לראשונה ניתן למנוע השתלות כבד בטיפול רפואי מתאים

(0)
לדרג

המצב הרווח הוא שחולי כבד לא זוכים להגיע לשלב של השתלה עקב החמרת מחלתם, וחייהם נתונים בסכנה מתמדת

מאת: מערכת zap doctors
על מה ולמה?

לאחרונה התפרסם בתקשורת סיפורה המרגש של אפרת רינות שלקתה בצהבת קשה לאחר הלידה, אפרת הוטסה בבהילות לבלגיה שם המתינו בני משפחתה בנשימה עצורה עד שנמצא לה כבד מתאים, בנה הפעוט שרק נולד נשאר בארץ עם משפחתה של אפרת, המקרה הזה הסתיים טוב, ואפרת מתאוששת כעת - אבל מה על שאר החולים שלעיתים לא שורדים עד ההשתלה?

חולי כבד מצויים בסיכון גבוהה וסובלים סבל רב לתקופה ארוכה. את חיי חולים אלו הסובלים מדלקת כבד נגיפית B ניתן להציל, או לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם.
כיום, מטופלים חולים אלו בתרופות ובזריקות, אך השימוש בהן בעייתי, הן בשל תופעות הלוואי הקשות ההופכות את הטיפול לבלתי- נסבל כמעט, והן בשל פיתוח עמידות במקרים רבים כנגד התרופה שהשפעתה פוחתת.
חולים בדלקת כבד נגיפית B שאינם מטופלים כראוי עלולים להינזק בצורה בלתי הפיכה ולהזדקק להשתלת כבד. עלות השתלת כבד היא מעל 250,000$ והיא כפולה מעלות הטיפול בכלל החולים בכל הקופות.

תרופת ה"הפסרה" HEPSERA, שניתנת היום גם בארץ, שהיא טיפול תרופתי לחולי דלקת כבד נגיפית B, מביאה לשיפור בהיסטולוגיה של מצב הכבד ומונעת הגעה למצבים של שחמת הכבד ומפחיתה את הסיכוי להתפתחות סרטן הכבד. ( הפטומה)

מי מכיר?

על פי מחקרים - מסייעת התרופה באופן משמעותי בהורדת העומס הנגיפי, גורמת להופעת נוגדנים למחלה , וכתוצאה מכך לרגרסיה במצב הדלקת בכבד. העמידות לתרופה היא זניחה ותופעות הלוואי שלה דומות לאלו של תרופת פלסבו, כלומר קלות ביותר.
הטיפול בה יעיל גם עבור חולים קשים של דלקת כבד נגיפית B ומושתלי כבד הסובלים מתופעות חמורות של המחלה כמו דליות, הגורמת ליצירת לחץ על הבטן ומיימת, הגורמת לבריחת נוזלים מכלי הדם, ומשפר פלאים את מצבם.
יתרונות אלו של הטיפול, המונעים סרטן כבד וחוסכים השתלת כבד כואבת וקשה, הם מעניקים לחולים את האפשרות לקיים חיים תקינים יחסית, ללא צורך בקבלת זריקות עם תופעות לוואי קשות ומרובות.

למרות שהטיפול מונע מהחולה וממשפחתו סבל מיותר ומצילה חיי אדם, היא איננה מוכרת ואינה מגיעה עדיין לכלל החולים הרלוונטיים. הימנעות מן הטיפול ככלל, עבור אותם חולים, ואילו המפתחים עמידות לטיפולים האחרים בפרט- גורמת להמשך התקדמות המחלה, סיכון חיי החולה, פגיעה קשה באיכות חיי החולה, משפחתו וסביבתו, פגיעה ביכולתו לעבוד ולתפקד, וחלילה, השתלת כבד, שאינה זמינה תמיד, כמו במקרה של אפרת רינות- קורן, המסכנת את חיי החולה.

איגוד חולי הצהבת דורש לאפשר מידע על התרופה וקבלת התרופה לחולי הכבד בארץ.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום