הקשר בין השמנת יתר חולנית למחלות מסכנות חיים

(0)
לדרג

המודעות לסכנות שבהשמנה הולכת וגדלה; שבץ כדוגמת השבץ של ראש הממשלה הוא רק אחד מסימני האזהרה

מאת: מאת ד"ר יוסי קוריאנסקי מומחה להשמנת יתר, מנהל יחידה לפרוסקופית בתה"ש
רקע

השמנת יתר (Obesity) אינה עניין קוסמטי או עניין הנוגע למראה ולהופעה חיצונית, אלא מחלה כרונית מסכנת חיים.
זה מכבר הוכרזה השמנת יתר כמגיפה מספר 1 של המאה ה-21.
ההערכות הן כי כ- 300 מליון איש ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר וכ- 40 מליון איש סובלים מהשמנת יתר חולנית המכונה Morbid Obesity. בשנת 2013 צופים מומחים, כי מספר הסובלים מהשמנת יתר יתקרב ל- 400 מיליון.
בארץ, כ-250,000 איש סובלים מהשמנת יתר חולנית.
זוהי מחלה רב-סיבתית המושפעת, בין השאר, מגורמים גנטיים, הורמונליים, סביבתיים ונפשיים. נמצא כי המטען הגנטי של האדם מהווה חלק ניכר מנטייתו של אדם מסוים לפתח השמנה; ידוע היום על הורמונים שונים שמשפיעים על הרגולציה של התאבון באופנים שונים; להשפעות הסביבה שבה מתפתחים הרגלי אכילה והרגלים של פעילות גופנית. יש השלכות על המחלה וגם לתגובות פסיכולוגיות של רגשות שליליים כמו שיעמום, כעס או עצבות אשר מפוצים באכילה. ישנן גם מחלות אנדוקריניות ואחרות שמשפיעות על המשקל וגורמות להתפתחות המחלה.

גוף ונפש

במקרים רבים, בעלי משקל יתר חולני אינם מייחסים את בעיותיהם הבריאותיות להשמנה, אולם הוכח כי השמנה הינה גורם סיכון בריאותי להתפתחות מחלות נלוות רבות, כגון: סרטן לסוגיו, סוכרת, לחץ דם גבוה, כשל בתפקוד הלב, כשל בתפקוד הכליות, כשל בדרכי מרה, עודף כולסטרול, דלקת מפרקים, בעיות אורטופדיות, אי-פוריות, דום נשימה במהלך שינה ועוד. עוד נמצא במחקרים כי לאחר ירידה במשקל, בעיותיהם הבריאותיות של הסובלים מהשמנת יתר חולנית נפתרות ברוב המקרים.

בהיבט הנפשי השמנת יתר חולנית עלולה לגרום לדיכאון, הימנעות מיחסים חברתיים, יחסים אינטמיים. בנוסף להשמנת יתר השלכות כלכליות היות והיא גורמת לקשיים במציאת עבודה וכמובן השלכות כלכליות על שירותי הבריאות, שכן אנשים אלה סובלים מהרבה יותר מחלות ומגיעים לביקורים תכופים יותר אצל רופאים ובתי חולים.

דיאטות הן כלי מוגבל לאנשים הסובלים מעודף משקל קיצוני. מחקרים מראים כי מהשלב שבו מחלת השמנת היתר התבססה בגוף, יש סיכוי נמוך בלבד, שמאמצי הרזייה (כמו תוכניות דיאטה או פעילות גופנית) יובילו לירידה משמעותית במשקל שתשמר לאורך זמן.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי 94% מהסובלים מהשמנת יתר חולנית, אינם מסוגלים להפחית משקל ולשמור על ההפחתה לטווח ארוך באמצעות דיאטה, תרופות ופעילות גופנית. לאלו מוצעת לעיתים אופציה ניתוחית, העשויה להוות פתרון לירידה משמעותית במשקל ובעקבות זאת לפתרון התחלואה הנלווית.

הערכת עודף משקל מבוססת על קביעת מדד, הנקרא מסת הגוף BMI. חלוקת המשקל בקילוגרמים לגובה בריבוע מאפשר חישוב עצמי של מסת הגוף. אם המדד הוא מעל 35 עודף המשקל נחשב קיצוני.
לדוגמא: מסת הגוף של אדם שמשקלו 105 קילוגרם וגובהו 1.60 מטר, היא 41 BMI.

כאמור, עודף משקל המתבטא במסת גוף שהינה מעל 35 בדרך כלל אינו ניתן לטיפול על-ידי דיאטה, תרופות ופעילות גופנית בלבד, אלא באמצעות התערבות ניתוחית.

כמה זה עולה לנו? וסקר חדש

מסקר מעמיק שנערך באחרונה ביוזמת חברת ג'ונסון את ג'ונסון אודות דפוסי חשיבה והתנהגות של אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית בישראל עולים נתונים מעניינים אודות הקשר בין השמנת יתר חולנית למחלות מסכנות חיים.

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 150 איש בישראל הסובלים מהשמנת יתר חולנית כלומר בעלי לפחות עודף משקל של 35 ק"ג (BMI 35)
מתוך הסקר עולים הממצאים הבאים:
24% סובלים מסכרת, 47% מיתר לחץ דם, 29% משומנים בדם, 10% ממחלות לב, ו-49% סובלים מכאבי ברכיים וקשיים בהליכה.

יחד עם זאת, עולה כי הם אינם מקשרים את המחלות הללו להשמנה. בתשובה לשאלה, מאילו בעיות רפואיות הקשורות למשקל את/ה סובל/ת, 44 אחוזים אמרו כי אינם סובלים ממחלות רפואיות הקשורות למשקל.
ממצא זה אינו מפתיע שכן מרבית האנשים הללו חיים בהדחקה עמוקה ביחס למשקלם ואינם מייחסים את בעיותיהם הבריאותיות למשקל. אין זה מפתיע שבפועל, כאשר המרואיינים נשאלו מאילו מחלות הם סובלים עולה, כי כ-73 אחוזים סובלים ממחלות הקשורות קשר הדוק לעודף משקל.

נתון מעניין נוסף מתייחס לקשיי נשימה בלילה: 26% מהנשאלים דיווחו כי הם סובלים מקשיי נשימה. באשר לשאלה עד כמה עודף משקל מגביל, עולה כי 60% חשים כי משקלם מהווה מגבלה קשה.
72% ציינו מגבלה פיזית, כאשר הקושי ללכת נמצא כמגבלה הקשה ביותר, 40% דיווחו על כאבי רגליים\ 77% ציינו כי המשקל מגביל אותם בפעילות ספורטיבית, 37% אחוזים דיווחו על קשיים בפעילות חברתית.

אולי העובדה המרתקת מכל היא התשובה לשאלה כמה פעמים ניסית לעשות דיאטה בחמש השנים האחרונות?
84% עשו לפחות דיאטה אחת במהלך 5 השנים האחרונות. בקרב אלו שעשו, 13% עשו דיאטה פעם אחת. 48% עשו דיאטה מספר פעמים בודדות ו- 39% מצהירים כי עשו מספר רב של דיאטות.

בקרב אנשים ששקלו לעבור פתרון כירורגי רק 2 אנשים דיווחו כי לא עשו דיאטה בחמש השנים האחרונות. וכי העובדה ש-93% מבין אלו ששקלו פתרון כירורגי אכן עשו דיאטה מספר פעמים בחמש השנים האחרונות, מראה על אחריות והבנה של אוכלוסיית השמנים כי הפתרון הכירורגי, המעניק את המענה הטוב ביותר להשמנת היתר הקיצונית, הוא הפתרון שאליו מגיעים לאחר שכל הדיאטות נכשלו, ולא כפתרון קסם ראשוני למצב.

לשאלה מה קרה כאשר הפסקת את הדיאטה?
72% עלו במשקל או לא הצליחו להתמיד בדיאטה, רק 11% מציינים כי הצליחו לשמור על משקלם החדש שהשיגו בדיאטה

כמה כסף הוצאת עד היום במהלך חייך על דיאטה?
בממוצע, הוציא כל אחד מהנשאלים במהלך חייו 7,000 ש"ח על תוכניות דיאטה או תכשירים להרזיה, 29% מהנשאלים ציינו שלא הוציאו כלל כסף על הרזייה, וכשבוחנים את הממוצע בלעדיהם, כלומר רק בקרב אלו שכן הוציאו, קופצת ההוצאה לסכום של למעלה מ- 11,000 ש"ח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום