דלקת עור חלבית (סבוריאה) - הכרח המציאות בחורף?

(13)
לדרג

יש אנשים שבכל חורף, מתחילים להתקלף. מה עושים כנגד התופעה? ממה היא נגרמת? סקירה

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ N.D, נטורופתית, אחות מוסמכת, B.A בסיעוד, M.A. במערכות בריאות, צמחי מרפא, תזונה טבעית, תוספי מזון , אירידולוגיה וקוסמטיקה טבעית
סבוריאה seborrhea

בקצרה: תופעה הנגרמת בשל חוסר תפקוד נכון של בלוטות הסבום המפרישות חלב ללא תהליכי דלקת בעור. החלב מיוצר בתוך בלוטות החלב הממוקמות בתוך הדרמיס (השכבה הפנימית של העור). מתוך בלוטת החלב יוצאת צינורית דקה המתחברת למעטפת השערה, החלב יוצא דרך אותה צינורית, עובר על פני מעטפת השערה ואז הוא מופרש על פני העור ומקנה לו מראה שמנוני. ההפרשה הזו מווסתת על ידי הורמונים.
ריכוז בלוטות החלב שונה באיזורי הגוף השונים. האיזורים העשירים ביותר בבלוטות חלב הם: קרקפת, פנים, קדמת החזה, כתפיים וחלקו העליון של הגב. האיזורים היחידים שבלוטות אלו לא קיימות הם כפות הידיים והרגליים.
ניתן לומר כי אזורים המרוחקים מהקרקפת והפנים סובלים פחות מתופעה זו מאחר ובאיזורים אלו יש פחות בלוטות חלב.

סימנים:

* נקבוביות עור פתוחות בעיקר באיזור שבין הגבות והלחיים.
* קשקשים: התייבשות החלב גורמת להיווצרות קראטין, התערובת של קראטין וחלב מהווה את הקשקשת שמופיעה בפנים ובקרקפת.
* דלקת: אם החלב המופרש מגרה את העור אז תיגרם דלקת. השילוב בין הפרשת עם תהליך דלקתי בעור נקרא סבוראיק דרמטיטיס (Seborrheic Dermatitis).

לסבוריאה דרגות חומרה שונות מהקלה ביותר ועד לצורה הפעילה ביותר שאז נראה עור שמנוני ומבריק כאילו שמרחו עליו שמן (ואז כדאי לשטוף את הפנים כמה פעמים ביום כדי לשפר את מראה העור מאותה סיבה מומלץ לטפל גם בקרקפת ולחפוף אותה מס' פעמים ביום או לפלות פעם ביום). המדובר במחלה משפחתית בדרך כלל, יותר אצל גברים מנשים. מחריפה בעונת החורף, במצבי מתח נפשי ובגיל ההתבגרות.

כנראה שסבוריאה מתקשרת עם היעדר ביוטין, ויטמין A וגורם נוסף הקשור לפיטרייה פיטיריוספורום אורביקולר (Pityrosporum orbiculare) אשר בדרך כלל שוכנת בזקיקי השיער. פקטורים נוספים יכולים להיות מתח, עור שומני, השמנה והפרעות עור נוספות.
ברפואה הקונבנציונלית משתמשים בקרמים או במשחות המכילים מרכיבים אנטי פטריתיים וכן בשמפו המכיל חומר אנטי פטרייתי (שמפו ניזורל, אגיספור). התגובה הטובה לטיפול אנטי פטרייתי במחלת הסבוריאה מחזקת את הטענה שהפיטריה שהוזכרה מאיצה את הפרשת החלב.

סבוראיק דרמטיטיס (Seborrheic Dermatitis).

המדובר במחלה עור כרונית, דלקתית המופיע באיזורים סבוראיים, בעיקר בין הגבות, בצידי האף, מאחורי האוזניים, בעור הקרקפת ולפעמים מתפשטת גם לחלקו העליון של הגב ולמרכז החזה.
חשוב להבדיל בין סבוריאה לבין סבוראיק דרמטיטיס. בסבוריאה נראה הפרשת חלב מוגברת מבלוטות החלב ולכן העור שמנוני, בתופעה זו לא נראה דלקת.
בסבוראיק דרמטיטיס נראה דלקת (אודם, גרד קל וגירוי) בשל ההפרשה השומנית, הקשקשים יופיעו באיזורי הדלקת לאחר התייבשות החלב (השומן).
בהסתכלות דרך מיקרוסקופ ניתן לראות כי בחולי סבוריאה בלוטות החלב גדולות יותר מאשר באנשים שאינם סובלים מסבוריאה, בתקופת ההטבה בלוטות החלב קטנות ובתקופת ההחרפה הבלוטות גדלות.
האיזורים הנפגעים במיוחד מהמחלה הם האזורים הסבוראיים: עור הפנים ובעיקר בצידי האף, בין הגבות, עור הקרקפת, מסביב לפה, בסנטר, מאחורי האוזניים (וגם בתעלת האוזן החיצונית), באיזור מפתח החזה ואיזור מרכז הגב. השכיח ביותר הם עור הקרקפת והפנים אך בהחלט יכול להתפשט לאיזורים אחרים בגוף

שכיחות המחלה: מהתופעה סובלים יותר גברים מנשים(5%-10% מהאוכלוסייה). המחלה שכיחה בגיל הינקות (עד לגיל שנה) ומגיל ההתבגרות ואילך, מאד נדירה בילדים מגיל שנה ועד לגיל ההתבגרות. באנשים מבוגרים מגיל ההתבגרות ואילך יש עלייה בהפרשת ההורמונים ועלייה זו משפיעה על בלוטות החלב בכך שהן מגבירות את פעילותן ומפרישות חלב על פני העור. שכיחה ביותר מעל גיל 25.

טיפול:

טיפול ברפואה קונבנציונלית: בדרך כלל הטיפולים יהיו קרמים אנטי פטרייתיים אך לפעמים הרופא יחליט להוסיף תכשירים המכילים סטרואידים. אם האיזור הנגוע הוא הפנים יש להיזהר בטיפול עם סטרואידים מאחר ויש לו תופעות לוואי כגון התרחבות כלי דם ודלדול העור (עד כדי כך שהעור יראה מקומט ודק ). בדרך כלל יהיה שימוש בשמפו אנטי פטרייתי (ניזורל, אגיספור). במקרים עקשניים יותר יתבצע טיפול משולב עם סטרואידים.
אין ריפוי למחלת הסבוראיק דרמטיטיס, אפשר להקל אך לא לרפא לגמרי.

טיפול ברפואה הטבעית:
1. טיפול בתזונה
דיאטת אלימינציה (החסרה של מזון) יכולה להועיל . עומס באנטיגנים על מערכת החיסון בשל חדירות מעי מוגזמת מגבירה את הסיכון לפתח אלרגיות נוספות. מומלץ להימנע ממזונות אלרגנים עיקריים כגון ביצים , בוטנים, חלב, שוקולד וכו' . אם מבצעים דיאטת אלימינציה יש לעשות זאת עם המטפל/ת על מנת להבטיח מרכיבים חיוניים של המזון ולהימנע מלפתח חסרים תזונתיים.
מומלץ גם מזון עשיר בביוטין (הביוטין הוא ויטמין המסיס במים המיוצר בין השאר על ידי חיידקי המעי ועובד בצורה סינרגטית עם ויטמיני B) .
2. טיפול בתוספי מזון טיפול בצמחי מרפא וחליטות תה כגון סרפד, שורש לפה.
3. תכשירים לעור המבוססים על ארומתרפיה של שמנים אתרים, ויטמינים וצמחי מרפא.
4. לבוש ומצעים- רצוי מסיבים טבעיים כגון כותנה (כי נושמת).
5. תוכניות להפחתת מתח: יוגה, מדיטציה ועוד.
ולבסוף, לא לשכוח לחפוף את השיער לעיתים תכופות ביותר (עדיף שמפו המכיל אבץ).

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סבוריאה
רפואת עור וקוסמטיקה טבעית

אודות ד"ר מיכל לזרוביץ בדוקטורס
ד"ר מיכל לזרוביץ בגוגל פלוס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום