חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

המלחמה בסרטן השד - השבוע הודיעה הזמרת שרון חזיז כי חלתה בסרטן - מה חדש במדע בתחום?

מאת: סרטן בכלל וסרטן השד בפרט, כבר איננה "המחלה ההיא" והעיסוק בה עבר מהפכה ציבורית הכוללת פתיחות רבה. נכונות כלי התקשורת לדווח על כך גברה מאוד בשנים האחרונות ואיתה הפך הנושא למקובל יותר בקרב הציבור הרחב. בשנים האחרונות יותר ויותר חולים ידועים ברחבי הארץ והעולם, חושפים באומץ רב כמו שרון חזיז, את סיפור...
חיסון המבוסס על חלבון הר2 עשוי למנוע הישנות המחלה

על פי תוצאות ראשוניות של מחקר חדש, חיסון המבוסס על פפטיד (מולקולה) מחלבוןHER2/neu מעורר תגובה חיסונית שעשויה להוריד את מספר ההישנויות בקרב נשים שחלו בעבר בסרטן השד שהתפשט לבלוטות הלימפה.

לאחר מעקב של 22 חודשים, נמצא כי שני מקרי המוות היחידים שקרו היו בקבוצת הבקרה. שיעור ההשרדות ללא מחלה בקרב הנשים בקבוצה שחוסנה היה 85.7%, בעוד שבקבוצת הבקרה הגיע שיעור זה ל- 59.8% בלבד. אחוז ההישנויות בקבוצה שחוסנה היה 8%, לעומת 21% בקבוצת הבקרה.

ד"ר ג'ורג' פיפלס, מהמרכז הרפואי וולטר ריד בוושינגטון די.סי., אחד החוקרים המובילים במחקר, אמר כי נראה שהחיסון פועל טוב עם הרצפטין ועל כן נראה ששילוב תרופות זה יכול להיות יעיל יותר במניעת הישנויות בקרב חולות סרטן השד הנמצאות בסיכון גבוה.

סטטינים אינם מגינים בפני סרטן שד

מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו במגזין Archives of Internal Medicine והנחשב למחקר רב ההיקף ביותר שנעשה עד כה קבע כי תרופות להורדת כולסטרול אינן משפיעות על הסיכון של נשים לחלות בסרטן שד.

עד כה היה ידוע שתרופות המורידות כולסטרול מאטות התפתחותם של גידולים בתנאי מעבדה ואולם מחקרים שנעשו בבני אדם הראו תוצאות מעורבות. למרות שבמספר מחקרים הוכח קשר הגנתי ואפילו מניעתי בין השימוש בסטטיטינים לבין הסיכון לסרטן השד, היו גם מחקרים בהם לא הוכח כל קשר ביניהם.

המחקר החדש שבוצע בשיתוף פעולה בין ביה"ח Brigham and Womens Hospital בבוסטון וביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת הרוורד, כלל כ-80,000 נשים, אחיות במקצוען, ועקב אחריהן במהלך 12 שנים מ- 1988 עד 2000. מטרת המחקר היתה לבחון את תפקיד הסטטינים בהקשר של סרטן שד. לאורך התקופה, אובחנו בסרטן שד 3177 נשים מקרב משתתפות המחקר , ובהן 1727 שנטלו סטטינים.

החדשות הטובות הן שנשים הנוטלות סטטינים, שהוכחו כיעילים במניעת מחלות לב, אינן צריכות לדאוג מפני עליית הסיכון שלהן לחלות בסרטן שד. יחד עם זאת החוקרים לא מצאו הוכחות לכך שלשימוש שוטף או ממושך בסטטינים יש השפעה מגנה בפני סרטן שד. נמצא גם שלרמת הכולסטרול לא היתה כל השפעה על הסיכון למחלה. "למרות שממצאי המחקר מבוססים, אין הם פוסלים לחלוטין את האפשרות שאכן יש לסטטינים השפעה מגינה בפני סרטן שד, אבל ייתכן שיש ליטול אותם למשך זמן ממושך יותר בכדי להפיק מהם תועלת כזו, או שישנם סטטינים מסויימים שמיטיבים יותר מאחרים" אומרת היסר אליאסן, החוקרת הראשית.

אריק ג'ייקובס, אפידמיולוג בכיר מהאגודה האמריקאית לסרטן אומר כי ברור מן המחקר הנוכחי ומאחרים שנעשו כי אין ליטול סטטינים בכדי למנוע סרטן שד או סוגי סרטן אחרים, אלא אך ורק למטרה שלשמה הם נועדו מניעת מחלות לב, ולמטרה זו גם הוכחה יעילותם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום