נשים, תרופות (וגם קצת פוליטיקה)

(0)
לדרג

על עלייה ברייטינג של הנשיות (או ליתר דיוק, של הנשים כצרכניות) האם זה טוב ליהודיות?

מאת: מערכת zap doctors
נשים משתמשות בתרופות יותר מגברים

הנשיות היא הגבריות החדשה? או שמא הגבריות שוב מנכסת לעצמה את התכונות המובילות? שוב מוליכה את המהלך מכיוונו הגברי - ועדיין, מתמקדת באשה.

בימים אלו של שינויים פוליטיים אנו עדים למגמה חדשה ומעניינת, נשים לפתע "מושכות רייטינג" אולי סוף סוף ניעורו שם בממשלה והגיעו למסקנה שאכן, יותר מחמישים אחוז מאזרחי המדינה שלנו הן נשים, אולי בעצם כדאי לתת גם להן לשחק?

וכמהלך ורטיקלי אנו רואים את התופעה משתלטת - יותר ויותר חברות, פרסומות, ופרסומים מתייחסים לאשה כאל מוקד התעניינותם - אבל (וזה האבל הגדול) האם זו האשה החזרה, הקרייריסטית, המובילה ובעלת הכוח (לאו דווקא הכוחנות) או שמא זו האשה הכורעת תחת הנטל? זו שגם כשקשה לה, תדאג קודם כל לילדיה (בעוד בעלה נוסע ברכב החדש, מגלח את פניו בסכין הגילוח האיכותי או משחק בפאלם-דור-שלישי שלו).

זו אותה אשה שלא תשוחח עם רופאה על כאבי הראש שלה
אותה אשה שתבחר את התרופות עבור משפחתה, אותה אשה שתרוץ גם לקנות את התרופות, תדאג לטפל בילדיה ו...
האם כל זה לא מנציח את התפקיד ה"מסורתי" של האשה?
ומתי יתחילו להתייחס אליה בצורה אחרת?

ובאותה רוח - נשים משתמשות יותר בתרופות מאשר גברים

יותר ממחצית מהישראלים (54%) מעדיפים לטפל בעצמם במקרה של הצטננות ואינם מתייעצים עם רופא המשפחה או הרוקח. כך עולה מסקר שערכה לקראת החורף חברת טבע המובילה את שוק התרופות ללא מרשם בישראל. הסקר נערך על-ידי TNS טלסקר בקרב 499 איש בני 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

על-פי הסקר כ-61% נוהגים, במקרה של הצטננות, להשתמש בתרופה ללא מרשם. 13% נוהגים להשתמש בתוסף טבעי. אולם בעוד ש-66% מהגברים יבחרו בתרופה על-פי המלצת הרופא, רק 54% מהנשים יפעלו על-פי המלצת הרופא והשאר יבחרו את התכשיר באופן עצמאי.

במקרים של חום ושפעת, הישראלים מקדישים יותר תשומת לב ונוטים להשתמש יותר בתרופות. 86% מהישראלים העידו, כי הם משתמשים בתרופות כלשהן לטיפול במחלה. גם כאן הגברים הישראלים נוהגים להשתמש בתכשירים פחות מהנשים, כאשר 20% מהם טענו שכלל אינם משתמשים בתרופות לעומת 9% בלבד מהנשים. אקמול הינו המותג המוביל בשימוש כאשר 44.5% ציינו אותו כתרופה שבה הם נוהגים להשתמש.

מגמה נוספת העולה מהסקר, היא כי ישנה ירידה בהיקפי השימוש בתכשירים טבעיים לחיזוק המערכת החיסונית: רק 21% מצהירים, כי הם נוהגים להשתמש בתכשירים טבעיים לעומת 28% שהצהירו בשנת 2003, לפי סקר שנערך על ידי מכון טלסקר בשנה זו. לדברי, איל דונסקי מנהל חטיבת התרופות ללא מרשם בטבע, ישנה עדות לשינוי הדרגתי בדפוסי הצריכה של הישראלי בתחום הטיפול במחלות החורף, כאשר התכשירים הטבעיים מאבדים בהדרגה מכוחם. "הירידה נובעת ככל הנראה מהעובדה שלאחרונה יצאו מחקרים שונים שקבעו כי לתכשירים הללו אין יתרון במניעה או טיפול במחלות החורף. כמו-כן, נראה כי הצרכנים מאוכזבים מהמחירים הגבוהים מאוד של התוספים הטבעיים ביחס לאי-יעילותם. זאת בהשוואה למחירים הסבירים של תרופות ללא מרשם, עם יעילות רפואית גבוהה ומוכחת."

"תוצאות הסקר מצביעות על כך, שנשים הן עדיין הגורם המרכזי בבריאות המשפחה והן תופסות עצמן כמי שכבר מתמצאות בנושא, לעיתים גם מבלי להתחשב בחוות דעתו של הרופא. אנו יודעים מסקרים ובדיקות שונות שערכנו, כי האישה יותר מודעת ודואגת לתחום הבריאות ועל כן בדרך כלל היא מהווה מעין "רופאת המשפחה" ומקבלת את ההחלטות בנושא." מוסיף דונסקי.
רופאת משפחה - או שמא עדיין מתוייגת כ"אחות רחמניה"?
ושוב אנו שואלים, מתי נראה את השינוי?

בואו לדבר על כך בפורום פסיכולוגיה קלינית
ובפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום