פחד עם שיניים - על חרדה דנטלית

(0)
לדרג

חוששים מטיפול שיניים?, מבועתים מטיפולי שורש ומתעלפים מרעש הקידוח - אתם לא לבד, בחנו את עצמכם

מאת: ד"ר גיא וולפין

אם אחד התסריטים המאיימים עליכם ביותר הוא ללכת לרופא השיניים, סביר להניח שאתם סובלים מן הבעיה של חרדה דנטאלית או פחד מטיפולי שיניים. ד"ר גיא וולפין, העורך המדעי של פורטל e-dent, מספרים על החרדות השונות ודרכי הטיפול בהם.

פחד עם שיניים

אחד מכל שבעה אנשים חווה רמה כלשהי של חרדה דנטאלית, שבה עצם המחשבה על ישיבה על כסא הטיפולים אצל רופא השיניים במשך שעה, כאשר רופא השיניים נובר בפיכם הינה מפחידה. במקרים כאלו, נהוג להסתייע בטיפול בשיטות של הרגעה או הרדמה.

ממה נובעת הדנטל פוביה?

1) ניסיון שלילי או טראומתי מביקור קודם אצל רופא השיניים.

2) קבלת יחס שלילי מרופא השיניים או אחד מאנשי הצוות בעבר.

3) אי נוחות בשל הרגשת חוסר שליטה בעת הטיפול.

4) מבוכה בשל מצבו של הפה וחשש להפוך למושא לעג.

5) חוויה לא נעימה בגוף שלישי: בן משפחה או מכר, שחזרו עם טראומה מטיפול שיניים.

6) הרגשה של איבוד זהות בעת הטיפול, המתגברת בשל השימוש באמצעי הגנה כדוגמת כפפות גומי ומסכה.

7) פחד כללי מהלא נודע.

איך להתמודד עם החרדה?

הצעד הראשון בהתמודדות עם הדנטל פוביה הוא הבנה שניתן להתגבר על החרדה. העצה הטובה ביותר היא למצוא רופא שיניים עדין, סבלני ונינוח, שמבין את מצוקתכם וינסה להפיג את חששותיכם. שאלו את חבריכם על רופא השיניים שלהם, וחפשו רופא הרואה בפציינט אדם, ולא רק מכלול של שיניים וטיפולים.
כדאי לבצע ביקור היכרות במרפאה - לילדים וגם למבוגרים. הכרת המרפאה והצוות בתנאים נוחים וללא כאבים או מועקה עדיפה מאשר לבוא בפעם הראשונה כשהפה כואב! ודאו כי המרפאה נראית לכם מטופחת, חמימה ונעימה, והצוות אדיב וסובלני.

יש צורך לתאר בפני הרופא את הפחדים והדאגות הקשורים בטיפול. אם יחסו של רופא השיניים גורם לכם למבוכה ולתחושת השפלה, דברו איתו על כך. אם אינכם חשים שינוי בגישה מצד רופא השיניים שלכם, מותר לכם לעבור לרופא אחר. לעולם אל תתפשרו על היחס מצד הרופא וצוותו. תקשורת טובה עם רופא השיניים וצוותו תעלה את רמת האמון ברופא ותפחית את תחושת חוסר האונים במהלך הטיפול.

לפציינט יש זכות לדעת ולהבין את הטיפול שהוא עומד לעבור. אם יש לכם תהיה לגבי תהליך מסוים אל תתביישו לשאול! גלו מעורבות בטיפול וטלו חלק בקבלת ההחלטות. חזקו את עצמכם בעזרת הידע, וכך תפחת החרדה מפני הלא נודע.

עצבו עם הרופא את משך הטיפול המומלץ. סכמו עם הצוות על סימן מוסכם להפסקה בטיפול. סימן מקובל במקומות רבים הוא הרמת היד .

הגיעו למרפאה לפחות חצי שעה לפני הטיפול - תוכלו להרגע בכסא, לקרוא עיתון ולשתות תה צמחים מרגיע, ומעל הכל - תנשמו ...

הביאו עמכם דיסק עם מוזיקה אהובה, ובקשו מהצוות להשמיעו במהלך הטיפול.

אם הישיבה על כסא הטיפולים גורמת לכם למתח, הדרך הפשוטה ביותר להירגע היא באמצעות הרפיה פיזית: "נפש בריאה בגוף בריא ונפש רגועה - בגוף רגוע". ניתן לנקוט באחת מן הטכניקות הבאות לצורך הירגעות: נשימות עמוקות ואיטיות, הרפיית שרירים, שיטות שונות של יוגה ועוד.

שיטות נוספות לטיפול בחרדה דנטאלית

גז הצחוק
-------------
חומר ההרגעה ששואפים דרך מסיכה המורכבת על האף, ומורכב מתערובת של חמצן נקי וגז הנייטרוס-אוקסיד. התחושה הינה של ריחוף קליל, הגוף הופך לנינוח ורגוע, יש פחות רגישות לכאב, ותחושת הזמן משתנה. יש מטופלים שכלל לא שמים לב שעברו טיפול, ו/או כלל לא זקוקים להרדמה... יחד עם זאת אין אובדן הכרה ו/או אובדן רפלקסים, ויש תקשורת מלאה בין המטופל לרופא.

גז הצחוק אינו ממכר, והמערכת בטוחה מאוד לשימוש: הרופא נמצא בשליטה מלאה על המתרחש, ומתאים לכל מטופל את המינון הנכון.

בעבר טיפלו בגז צחוק רק בילדים, אך כיום ישנם יותר רופאי שיניים המעניקים אפשרות טיפול זו גם למבוגרים, בהכרה שגם להם יש פחדים קשים לפעמים.

היפנוזה
------------
ע"י שינוי מודרך של מצב ההכרה אפשר להפחית את מידת החרדה של המטופל, לעיתים עד כדי ויתור על זריקת ההרדמה. יש לוודא כי הרופא המטפל הינו בעל רישיון מטעם משרד הבריאות לטיפול בהיפנוזה.

דיקור סיני ורפואה משלימה
-------------------------------------
כמו בבתי חולים המודרניים, ישנן מרפאות שיניים מתקדמות המציעות לשלב טיפולים ברפואנ משלימה שמיועדים להפחית חרדה, במקביל ותוך כדי טיפול השיניים. לאפקט המשולב יש יתרנות נוספים, כגון שיפור זרימת הדם וכושר הריפוי של הרקמות המטופלות, הפחתת רמת הכאב ועוד.

הרגעה דרך הפה
------------------------
המטופל לוקח כדור לפני הטיפול, ונעשה מנומנם ורגוע בהשפעת התרופה אשר נמשכת עד ארבע שעות. סמי הרגעה שכיחים כוללים : וליום, הלסיון, קסנקס וativan . שיטה זו של הרגעה היא בעלת השפעה מרדימה, אף על פי כן, התרופות אינן אמורות להכניס את המטופל לשינה. שיטה זו אינה מומלצת במיוחד, בגלל חוסר שליטה באפקט התרופתי, ואין לבצעה ללא התייעצות עם רופא המשפחה.

הרגעה וורידית
----------------------
בה המטופל חושב לעיתים קרובות, שהוא ישן ואינו זוכר את הטיפול אך יכול להגיב לרופא השיניים בשעת הצורך. היא אינה יכולה להיעשות במסגרת של מרפאת שיניים רגילה, אלא בהשגחה של רופא מומחה מרדים בעל ציוד לבקרה על הנשימה, לחץ הדם וקצב דפיקות הלב. כמו כן יש לוודא כי יש למרפאה ציודי החייאה מתקדמים ותרופות חירום, וכי הצוות עובר בצורה סדירה קורסי החייאה.

הרדמה כללית
--------------------
השיטה מבוצעת במסגרת של בית חולים בלבד עם רופא מרדים המשגיח על רמת החמצן של המטופל, לחץ הדם והתגובה להרדמה. המטופל חסר הכרה ואינו מסוגל לזכור את הטיפולים. מעבר לעלות הגבוהה של טיפול כזה, ישנן סכנות רבות להרדמה כללית, כגון זיהומים שונים, פגיעה במיתרי הקול ועוד. חסרון נוסף הוא שאי אפשר לסיים את רוב הטיפולים (כגון כרים, השתלות וכו') בטיפול בהרדמה אחד, וייתכן צורך בטיפול נוסף כזה. לכן טיפולים בהרדמה כללית משמשים רק למקרים קיצוניים, כאשר אין כל ברירה אחרת.



בחן את עצמך "האם אתה סובל מחרדה דנטאלית? "

דרגו את רמת החרדה שלכם בעת הטיפול בסולם בין 1 ל-10כאשר 1 מייצג תחושת שלווה גמורה, ו-10 משמעותו הרגשה על סף עילפון בשל החרדה.

1. ישיבה בחדר ההמתנה של רופא השיניים

2. ה"ניחוח" של מרפאת השיניים

3. ישיבה על כסא הטיפולים

4. הטיית כיסא הטיפולים

5. מראה המזרק, המשמש להרדמה

6. הזרקת חומר ההרדמה

7. רעש המקדחה

8. הקידוח בשן

9. מראה כלי הטיפול הדנטאליים

10. נוכחות כלי הטיפול הדנטלים בפה

11. כניסת הרופא לחדר הטיפולים

12. ניקוי השיניים

13. צילום הרנטגן הנעשה לשיניים

אם הענקתם לאחד המצבים יותר מ-5 נקודות, אתם סובלים מרמה גבוהה של חרדה. אם דירגתם מצב מסוים מעל 8 אתם סובלים מרמת חרדה קיצונית.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת שיניים
ובפורום רפואת שיניים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום