עשרות אלפי מקרי שבץ והתקף לב יכולים להימנע

(0)
לדרג

מחקר שפורסם החודש בלנצט קובע כי "פלויקס" יעילה גם כאשר התקף הלב נובע מסתימת עורקים מלאה ולא רק מהצרות

מאת: מערכת zap doctors
מסקנת המחקר: אם פלויקס ינתן מיד לאחר התקף לב רק למליון מתוך 10 מליון מקרים של התקפי לב מדי שנה - ימנעו 5,000 מקרי מוות ו- 5,000 מקרים של התקף לב ושבץ מוח חוזרים

תוצאות המחקר פורסמו בגיליון חודש נובמבר, מס' 366 , של הירחון לנצט (LANCET).
הסטטיסטיקה מוכיחה כי לאחר התקף לב, למרות הטיפולים הניתנים בבתי החולים, כ- 10% מהחולים מתים מהתקף לב חוזר בחודש הראשון.

והנה על פי תוצאותיו של מחקר רחב היקף שפורסמו השבוע בלנצט, עולה כי גם במקרה של חסימת עורקים מלאה שגרמה להתקף הלב, מתן "פלויקס" באופן שגרתי מנע התקף חוזר.

המחקר הקרוי COMMIT , נוהל ע"י אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה ובשיתוף האקדמיה הסינית למדעי הרפואה, הינו מחקר רחב היקף שנערך בסין במשך 6 שנים וכלל 2 קבוצות שנחלקו באופן אקראי. במחקר השתתפו 45,800 איש לאחר התקף לב חמור בעקבות חסימת עורקים מלאה. אוכלוסיית המחקר כללה חולים מ- 1,250 בתי חולים אשר קיבלו טיפול מיד לאחר ההתקף הקשה למשך 4 שבועות: קבוצה אחת קיבלה אספירין ופלויקס וקבוצה שניה אספירין ופלסבו.

תוצאות המחקר שהשווה בין קבלת טיפול באספירין בלבד לקבלת טיפול בפלויקס ואספירין הצביעו על כך ש"פלויקס" הפחית ב- 9% את הסיכון להישנות ארוע לב ושבץ מוחי וב- 7% את שיעור התמותה, בהשוואה לחולים שטופלו רק באספירין.

מחקר זה מצטרף למחקר ה- CLARITY שתוצאותיו פורסמו השנה וכלל 3,491 חולים מ- 23 מדינות באמריקה ואירופה, והראה כי תוספת של פלויקס לטיפול הסטנדרטי מפחיתה את הסיכון להתקף לב חוזר בשבוע הראשון ב- 36%. מחקר זה נערך ע"י קבוצת מחקר שכללה את בי"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד וחוקרים משני בתי חולים.

אוכלוסיית 2 המחקרים הללו מגיעה לכ- 50,000 איש שעברו התקף לב קשה כתוצאה מחסימת עורקים מלאה, קבוצת מחקר עצומה ממנה ניתן ללמוד רבות על הטיפול למניעת ארועים חוזרים ולהפחתת שיעור התמותה.

יעילות ובטיחות התרופה לטווח ארוך נבדקו במחקר שכלל 100,000 חולים ובנסיון מצטבר של מתן התרופה ל- 41 מליון חולים מאז השקתה בשנת 1998.

מסקנת המחקר היא כי לכל חולה אשר מגיע לבית החולים עם התקף לב, מומלץ לקבל טיפול שיגרתי בתרופה נוגדת הקרישה "פלויקס", כטיפול משלים לאספירין.
כמו כן, על פי הממצאים, חישבו החוקרים כי במידה שהתרופה "פלויקס" תינתן מיד לאחר התקף לב רק למליון מתוך 10 מליון מקרים של התקפי לב מדי שנה, ימנעו 5,000 מקרי מוות ו- 5,000 מקרים של התקף לב ושבץ מוח חוזרים.

בעקבות ממצאי המחקר, חברות הפארמה סאנופי-אוונטיס ובריסטול מאיירס סקוויב, מפתחות "פלויקס", מתכוונות להיפגש עם רשויות הבריאות על מנת לבחון את אפשרות הרחבת האינדיקציה למתן "פלויקס".

על התרופה

"פלויקס" הינה הינה תרופה נוגדת קרישת דם שהוכחה במחקרים קליניים כמפחיתה סיכון להישנות ארועי לב ושבץ מוחי. "פלויקס" ניתנת במקרים של אוטם שריר הלב , חסימת עורקים ולאחר שבץ מוחי.

האיגודים הקרדיולוגיים בארה"ב, אירופה ובישראל ממליצים על מתן טיפול ב"פלויקס" למשך 12 חודשים לפחות לאחר ארוע לב, למרות זאת התרופה מאושרת בסל הבריאות בישראל ל- 3 חודשים בלבד. בנוגע למניעת שבץ חוזר, התרופה נכללת בסל הבריאות רק לחולים רגישים לאספירין, למרות המלצה על טיפול כרוני.

בואו לדבר על כך בפורום רוקחות ותרופות
ובפורום שיקום מאירוע מוחי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום