחס 2:1- LDL100 ו HDL 50).

אם היחס גבוה יותר, למשל 4:1 לטובת LDL, אז צריך להעלות את רמת הHDL ולא להוריד את רמת ה HDL. למזלנו יש דרכים תזונתיות להעלות את הHDL, ובעיקר צריכה מוגברת של שמן זית ושמן דגים.

מתכונים בנושא:

דג מרוקאי / דג סלמון

דג דניס בתנור

חריימה חריף

מה היא מחלת כלי דם או מחלת לב?

כיום ידוע כי רוב מחלות הלב מתחילות כדלקת של כלי הדם. התהליך הוא כזה:
1. כתוצאה מתזונה עתירת דגנים תירס ושמנים צמחיים תאי דופן כלי הדם מכילים כמות גדולה מאד של חומצה ארכידונית אומגה 6 ומעט מאד EPA אומגה 3. כתוצאה מכך דופן כלי הדם נמצאת במצב דלקתי כרוני ונמצאת בהיכון לפתח דלקת נגד כל גורם זר

2. כתוצאה ממחסור יחסי ב HDL ושקיעת כמות גדולה של כולסטרול ו LDL בדופן כלי הדם. תאי כלי הדם מזהים את הכולסטרול כגורם זר (מפני שהם מכילים אומגה 6) ומפתחים תגובה דלקתית כרונית

3. התגובה הדלקתית הכרונית מתפתחת במהלך של שנים ויוצרת כיבים ("פרונקלים") בתוך כלי הדם. מעל הכיבים כמו מעל כל פצע בגוף נוצר גלד. הגלד הוא רקמה סיבית קשה. זו הרקמה אשר למעשה מצירה את דופן כלי הדם וגורמת לעליה בלחץ הדם

4. כל עוד ממשיך מצב של עודף אומגה 6 הדלקת הכרונית ממשיכה. מדבור בתהליך של עשרות שנים. הכיב מתפתח ומתפתח תוך כדי עליה בלחץ הדם. בשלב מסוים מתחילה תגובה דלקתית נגד הכיפה הסיבית והציפוי הקשה מתחיל להיסדק ולהתפורר. וכך קורה שבגיל 45 או 50 לאחר מספר עשרות שנים כל דלקת כרונית הכיב מתפוצץ ונוצר פצע פתוח בתוך כלי הדם.

5. כאן נכנסת לתמונה השפעה שלילית נוספת של מחסור באומגה 3 ועודף באומגה 6 : עקב עודף באומגה 6 וחומצה ארכידונית נוזל הדם רווי בטרומבוקסן 2A, מהסוג הגורם לקרישת יתר. ברגע שהטרומבוקסן חש בפצע הוא יוצר קרישה מהירה ומידית של הדם או טרומבוזה, לכאורה על מנת למנוע דליפה של דם אל מחוץ לכלי הדם. אך מכיוון שאין חור אמיתי בכלי הדם ואין דליפה אמיתית נוצר קריש דם ענק הנסחף עם כלי הדם ויוצר תסחיף של קריש דם.

אם הקריש נוצר באחד העורקים המובילים למוח נוצר שבץ מוחי, אם הוא נסחף לריאות נוצר תסחיף ריאתי ואם הקריש נסחף ללב נוצר מחסור חמור באספקת הדם ללב הבא לידי ביטוי כתעוקת לב angina pectoris או כאוטם Infarction, או במילים אחרות "התקפת לב"
קריש הדם במקרה כזה נוצר תוך שניות ספורות ועלול להפתיע ולהרוג חולים שהיו לכאורה בריאים.
הערה חשובה: אצל ספורטאים ואנשים בעלי כושר גופני גבוה עדיין יתכן קיום של דלקת עורקים שתגרום לטרומבוזה פתאומית, ביחוד בזמן מאמץ שבו הלחץ גורם לפיצוץ הדלקת.

יש לשים לב לכך שסיבולת לב ריאה אצל מי שניחן בכושר טבעי או מי שעוסק בפעילות גופנית לא מונע את קיום הדלקת ואת הסיכון שבה מפני שכושר נשיאת החמצן של הדם אצל ספורטאים גבוה יותר ומפצה על ההצרות של כלי הדם כתוצאה מהכיב שיוצרת הדלקת. כלי הדם של ספורטאים גם גמישים יותר ומתרחבים. לכן מוכרת תופעה של ספורטאים "המתים פתאום מדום לב".

ההשפעות החיוביות של אומגה 3 על מערכת כלי הדם והלב

1. אומגה 3 עוברת מסלול מטבולי דומה לאומגה 6 אך המסלול מסתיים בחומצת שומן הנקראת EPA (השם באנגלית כל כך קשה שלא המציאו לה שם סביר בעברית, כך שנקרא לה פשוט EPA) במקום חומצה ארכידונית. התחלת המסלול בחומצה לינולנית (Linolenic Acid ) או בקיצור LNA. תהליך יצור ה EPA מתחרה בגוף על אותם אנזימים המשמשים ליצור חומצה ארכידונית. הגוף מעדיף ליצר EPA אם יש לו חומרי גלם מתאימים ולכן צריכת אומגה 3 מפחיתה את יצור החומצה הארכידונית

2. מ EPA מיצר הגוף שלושה חומרים חשובים
א. חומרים גורמי דלקת עדינים מסוג פרוסטגלנדין 3 E . חומרים אלו גורמים למערכת החיסונית ליצור דלקת אך ורק במקרה של זיהום חידקי או נגיפי אמיתי. בכך הם גורמים למערכת החיסונית לתפקד נכון
ב. חומרים מאיצי קרישה עדינים מסוג טרומבוקסן 3A . חומרי קרישה אלו הם חומרי הקרישה הנכונים הגומרים לקרישת דם רק במקרה של פציעה חיצונית אמיתי אשר הגוף מזהה כפציעה. כמו כן מהירות הפעולה שלהם איטית יותר.

יש לשים לב שחומרי הקרישה ממקור אומגה 3 אינם מונעי קרישה אלא הם גורמי קרישה! ולכן אין להשוות את פעילותם לתרופות מונעות קרישה כמו קומאדין. אין שום סכנה של דימום יתר עקב לקיחת כמות גדולה של אומגה 3 והנושא הזה נבדק במספר מחקרים. להבדיל מכך יש סכנה בלקיחת תרופות מונעות קרישה מפני שבזמן ניתוח או פציעה החולה עלול לדמם, לעיתים בצורה בלתי נשלטת.

ג. חומר נוסף המיוצר מ EPA הנו חומצת שומן חיונית בשם DHA (שוב השם קשה לכן נסתפק ב DHA ). ה DHA הנו השומן החשוב ביותר במעטפת קרומי התאים הבא לידי ביטוי בעיקר בעצבים, הן במוח והן במערכת העצבים הפריפריאלית. ספציפית בלב יש חשיבות למוליכות עצבית מושלמת. אם אין DHA ויש חומצה ארכידונית, החומצה הארכידונית תופסת את מקומו של ה DHA במעטפת התאים וגורמת שוב לתגובות דלקתיות כרוניות.

3. מסיבה לא לגמרי ברורה צריכה של שמן דגים בשילוב של EPA ו DHA גורמת לעליה בכמות ה HDL בדם. כמו שראינו קודם כמות ה HDL בדם היא הגורם החשוב ביותר במניעת שקיעה של LDL וכולסטרול בדופן כלי הדם. בכך נמנעת האפשרות שהגוף יפתח דלקת נגד הכולסטרול בצורה נוספת

4. האם ניתן להחזיר את הגלגל לאחור? מחקרים חדשים מהשנים האחרונות בעיקר בבעלי חיים הראו שצריכה מוגברת של אומגה 3 ומניעה של אומגה 6 ביחד עם ירידה דרסטית בצריכת הסוכר יכולה להחזיר לאחור לפחות חלק מנזקי התזונה המערבית. זאת על ידי הפחתה מאד משמעותית של רמת הדלקת בכלי הדם וירידת הנפיחות מבלי לגרום לדלקת לדלוף החוצה.

אין עדיין מחקרים על החזרת הגלגל אחורה בבני אדם אך מהבנת המנגנונים הביולוגיים ניתן לשער שצריכה של תזונה נכונה על פי המלצות אלו במשך מספר שנים עשויה להחזיר את הגלגל לאחור ולהקטין משמעותית את הסיכון למחלות לב גם ללא תרופות או בשילוב עם תרופות.

לסיכום פעילותה של אומגה 3 נגד מחלות לב וכלי הדם

מניעה של שקיעת כולסטרול בכלי הדם על ידי העלאה של רמת ה HDL ושיפור היחס LDL:HDL
מניעה של התפתחות דלקת כרונית על ידי מניעה של יצור חומצה ארכידונית והעדפה של יצור חומרי דלקת עדינים הנשמרים לצורך מלחמה במקרה של זיהום חידקי או נגיפי אמיתי
מניעה של היווצרות קרישי דם אלימים בתוך כלי הדם תוך כדי שמירה על יכולתו של הדם ליצור רישה במקרה של פציעה חיצונית אמיתי שבה נדרשת קרישה למניעת דימום
מניעת הצורך בתרופות מונעות קרישה, תרופות נגד לחץ דם, תרופות משתנות ותרופות נגד דלקת כמו אספירין.
גורמים נוספים במחלות כלי הדם הקשורים בתזונה
כפי שראינו המקור התזונתי העיקרי לאומגה 6 הם הדגנים התירס והשמנים הצמחיים
באופן לא מקרי אותם מקורות תזונתיים- הדגנים והתירס, מהווים גם מקור לעמילן מרוכז מאד. העמילן הופך בגוף לגלוקוזה או סוכר ומעלה את רמת האינסולין. העליה ברמת האינסולין באופן כרוני במשך עשרות שנים גורמת לסכרת סוג 2 הנקראת גם תנגודת אינסולין.

בנוסף לכך צריכה של עמילן וסוכרים אחרים גורם לגוף להפסיק לצרוך שומן כמקור אנרגיה ובכך גורם להשמנה. יש לשים לב שעצם צריכת סוכר מרוכז או עמילן גורמת להשמנה ללא קשר לכמות. המדד לפוטנציאל עליית הסוכר בדם ובעקיפין פוטנציאל ההשמנה נקרא אינדקס גליקמי.

מכיוון שבעולם המערבי אנשים צוריכם הרבה סוכר (משקאות קלים, עוגות, ממתקים, חטיפים) והרבה עמילן (דגנים, תפוחי אדמה, תירס, אורז) כל יום בכל ארוחה הרי שרואים שילוב קטלני של מחלות לב סכרת והשמנה אצל אנשים רבים.
יש לשים לב כי לא ההשמנה גורמת לסכרת ומחלות לב אלא שאכילת דגנים גורמת להשמנה סכרת ומחלות לב ביחד.

הרזיה על ידי הורדת כמות הקלוריות אולי משפרת את המראה וההרגשה אבל לא מונעת מחלות לב. רק הפסקה של צריכת אומגה 6 וסוכר, כלומר הפחתה משמעותית ביותר של צריכת דגנים ומזונות העשויים מדגנים, והגברה משמעותי של צריכת אומגה 3 יכולה למנוע את היווצרות מגוון מחלות הלב שהזכרנו.

כיצד מגבירים אומגה 3

אומגה 3 במקור מגיעה מהצומח- פיטופלנקטון, עצות ים, עלים ירוקים עבים (תרד, סלק, רוקט, ריג'לה וכל העשבים בעלי עלים עבים), אגוזים שונים, בעיקר מלך וברזיל. הבעיה שאומגה 3 מהצומח איננה זמינה לגוף וחייבת להפוך בשרשרת מטבולית סבוכה ל EPA ו DHA. המסלול הזה איננו יכול לספק מספיק אומגה 3 בהרכב התזונה המודרני.

EPA ו DHA שהן שתי החומצות החיוניות למוח מגיעות אך ורק מהחי- מבשר בעלי חיים הניזונים מעשב (בשר אורגני) או ביצים מתרנגולות שניזונו מעשב או מדגים שניזונו מפלנקטון (לא דגים מבריכות דגים אשר ניזונו מתערובת דגנים)
הדרך הפרקטית היחידה להשלים את המחסור החמור באומגה 3 ולנטרל את העודף החמור באומגה 6 הוא על ידי צריכת שמן דגים. הצורה הפרקטית לצרוך שמן דגים היא בצורת קפסולות של שמן דגים מרוכז. זאת עקב נטייתו של שמן דגים נוזלי להתחמצן במהירות ולקבל טעם וריח קשים מנשוא

טיפולים משלימים תזונתיים נוספים
הקטנה משמעותית של צריכת סוכרים עמילנים ודגנים להקטנת צריכת האומגה 6 ומניעת ההשפעה השלילית של גלוטן ועודף סוכרים בכלל.
תוספת של אנטיאוקסידנטים מסוג ויטמין E. במקרה של מינון גבוה של אומגה 3, מעל 2-3 גרם ביום , חובה להוסיף ויטמין E 200 יב"ל ביום. לאנשים עם מחלת לב ידועה יש בדרך כלל עומס מחמצן גבוה מאד מראש (מצב דלקתי הוא מצב של עומס מחמצן גבוה) ולכן עליהם להוסיף יותר אנטיאוקסידנטים, עד 800 יחידות בי"ל ביום של ויטמין E)

שילוב עם תרופות
רופאים רבים לא מכירים עדיין בכך שאומגה 3 מפחיתה את הצורך בתרופות ולכן עלולים להגיד לחולה שאין בעיה לקחת כמות גדולה של אומגה 3 ביחד עם כמות גדולה של תרופות. כתוצאה מכך עלול החולה ביחוד במצב של תרופות להורדת כולסטרול ו LDL להגיע למצב של מחסור בכולסטרול. יש לדעת שכולסטרול נמוך מדי מסוכן ומזיק פי כמה מכולסטרול גבוה וגם הורדת LDL על ידי תרופות כמו סטטינים היא מזיקה.

למעשה אם הגוף יוצא ממצב דלקתי כרוני ואם יש מספיק HDL אין צורך להוריד את רמת הכולסטרול בצורה מלאכותית.
לאומגה 3 יש השפעה סינרגטית עם תרופות רבות על ידי כך שהיא מתקנת מעצמה את הנזקים אותן באה התרופה לרפא. כלומר אומגה 3 עשויה למנוע את הצורך בתרופה או לאפשר ירידה הדרגתית במינון התרופה גם אצל מי שכבר חולה במחלת לב. כמובן שהורדת תרופות אשר ניתנו על ידי רופא חייבת להתבצע אם בכלל תוך כדי פיקוח רפואי ובעצת הרופא המטפל.
ליצירת קשר עם כותבי המאמר: omega3galil@pixelit.co.il
בואו לשוחח על כך בפורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום