לשמור על דמם של הפגים

(0)
לדרג

איך שומרים על בריאותם של פגים במשקל קטן במיוחד העוברים בין 5 ל-6 בדיקות דם ביום בשבוע הראשון בחייהם?

מאת: מערכת zap doctors
פיתוח ייחודי

פגים במשקל קטן במיוחד (800 גרם עד 1.5 קילוגרם ) עוברים בין 5 ל-6 בדיקות דם ביום בשבוע הראשון בחייהם. בדיקות הדם אמורות לספק להם את הטיפול הקריטי להתפתחותם. החיסרון הוא שמכיוון שמשקלם כה קטן כל טיפת דם היא חיונית והם נזקקים לעירויי דם חיצוניים להשלים להם את כמות הדם הדרושה.
חברת ERYTHROSAVE מהחממה הטכנולוגית "יוזמות העמק" פיתחה התקן הלוקח מהפג רק את החומר הדרוש לבדיקה. ומחזירה מיידית את כדוריות הדם האדומות ובכך נחסכים כ 50% מעירויי הדם הניתנים כיום.
לדבר זה משמעות רבה בשמירה על חיי הפג מאחר ובעירויי דם חיצוניים יש מעבר של זיהומיים ידועים (סטטיסטית) שבחלקם אף מסכנים את חיי הפג.

אחוז הפגים הקטנים הנולדים בשבועות שלפני השבוע ה - 32 של ההריון הולך וגדל בעולם המערבי. הדבר נובע מהפריות מבחנה, לידה בגיל מבוגר יחסית ועוד. בספרות המקצועית ידוע כיום על כ-11% לידות פגים (בעולם המערבי המפותח) ש 15% מהפגים הם לידות פגים קטנים הזקוקים לטיפול נמרץ. בעבר לפגים אלו היו אחוזי הישרדות נמוכים מאוד. כיום הרפואה מצליחה לסייע להתפתחות פגים אלו באחוזים גדולים מאוד.
אחת הבעיות של פגים אלו היא בדיקות הדם המרובות בשבוע הראשון לחייהם, מדובר בכ- 30 עד 40 בדיקות דם שונות לפג בשבוע. בכדי להשלים את הדם ולמנוע אנמיה הפג יקבל בין 3 ל-5 מנות דם, מה שעלול להגדיל את הסיכון לזיהומים, לפגוע במערכת החיסונית ועוד.
פרופ' עמי באלין, יזם הפרויקט ומנהל מח' ילדים בבית החולים וולפסון יחד עם דב סלומון, מהנדס במקצועו וכיום מנכ"ל החברה, פיתחו התקן מיוחד. ההתקן מאפשר לאחות לקחת את דגימת הדם מהפג, מייד לאחר מכן עובר הדם הליך בה מופרדת הפלזמה (נוזל הדם ) מכדוריות הדם האדומות. הפלזמה (הכוללת בתוכה את מירב החומרים הנדרשים לשם בדיקת דם ) מועברת לבדיקות המעבדה ואילו כדוריות הדם מוחזרות בתוך דקות מעטות לפג. ההתקן חוסך כ 50% מהעירויים הניתנים כיום.

להערכת היזמים השוק הפוטנציאלי של ההתקן בתחום הפגים הוא של כ-10 מיליון יחידות בשנה בעולם המודרני. בימים אלו נבדקים יישומים נוספים להתקן.
לשיטה החדשה נרשם פטנט במערב ובמדינות המפותחות.
מעורבים נוספים בפרויקט הם: אלי דוד המנהל הטכנולוגי, ספי דונר מנהל השיווק, ד"ר אורנית ינאי- קוהלת המטפלת ברגולציה וחברת "טבע מדיקל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום