עד שיצא עשן לבן - על עישון ואיכות חיים

(0)
לדרג

סקר חדש בנושא עישון מראה כי 52% מהמעשנים ובני זוגם העידו כי העישון גורם לסכסוך עם בני זוגם - ועוד

מאת: מערכת zap doctors
27% הצהירו שייגמלו רק אחרי שיחלו

רוב המעשנים מודאגים מהשלכות הסיגריות על בריאותם, אולם רובם לא רוצים מספיק או לא יכולים להתמודד מיידית עם ההתמכרות. כך עולה מסקר של שירותי בריאות כללית לקראת פרויקט ארצי לגמילה מעישון.

על-פי הסקר, 51% מהמעשנים בישראל מודאגים מההשפעות המזיקות של העישון, 69% מעידים, כי בני משפחתם עושים מאמצים לשכנע אותם להיגמל מעישון ו-52% מהמעשנים ובני זוגם מעידים, כי העישון גורם למחלוקות ביניהם. עם זאת, 27% הצהירו, כי יפסיקו לעשן רק במקרה של מחלה ו-13% ציינו, כי הם לא יודעים מה יגרום להם להפסיק לעשן.

מעניין לראות כי רק 2% ציינו כי יפסיקו לעשן בגלל לחץ של בן משפחה או חבר קרוב. יצוין, כי 74% מהלא מעשנים בציבור הישראלי מודאגים אף הם מההשפעות המזיקות של עשן הסיגריות של המעשנים בקרבתם.

כמו כן, מרבית המעשנים (60%) מאמינים, כי ניתן להיגמל מעישון בכוח הרצון בלבד ו-20% ציינו את תחליף הניקוטין או תרופה כלשהי.

לדברי דיאן לוין מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית, "ידוע לנו ממחקרים רבים שרוב רובם של המעשנים שמנסים להיגמל בכוחות עצמם ולהתמיד בכך, נכשלים במשימה. תוצאות הסקר מצביעות על כך שהציפיות של המעשנים אינן תואמות את מה שאנחנו יודעים מהמחקרים על כן אנו בכללית מבצעים הסברה מקיפה על האמצעים והשירותים שתומכים במעשן לקראת גמילתו, תוך כדי תהליך הגמילה ובמתן חיזוקים להתמדה".

לוין מוסיפה כי המסרים על נזקי הסיגריות בעשורים האחרונים בארץ ובעולם לגבי נזקי הסיגריות אמנם נטמעו בתודעה הציבורית וכמעט כולם, לרבות רוב המעשנים, מבינים את ההשלכות הקטלניות של העישון, אך תוצאות הסקר מצביעות על כך שעדיין ישנו פער גדול בין המודעות לבין קבלת ההחלטה להיגמל ונקיטת פעולה מעשית.

הורים מעשנים וההשפעה על ילדיהם

63% מהמעשנים ציינו, כי גם אחד מהוריהם או שניהם מעשנים. 19% ציינו, כי העישון של ההורים השפיע על היותם מעשנים בעצמם, ואילו 27% מאילו שאינם מעשנים טענו, כי דווקא העישון של הוריהם השפיע במידה רבה על הימנעותם מעישון. בנוסף, 39% מהמעשנים שהם הורים לילדים עד גיל 18 ציינו, כי לדעתם היותם מעשנים לא ישפיע על ילדיהם לעשן; 21% לעומת זאת ציינו כי הדבר כן ישפיע, ואילו 24% ציינו, כי היותם מעשנים יעודד את ילדיהם לא לעשן.

לוין: "אחוז ניכר מהמעשנים אינם מודעים לכך שעצם היותם מעשנים יהיה קשור באופן משמעותי לכך שילדיהם יתחילו לעשן. על כן ברור הוא שהפסקת העישון של הורים תמנע תחילת עישון אצל ילדיהם. זו סיבה נוספת לכללית לפעול למען הפסק עישון בקרב מבוגרים".

הסקר נערך באמצעות מכון TNS טלסקר בקרב 500 איש מעל גיל 18, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

שירותי בריאות כללית יוצאת בפרוייקט הגמילה מעישון הגדול בישראל בהשקעה של מיליון וחצי שקל

שירותי בריאות כללית יוצאת עם פרויקט ארצי רחב היקף לגמילה מעישון בהשקעה של מיליון וחצי שקל. הפרויקט, שנערך בשיתוף עם חברת התרופות גלקסו-סמית' קליין וחברת התרופות דקסון, יחל ביום שלישי ה-03.01.06 ויימשך שלושה שבועות. מטרת הפרויקט להעלות את המודעות לנזקים הנגרמים כתוצאה מעישון ולעודד את ציבור המעשנים להפסיק לעשן.

על פי דו"ח משרד הבריאות על העישון בישראל, כ-25% מכלל האוכלוסייה הבוגרת מעשנים. בקרב בני הנוער כ-24% התנסו בעישון סיגריה וכ-5% מעשנים לפחות פעם ביום. מדי שנה מתים בישראל 10,000 אנשים כתוצאה מעישון, מתוכם 1,500 עקב עישון כפוי.

במסגרת הפרויקט משאית מיוחדת באורך 12 מטר, תנוע בין מוקדים שונים ברחבי הארץ, ביניהם מכללות ואוניברסיטאות, מפעלים גדולים ומוסדות ציבור. בכל מוקד בו תעצור המשאית, יוזמן הציבור לצפות בסרטון המציג עדויותיהם של מעשנים שהצליחו להיגמל ותהליך הפרידה שלהם מהסיגריה, יועץ גמילה מעישון יסביר בקצרה על אפשרויות הגמילה מעישון בכללית והמעשנים יוזמנו לבצע בדיקה לא פולשנית למדידת רמת חד-תחמוצת הפחמן בנשימה.

בנוסף, תחולק ערכה ובה חוברת הדרכה עם טיפים לגמילה מעישון, נזקי עישון כפוי ונרגילות, הסבר על סדנאות הגמילה מעישון של הכללית ומידע על "זייבן"- תרופת מרשם המשמשת להפחתת החשק לעשן ולהתמודדות עם תסמונת הגמילה מניקוטין, ו"ניקורט"- תחליף ניקוטין בצורת גומי לעיסה או משאף המסייעים לתהליך הגמילה מעישון.

בואו לדבר על כך בפורום גמילה מעישון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום