חדשות מהחזית: המלחמה בסרטן

(0)
לדרג

על השקעה בלתי פוסקת, מחלת הסרטן והסכנות שבמיטות שיזוף - בואו להתעדכן במה שחדש

מאת: מערכת zap doctors
האגודה למלחמה בסרטן השקיעה במהלך שנת 2005 כ 4 מליון שקלים בפרויקט סיוע כספי לכ 3,000 חולי סרטן נזקקים

האגודה למלחמה בסרטן השקיעה במהלך שנת 2005 כ 4 מליון שקלים בפרויקט סיוע כספי לכ 3,000 חולי סרטן נזקקים מכל רחבי הארץ. ההשקעה בפרויקט התאפשרה בזכות תרומות הציבור וללא מימון ממשלתי כלשהו. הבקשות לסיוע הכספי הופנו לאגודה למלחמה בסרטן במהלך השנה, באמצעות העובדות הסוציאליות בבתי החולים בכל רחבי הארץ. הסיוע הכספי אותו קיבלו החולים מהאגודה למלחמה בסרטן, העניק להם ולמשפחתם "אויר לנשימה" עד שגלגלי הבירוקרטיה התחילו לפעול והם קיבלו כעבור מספר חודשים סיוע נוסף מהביטוח הלאומי. לעיתים היווה הסיוע הכספי של האגודה למלחמה בסרטן הכנסה יחידה למשפחה שבה האב או האם הפסיקו לעבוד בשל מחלתם והכסף שניתן אפשר רכישת מצרכי מזון ומוצרי צריכה בסיסיים לכל בני המשפחה.

משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מזהירים את הציבור מפני שימוש במיטות שיזוף

פרופ' אבי ישראלי, מנכ"ל משרד הבריאות ומירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מזהירים את הציבור מפני שימוש במיטות שיזוף, המסוכן באותה מידה כמו חשיפה לאור השמש. מכשירי השיזוף פולטים קרינה על סגולה הגורמת לנזקים בריאותיים מצטברים, לטווח ארוך. חשיפת יתר לקרניים אלה גורמת לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור,לנגעים קדם סרטניים ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור, לרבות מלנומה. אזהרת הציבור מתפרסמת בימים אלו כיוון שבעונת החורף מרבים מכוני השיזוף בישראל לפרסם את עצמם ולהציע לציבור "שיזוף בטוח", או "שיזוף ללא סכנה".

פרופ' אבי ישראל, מנכ"ל משרד הבריאות: "התייעצות שקיים המשרד עם מומחים בתחום ועל פי הספרות הרפואית, קיימת הוכחה לכך, כי קרינה בתחום על סגול גורמת לנזקים רבים בעור. שקלנו למצוא דרכים לאכיפת הנושא או למתן תקן, אולם, מתן אישור של משרד הבריאות לתקן למכוני שיזוף פירושו מתן לגיטימציה לשימוש בטכנולוגיה שהמשרד אינו ממליץ עליה ואישור כזה עלול להגביר את השימוש במכשירי השיזוף. אנו שוקלים בימים אלו אם לעגן בחקיקה, חובת אזהרה למשתמשים, במסגרתה נדרוש מבעלי המכונים המפעילים מיטות שיזוף להזהיר בשלטים את המשתמשים על הסכנה הטמונה בשימוש במיטת שיזוף".

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "שימוש במיטות שיזוף, מסוכן כמו חשיפה לאור השמש ולעיתים אף יותר. מיטות שיזוף פולטות קרינה אולטרה - סגולה הגורמת בטווח הארוך לנזקים בריאותיים מצטברים. חשיפת יתר לקרינה זו בגיל הילדות עלולה לגרום למלנומה בגיל הבגרות. בטווח הקצר עלולה הקרינה לגרום לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים. אנו מדגישים כי אין "שיזוף בטוח", אין שיזוף "ללא סכנה" ואין "שיזוף בריא". חשיפה לקרינה ממיטת שיזוף, היא כמו חשיפה לשמש, מסוכנת ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך".

רקע על מחקרים וחוקים ברחבי העולם
* ארנולד שוורנצנגר, מושל מדינת קליפורניה של ארצות הברית, אישר באוגוסט 2005 חוק חדש האוסר על קטינים מתחת לגיל 18 להשתמש בשירותי מכוני שיזוף במדינה. האגודה לדרמטולוגיה בקליפורניה ואיגוד המנתחים הדרמטולוגיים, אשר סייעו לקידום החוק מאשימים את מכוני השיזוף באחריות לחלק ממיליון מקרי סרטן העור החדשים שמתגלים מדי שנה בארה"ב.

* ארגון הבריאות העולמי, המליץ לאחרונה לא לאפשר לצעירים מתחת לגיל 18 להשתמש במיטות שיזוף. הארגון מזהיר מפני עליה במקרי סרטן העור בשל השימוש הגובר במיטות שיזוף וממליץ שהשימוש במנורות ומיטות שיזוף ייאסר כליל על קטינים מתחת לגיל 18 ואילו בוגרים יוזהרו לפני השימוש מהסכנות האפשריות, והשיזוף עצמו יעשה תחת פיקוח.

* בנובמבר 2004 התכנסו בדבלין שבאירלנד, נציגי האגודות למלחמה בסרטן מכל רחבי העולם, לרבות האגודה למלחמה בסרטן, לכנס מיוחד בנושא סרטן שאורגן על ידי ארגון הסרטן הבינלאומי ה - uicc . בכנס זה נידונה במיוחד התופעה של שימוש בכל רחבי העולם במיטות שיזוף באמצעות מכוני שיזוף או מיטות שיזוף ביתיות. בכנס הוחלט כי יש לשלב פעולות הסברה, חקיקה ופיקוח במטרה להתמודד עם התופעה וליידע את הציבור אודות הסכנות של מיטות השיזוף.

* בדצמבר 2004, פרסמה המועצה למלחמה בסרטן האוסטרלית, נייר עמדה בו הצהרה של פרופ' דוויד היל יו"ר ועדת המחקר הלאומית בנושא נזקי השמש. בנייר העמדה נכתב כי מיטות שיזוף יכולות לפלוט קרינת uv חזקה פי חמש מאשר קרינת השמש באמצע היום. המועצה למלחמה בסרטן האוסטרלית פועלת בתחום זה להעלאת המודעות לנזקי מיטות השיזוף ולהגברת ההגבלות באמצעות חקיקה, במיוחד בנושא - הגבלת הגישה למיטות שיזוף לקטינים מתחת לגיל 18. מדינות נוספות באירופה אף הן מקדמות חקיקה לגבלת שימוש במיטות שיזוף בקרב צעירים.

* במחקר שהתפרסם בשנת 2003 בעיתון הבריטי לרפואת עור British Journal of Dermtology , נמצא, כי בבריטניה, כ- 6% ממקרי המוות הנגרמים כתוצאה ממלנומה, התרחשו בעקבות שימוש במיטות שיזוף. חשיפה לקרינה על סגולה (הנפלטת גם ממכשירי שיזוף) בכל גיל, ובמיוחד בגיל הצעיר (16-30 הוא הגיל בו נערות רבות משתמשות במכשירי שיזוף) עלולה להיות הגורם לכך שבעתיד, יתכן, שתתפתח מלנומה.

* ממחקר נוסף שנערך בארצות הברית ופורסם בשנת 2002 באתר ה NRPB (National Radiological Protection Board) עולה כי אנשים אשר השתמשו במכשירים לשיזוף מלאכותי יפתחו סוגים שונים של סרטן עור בסבירות גבוהה יותר מאשר אלה אשר לא ביקרו מעודם במכוני שיזוף. בסיכון גבוה יותר נמצאות נשים צעירות, כאשר אצלן הסיכוי לפתח גידול ממאיר עולה ב 20% בכל עשר שנים של שימוש במיטות שיזוף, לפני גיל 56. המחקר מערב 1500 אנשים בין הגלאים 25 ו -74 החיים ב ארה"ב. תוצאות המחקר הראו כי אנשים אשר דיווחו על שימוש במיטות שיזוף היו בסיכון גבוה פי 2.5 לפתח Squamous Cell Carcinoma מאלה אשר אף פעם לא השתמשו במכשיר, ובסיכון גבוה פי 1.5 לפתח Basal Cell Carcinoma מאנשים שלא השתמשו אף פעם במיטות השיזוף.

* Skin cancer foundation journal 2005 פרסם מאמר על היקף ההשפעה הבריאותית של מכוני השיזוף. במאמר מוצגת השוואה בין מאפייני תעשיית השיזוף המלאכותי ותעשיית הטבק (מאמצי שיווק כלפי בני נוער) .

* מאמר שהתפרסם ב-Cancer causes control בינואר 2005 על כך שמכוני שיזוף מטעים את הציבור בנוגע לסכנות (הרוב מדגישים רק את הסכנה להישרף משיזוף יתר, רק כ-40% מזכיר את נושא סרטן העור ואחוז דומה מזכיר את נושא הזדקנות העור).

* Journal of the American Academy of Dermatology מדצמבר 2005: כ-30 מליון איש בארה"ב משתמשים במיטות שיזוף מהם כ-2.3 מליון בני נוער. המחקר סקר וקבע שלושה דברים: א. הקרינה אליה נחשפים במכוני השיזוף מגבירה את הסיכון לסרטן עור ב. בניגוד למה שמפרסמים מכוני השיזוף, קרינת UV מלאכותית אינה בטוחה ואינה נחוצה להעלאת רמת ויטמין D. ג. למרות שגופי הבריאות וארגון הבריאות העולמי מכירים בסכנות, הרגולציה על התחום לוקה בחסר.

* Pediatric Dermatology מנובמבר 2005 פרסם שסרטן העור הוא סרטן גורם המוות שעולה בקצב הכי מהיר כיום בארה"ב, ויש עדויות אפידמיולוגיות המוכיחות את הקשר בין שיזוף במכוני שיזוף ומלנומה.

* European Journal of Cancer מינואר 2005: בנות משתמשות במכוני שיזוף בתדירות גבוהה הרבה יותר מאשר בנים, והתדירות עולה עם הגיל. התדירות גבוהה יותר גם בקרב צעירים התופסים את השיזוף כיפה וחיובי וכן צעירים להורים שהשתמשו בעצמם במיטות שיזוף. נמצא גם שמאמצי השיווק מופנים בעיקר כלפי בני נוער, וכן שישנם התארגנויות ולובי מטעמם של מכוני השיזוף למנוע הטלת פיקוח ורגולציה שתגביל שימוש על ידי בני נוער וצעירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום