מה בא אחרי המתיקות?

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי דברי מתיקה שונים מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד - פורסם בבריטיש מדיקל ג'ורנל

מאת: מערכת zap doctors
אין לחם? אל תאכלו עוגות!

מחקר חדש של האגודה האיטלקית למחקר, הליגה האיטלקית למלחמה בסרטן ומשרד החינוך האיטלקי, קובע כי אכילת מזונות מתוקים כגון: עוגות, עוגיות , גלידה, דבש, ושוקולד מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד. במחקר השתתפו 2,569 נשים עם סרטן שד ו - 2,588 נשים בקבוצת ביקורת. בגילאים 23 עד 74. המידע נאסף על ידי שאלונים מפורטים אשר כללו פרטים על היסטוריה רפואית, פעילות פיזית, גורמים סוציו דמוגרפים, עישון, צריכת אלכוהול, ועוד הרגלי חיים שונים ואף מידע על הרגלי תזונה שנאסף באמצעות שאלון מקיף אשר כלל כ-80 שאלות. במחקר נראה קשר ישיר בין צריכת מזונות מתוקים ועלייה בסיכון לחלות בסרטן השד. הסיכון היה תלוי בגורמים נוספים כמו צריכת קלוריות, צריכת אלכוהול, פעילות פיזית, גיל, אינדקס מסת גוף והיסטוריה משפחתית של סרטן שד. על פי מסקנת החוקרים ההשערה היא שמזונות מתוקים מעלים את עמידות הגוף לאינסולין, דבר הגורם ליצור מוגבר של אינסולין המהווה גורם מחולל סרטן בגוף האדם ואף מגביר הפרשת הורמונים כמו אסטרוגן ואנדרוגן המעלים את הסיכון לחלות בסרטן שד. המחקר פורסם בגליון נובמבר של כתב העת המדעי בריטיש מדיקל ג'ורנל.

תזונה וסרטן

האגודה למלחמה בסרטן מדגישה כי: "תוצאות מחקר זה מחזקות ידע קודם שיש בידי אנשי המדע, המוכיח כי לתזונה השפעה מכרעת על התפתחות סרטן וכי מזון מסוגים שונים עשוי לגרום לסוגי סרטן שונים כגון סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן הכליה. כך למשל אנו יודעים כי בעשורים האחרונים ישנה עליה במקרי הסרטן כתוצאה מאימוץ תזונה ואורח חיים מערביים הכוללים תזונה עתירת קלוריות, רמת צריכה גבוהה של שומן מן החי וכן רמת פעילות גופנית נמוכה. מחקר זה מוסיף עתה גם מזונות מתוקים, לרשימת הגורמים העשויים לגרום לסרטן. אנו קוראים לציבור לאמץ אורח חיים בריא הכולל, תזונה מופחתת קלוריות, דלת שומן ועשירה במיוחד בירקות, כדרך יעילה ומוכחת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן. מומלץ לכלול בתפריט היומי מגוון של ירקות ולשלב גם פרי, להגביל צריכת שומן מן החי ומזון מטוגן או חרוך ולהעדיף שימוש מבוקר בשמן זית, שמן קנולה וטחינה על פני שמנים אחרים. מומלץ גם להימנע משתיית אלכוהול, ולהגביל את צריכתו לכל היותר לכוסית אחת ליום ולצמצם ככל האפשר בצריכת מזונות מתוקים. חשוב לעסוק בפעילות גופנית סדירה, כמו הליכה נמרצת על פי היכולת האישית של כל אחד, לפחות 5 פעמים בשבוע למשך חצי שעה או יותר וכמובן להימנע מעישון, המהווה גורם המוות מספר אחד הניתן למניעה".

סרטן השד ישראל 2005

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ- 4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ - 900 מתות מהמחלה. אחת מכל שמונה נשים בישראל, עלולה לחלות בסרטן השד וככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ 90%. מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול והגברת המודעות הנרחבת בארץ. כחלק מהגברת המודעות למחלה, מצוין בישראל מדי שנה בחודש אוקטובר, "חודש המודעות לסרטן השד" במקביל לשאר מדינות העולם. בחודש זה עורכת האגודה למלחמה בסרטן סידרת אירועים להגברת המודעות לנושא ומקיימת מספר שיתופי פעולה עם גופים וחברות בישראל. כמו כן, יוצאת האגודה למלחמה בסרטן במסע הסברה נרחב היקף המתמקד בחשיבות הגילוי המוקדם ודרכי הטיפול בסרטן השד. בשאר ימות השנה פועלת האגודה למלחמה בסרטן במגוון יוזמות, כך למשל יזמה האגודה למלחמה בסרטן את התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד, המופעלת בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות וקופות החולים.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום