לא לעצום עיניים - על הרדמה והשלכותיה

(0)
לדרג

בעקבות המקרה העצוב שהתפרסם לאחרונה על סיבוך במהלך הרדמה של ילדה בת שמונה - על הרדמה

מאת: מערכת zap doctors
מרדימים ולא משתיקים

בעקבות המקרה העצוב והמצער שהתפרסם לאחרונה על סיבוך במהלך הרדמה וניתוח בילדה בת 8, מבקש ועד איגוד הרופאים המרדימים בישראל להביע דאגה עמוקה לכך שבקרב בני משפחה הנמצאים לקראת הרדמה וניתוח בילדיהם, ומטבע הדברים מודאגים וחרדים, עלול להיווצר מצב של בלבול, תחושת אי-וודאות ומתח רב.

על-מנת להעמיד דברים על דיוקם, ברצוננו להבהיר את העובדות הבאות:

במדינת ישראל, כמו ברוב מדינות העולם המערבי, לא קיימת התמחות בהרדמת ילדים, ומכאן שלא קיים מושג של מומחה בהרדמת ילדים.

רופא מומחה בהרדמה הינו מומחה גם בהרדמת ילדים. היות שכך, כמו בכל תחום גם בתחום הרדמה בילדים מצויים רופאים מרדימים שהינם בעלי ניסיון ומיומנות גדולים יותר.

הרופאים המרדימים משתמשים בכל האמצעים והתרופות המאושרות לשימוש במדינת ישראל על-פי שיקול דעתם המקצועית - לטובת המטופל, בתנאים הספציפיים ובהתאם לסיכויים ולסיכונים הטמונים במחלה, בהרדמה ובסוג הניתוח.

התרופה ע"ש "סקולין" נמצאת בשימוש בעולם קרוב ל 50שנה. מיליונים רבים של מטופלים טופלו בה במהלך השנים. אומנם, בעשור האחרון דווחו מקרים של סיבוכים במהלך הרדמה הקשורים, לכאורה, לתרופה ובשל כך, קיימת אזהרה והמלצה להמעיט בשימוש ב"סקולין" בילדים העוברים ניתוחים שאינם דחופים. באף מדינה לא חל איסור על השימוש בסקולין .

גם הרשות הממשלתית האמריקאית האחראית על מתן אישורים למזון ותרופות (ה- FDA ) מסתפקת באזהרה לגבי "סקולין" מטעם החברה המייצרת והרשות עצמה אינה אוסרת על השימוש בתרופה ספציפית זו.


שאלות ותשובות בנושא הרדמה וילדים, מפורום הרדמה ורפואת כאב בניהול דר' ליאוניד אילדמן מבית החולים בלינסון-השרון

שאלה: בן 6 צריך לעבור 2 ניתוחים בהרדמה מלאה במהלך חודש אחד + בדיקת סיטי בטישטוש. אחד בהרדמה קצרה לכ- 15 דקות והשני בהרדמה ארוכה יותר לשעה וחצי. איך הוא יגיב לכך?

תשובה: השפעת ההרדמה על הגוף היא מגוונת אך ברוב המקרים חולפת תוך זמן קצר יחסית. במקרה שילד מתאושש בצורה סבירה לאחר הרדמה אחת אין מניעה לבצע הרדמה נוספת תוך פרק זמן קצר. אין עדות לכך שהרדמות חוזרות, שהסתיימו ללא סיבוכים, כרוכות בהשפעה שלילית על הגוף לטווח ארוך. עם זאת, יש ליידע את הרופא המרדים, שאמור לטפל בילד, בכל פרטי הרקע רפואי, לרבות, היסטוריה הרדמתית ולהתייעץ עמו טרם ביצוע ההרדמה.


שאלה: מה הבדל בין הרדמה מלאה לבין הרדמה מקומית ולאחר מכן טשטוש?

תשובה: ההחלטה על סוג ההרדמה אמורה להתקבל ע"י רופאים בהתאם לסוג ההתערבות הניתוחית ועל-פי ההעדפה של המטופל.

הרדמה מקומית עדיפה אם סוג הניתוח מאפשר זאת. אם המטופל אינו מסוגל להישאר ער במהלך כל הניתוח ניתן להשתמש בטישטוש ( עירפול חושים). קיימות דרגות שונות של עירפול חושים. טישטוש מעבר לטישטוש קל ביותר מתבצע ע"י הרופא המרדים על-מנת להבטיח בטיחות מקסימלית במהלך הניתוח.





מהי הרדמה?

מהי הרדמה, לסוגיה השונים?

ההרדמה היא מתן תרופה או גז כדי לשתק חלק מהגוף או ליצור מצב של חוסר הכרה. קיימים שלושה סוגים של הרדמה: מקומית, אזורית וכללית.

הרדמה מקומית משתקת איזור בגוף בזמן שהחולה נותר בהכרה. משתמשים בה בצורה די נפוצה בפעולות רפואיות פשוטות כגון תפירה, חיתוך והסרה של גידולי עור.

הרדמה האזורית דומה להרדמה המקומית בכך שהחולה נותר בהכרה, אך הפעם ניתן לבצע פעולות ניתוחיות נרחבות יותר. קיימים שני סוגים של הרדמה אזורית: ספינלית (הניתנת אל חוט השדרה) ואפידורלית (הניתנה אל החלל שמסביב לחוט השדרה).
הרדמה ספינלית משמשת בעיקר לניתוחים בבטן תחתונה ומטה (פי הטבעת, בלוטת הערמונית ונתוחי גפיים תחתונות).
הרדמה אפידורלית דומה להרדמה הספינלית, אך יתרונה הוא באפשרות להזריק עוד חומר הרדמה במהלך הניתוח, הרדמה זו שימושית בניתוחים ארוכים יותר. הרדמה זו נמצאת גם בשימוש להקלת כאבים במשך מספר ימים לאחר הניתוח.
הרדמה כללית גורמת לרפיון שרירים, איבוד הכרה ואי תחושת כאב. שימוש בהרדמה זו צריך להעשות בזהירות רבה במיוחד בזקנים, אשר יכולים לסבול מבלבול לאחר הרדמה כללית.

בואו לדבר על כך בפורום הרדמה רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום