איך לשבת מול המחשב ולהישאר בחיים

(0)
לדרג

גם אתם יושבים יום יום ושעה שעה מול המחשב? איך לנוע בלי לזוז מהמקום; שומרים על הגב ועל הגוף

מאת: איתן לרנר , מורה ותיק ומטפל בשיטת פלדנקרייז.
הקדמה

שיטת פלדנקרייז טוענת כי אין "נכון" או "לא נכון" בתנועה , יש מתאים יותר או פחות לסיטואציה . מצב בו אנו מכאיבים לעצמנו או בו מתחיל להיגרם נזק לתפקוד התנועתי שלנו , נגרם בדרך כלל עקב שימוש לא מודע או מובחן בגופנו, או עקב שימוש חוזר ונשנה בדרך פעולה אחת לכל תנועה או למעשה תפקוד תנועתי.
למשל , קימה מישיבה לעמידה יכולה להיעשות באופנים שונים ומגוונים וכל דרך היא הגיונית ( אם כי לא כולן תהיינה יעילות באותה מידה ) אם אנחנו יודעים מה אנחנו עושים. אפשר לראות כי רוב בני האדם אינם יודעים מה הם עושים על מנת לקום ומסתמכים על כוח על מנת למשוך את עצמם מן הכסא . לאורך השנים כל עוד יש לנו כוחות אין בעיה לקום , אך כמובן שנגרם נזק למפרקים ולסחוסים הבולמים את הזעזועים . כאשר אנו מזדקנים והכוח נגמר, איננו מצליחים לקום מן הכסא.
כל ההקדמה הזו נועדה לחדד ולאמר כי למרות שיש אין ספור עצות טובות איך לשבת נכון ועל איזה כסא ובאיזה גובה , הרי שהחשוב ביותר הוא להיות במצב בו איננו "תקועים"על תנוחה אחת בה אנו עובדים ופועלים מול המחשב.
לפני שאתן מספר תרגילים להגברת המודעות ולארגון הגוף מול ותוך כדי עבודה עם המחשב , מספר עצות :
- במידת האפשר , קחו מידי פעם הפסקה וקומו לאט , טיילו בחדר , תנו למבטכם לרפרף על גבי החדר , הקירות והסביבה .

בחירת הכסא

חשוב שיהיה לכם נוח ויאפשר לידיים להיות נחות בקלות על המקלדת , כך שלא יכריח אתכם להרים את המרפקים והכתפיים בזוית שתגרום למתח ומאמץ בכתפיים , בעורף ותשפיע בכך על כל בגוף.
- יש הטוענים כי חשוב מסך מתכוונן שניתן להעלות את גובהו בהתאם למיקום הפנים . בכל אופן חשוב שיהיה במקום בו לא תצטרכו להביט אליו כלפי מעלה מידי או למטה מידי , שתי אופציות העשויות לגרום לקיבוע של תנוחת הצוואר ולגרור יצירת מאמצים מיותרים בחזה , כתפיים עיניים ועוד.
- אם על מנת להגיע לישיבה נוחה בה הידיים נשענות בנוחות על השולחן ופרקי כפות הידיים אינם מאומצים אלא נחים על השולחן (או על פד תמיכה מיוחד לכך) , אתם נאלצים לשבת גבוהה יותר כך שהאגן גבוה יותר מהירכיים והברכיים , קחו ושימו מתחת לכפות הרגליים מעין הגבהה . ניתן להשתמש במדריכי טלפונים או ספרים בעוביים שונים .
- אם אין ברשותכם כסא מתכוונן לגובה והירכיים גבוהות יותר מן האגן , ניתן לשבת על כרית או ספר ( כריות עשויות ממזרן מפוספס וקשיח יותר עדיפות עליי כיוון שהן מאפשרות גם תמיכה אך גם מעבר של תחושת המשקל על עצמות הישיבה אל חוליות עמוד השדרה.
- נסו לבדוק את האפשרות לקחת מגבת או בד אותו ניתן לגלגל לגליל קטן ושימו אותו מגולגל מתחת לעצמות הישיבה (אם תשימו את ידכם ותמששו בזמן ישיבה את המקום עליו יושבים תגלו שם שתי עצמות בולטות הקרובה מספר ס"מ משני צידי פי הטבעת) כך שהדבר יגרום להטיה קלה של עצם הערווה והאגן קדימה וכלפי מטה ויוריד את הלחץ על חוליות עמוד השדרה באזור המותן והגב התחתון. ישיבה כזו גם דוחפת קלות את הגב והגו כולו לישיבה יותר זקופה ללא לחץ או צורך במשענת .
מידי פעם קחו אחורה את עצמכם והשענו על מסעד הכסא ותנו לגב להתרווח ולהיצמד באופן מלא לכסא.

ראייה

האם אתם סובלים מבעית ראייה המכריחה אתכם לשבת קרוב מדי או רחוק מדי מן המחשב ? כאשר איננו רואים טוב אנו מכווצים את העיניים על מנת לחפות ולפצות על הבעיה ומתקרבים אל המסך בדרך שגורמת לעורף לנוע קדימה וליצור לחץ על חוליותיו , דבר שמקבע את החזה ואת יכולתו להתגמש כראוי לצורך תנועה ונשימה וגורר אחריו תנוחה קבועה לא נוחה של הגוף .

תרגילים

אם אפשר , עיבדו ברגליים יחפות . רגליים נעולות אינן חשות את מגע הרצפה והמשקל והלחץ המופעל עליהן בתנוחות השונות של הישיבה .

1. מידי פעם תוך כדי ישיבה רפרפו במבטכם על הסביבה . העיניים נוטות להתמקד אך ורק במטרה שמולכם ללא ראיית הרקע ( הסביבה ) וכאמור משפיעות על טונוס השרירים בגוף במצב של מתח ומאמץ.

2. מידי פעם הישענו לאחור , חפו בעדינות בעזרת כפות הידיים על שתי העיניים כאשר הן סגורות , כך שכל אור ייחסם ( אל תלחצו או תגעו בעיניים עצמן) מלהיכנס , ובמצב זה תנו לעצכם לראות את מה שרואים כאשר העיניים סגורות.דמיינו שאתם צובעים לאט לאט את החושך שאתם רואים בצבע יותר ויותר כהה ונעים , הקשיבו תוך כדי לנשימה ולאופן בו היא נכנסת אל הריאות ומניעה את הצלעות ואת הגב והחזה . הקשיבו לשרירי העיניים והפנים והניחו להם להתרכך ולהירגע.

3. על הכסא תוך כדי עבודה , התרחקו מן המסעד מידי פעם וגלגלו את האגן בעדינות קדימה בתנועה איטית וקטנה כך שתוכלו לחוש את האופן בו המשקל עובר בהדרגה אל החלק הקדמי של עצמות הישיבה
באותו אופן גלגלו את האגן יותר לאחור , הגב מתקמר ומתעגל קלות והולכים להישען יותר על החלק האחורי של עצמות הישיבה . שימו לב איך חוליות עמוד השדרה משתתפות בתנועה , מה קורה בחזה ואיך הגב מעביר את התנועה אל הראש דרך העורף וגורם לנו פעם להזדקף ופעם להתקצר.

4. שבו יותר קרוב אל קצה הכסא ושימו את כפות הרגליים על הרצפה בפיסוק נוח (בערך ברוחב האגן ) במקום בו אפשר להניע את הברכיים ימינה ושמאל בקלות והן תהיינה בערך מעל כפות הרגליים. את הידיים הניחו על הירכיים או ליד הברכיים ובמצב זה הטו את הברכיים לאט ימינה ושמאלה ותנו לגוף כולו ולראש ללכת גם ימינה ושמאלה ולהביט אל לאן שפונים.
ניתן להוסיף ולשלב את התנועה הקודמת וכאשר נוטים ימינה בו בזמן מגלגלים את האגן קדימה ותוך כדי חזרה למרכז הוא מתגלגל לאחור ובפנייה שמאלה שוב לתת לו להתגלגל קדימה .

5. בהמשך לתרגיל הקודם , עשו אותו דבר אך תנו לראש ולעיניים ללכת לכיוון ההפוך אל הכיוון אליו הולכים הברכיים והאגן.

אין חובה לעשות את כל התרגילים . אפשר לבחור אחד ולחזור עליו בעדינות . מה שחשוב מאוד הוא לא להתייחס לתנועה כאן כמשהו מכני אלא להקשיב לנשימה , לשינוי היחס בין האיברים תוך כדי תנועה , לחלוקת המשקל על כפות הרגליים , על עצמות הישיבה , למעבר התנועה דרך חוליות הגב אל הראש ואל הירכיים והרגליים.

בואו לדבר על כך בפורום פלדנקרייז
ובפורום בעיות גב ועמוד השדרה

על הכותבים: איתן לרנר מורה לפלדנקרייז, בוגר בית הספר לשירת מקהלה במכללת לוינסקי, מתמחה בנושא קול ונשימה, ליצירת קשר לחצו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום