לרגל שבוע הראומטלוגיה העולמי ובישראל

(0)
לדרג

על מפרקים, מה זה מפרק? במה הוא יכול לחלות? איך מטפלים ומה חדש במדע...

מאת: מערכת zap doctors
מפרק Joint

סוגי מפרקים
מפרקים חסרי תנועה
מפרקי הגולגולת הגולגולת שלנו מורכבת ממספר עצמות. מקומות המפגש בין עצמות הגולגולת הם מפרקים חסרי תנועה.
מפרקי החוליות בין החוליות, המרכיבות את עמוד השדרה, מצויים מפרקים העשויים מסחוסים, שמאפשרים תנועתיות מסוימת לעמוד השדרה.

מפרקים בעלי תנועה
מפרקים בעלי תנועה עטופים בדרך כלל בסחוס וברקמה, המפרישה לתוך המפרק נוזל סיכה צמיגי המונע חיכוך. מפרקי הגפיים הם דוגמא לסוג זה.

טווח התנועה ופירוטי מפרקים

סך התנועות שאדם יכול לבצע תוך שימוש במפרק. לכך מתקשרת הגבלת תנועה שעשויה לנבוע ממחלה, עוות מולד או ניווני, או כאב במפרק.

מפרקי הברך והירך
שני המפרקים הגדולים בגופנו הם מפרקי הברך והירך. מפרקים אלה נושאים את משקל גופנו, ובעת הליכה מופעל עליהם עומס של עד פי שבעה ממשקל הגוף. בגלל העומס הגבוה ותדירות ההפעלה היומיומית של אברים מורכבים אלה, הם חשופים לחבלות ולהתדרדרות טבעית לאורך חיי האדם. בנוסף, קיימות מחלות ניווניות ומומים מולדים, היוצרים עוות של המפרק ומשפיעים לרעה על תפקודו ועמידותו.


האנטומיה של מפרקי הברך והירך:
מפרקי הברך והירך עשויים עצם המצופה ברקמה גמישה הנקראת סחוס. אל העצם מחוברים שרירים המפעילים את המפרק ומניעים את רגל האדם. את העצם והשריר מחברת רקמה אלסטית הנקראת גיד. את המפרקים מקיפה רקמה סיבית, המכונה קופסית ובתוכה נוזלי סיכה, שתפקידם להקל על תנועת המפרק ולמנוע את שחיקתו.

מפרק הירך מתאפיין במבנה של "כדור בתוך מכתש", כאשר הכדור הוא ראש עצם הירך (fermur) והמכתש הוא חלל קעור בצידו של האגן (Acetabulum).

מפרק הברך הוא המורכב ביותר מבין המפרקים בגוף. המפרק מורכב משלוש עצמות -עצם הירך(Femur), עצם השוקה (Tibia) ועצם הפיקה (Patella). עצמות הירך והשוקה נעות ויוצרות תנועה מרכזית דמוית ציר, אך בנוסף הן גם נעות בכל דרך אחרת. עצם הפיקה פועלת כמו גלגלת להעברת כוח מהשרירים האחראים לכיפוף ויישור הברך אל עצם השוקה.

בברך בריאה אין מגע ישיר בין העצמות הללו, מאחר וביניהם נמצאים הסחוס, המיניסקוס - רקמה דמוית גומי המשמשת כמעין בולם זעזועים ומיצב של המפרק ונוזלי סיכה צמיגים.

מחלות מפרקים

מחלת פרקים ניוונית ארטריטיס (Arthritis)
ארטריטיס היא דלקת של המפרקים. תסמיניה הם: נפיחות, חום ואדמומיות בעור שמעל המפרק, כאב, הגבלה בתנועה ועיוות של המפרקים. יש למעלה מ - 100 סוגים של דלקות פרקים, הנפוץ שבהם הוא, דלקת פרקים ניוונית, המכונה אוסטאוארטריטיס
(OsteoArthritis).
אוסטאוארטריטיס - (OsteoArthritis)
אחד מכל 3 בוגרים סובל בארה"ב מהמחלה. בישראל סובלים מהמחלה כ - 150,000 בוגרים, בעיקר בגילאי 50 ומעלה. שני שלישים מהחולים הנן נשים. משקל עודף ידוע כגורם המחמיר את הסימפטומים.

המחלה מאופיינת בשחיקה של הסחוס, ולעיתים גם של עצם, והיווצרות זיזי עצם בתוך המפרק. בשלבים המתקדמים של המחלה, נוצר עוות של המפרק הגורם לצליעה המוכרת בציבור כרגלי X או רגלי O. החולים מדווחים על: כאב הולך וגובר במפרק, נפיחות ורגישות גוברים וקשיחות של המפרק הגורמת להגבלה בתנועה.

כיום לא ידוע על מרפא טיפולי או תרופתי מוכח לאוסתאוארטריטיס. ישנן מספר שיטות שמטרתן לעכב את התקדמות המחלה ולהקל על חיי החולה. בין השיטות: ביצוע פיזיותרפיה, הזרקת חומצה הילרונית, נטילת תוספי מזון ומשככי כאבים (תרופות מרשם המטפלות בכאבים ובדלקת, שיש להגביל את השימוש בהן מחשש לתופעות לוואי), טיפולים רפואיים ואלטרנטיביים שונים ומוצרי עזר נוספים, הקיימים בשוק, שמיועדים להקל על פעילות היום יום של החולים.

עמותת עינבר הינה עמותה ישראלית לנפגעים במחלות ראומטיות, המונה למעלה מ-4000 חברים, לרבות ילדים ובני נוער. העמותה פועלת בהתנדבות לרווחת הנפגעים במחלות ראומטיות, להכרה במחלות אלו כמחלות כרוניות, מסייעת בתמיכה במחקרים בתחום ופועלת בשיתוף עם בכירי הראומטולוגים לשיפור איכות חיי החולים.

חדש: מחקר רחב היקף שהתפרסם לאחרונה בכנס האירופאי למחלות ראומטיות, מוכיח כי מבטרה של חברת רוש תרופה חדשנית לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, יעילה ביותר בטיפול במחלה

תוצאות ממחקר חדש (DANCER) שהוצגו לאחרונה בכנס האירופאי למחלות ראומטיות (EULAR) מעידות כי מבטרה משפרת באופן משמעותי את תסמיני המחלה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בדרגה בינונית עד חמורה, אשר טופלו ללא הצלחה בתרופות רבות בעבר, לרבות תרופות ביולוגיות. מבטרה הנה טיפול ראשון מסוגו המכוון כנגד תאי B של מערכת החיסון להם תפקיד מרכזי בתהליך הדלקתי הכרוני הגורם לדלקת מפרקים שגרונית. מהמחקר עולה כי מתן מבטרה הביא לשיפור גדול פי-2 ויותר בתסמיני המחלה בהשוואה לחולים שקיבלו פלסבו.

יתרונות משמעותיים למבטרה המושגים בטיפול קצר טווח
במחקר ניתן קורס טיפולי יחיד של 2 מנות מבטרה בלבד בהפרש של שבועיים אשר סיפקו למטופלים הקלה משמעותית בתסמינים לאורך זמן. תוצאות מצוינות אלו תומכות בנתונים ממחקרים קודמים שבהם הושג שיפור מרשים בתסמינים למשך חצי שנה ויותר ממתן הטיפול. בנוסף, העובדה שהטיפול ניתן במשך שבועיים בלבד, בניגוד לשאר הטיפולים הכרוניים המקובלים לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, מאפשרת למטופלים להתמודד טוב יותר עם מחלתם המגבילה תוך שמירה על איכות החיים.
החוקר הראשי במחקר, פרופ' פול אמרי, הגיב על התוצאות באמרו: "תוצאות אלה הנן משמעותיות משום שהן מאשרות את יכולתה של מבטרה לספק הקלה משמעותית בתסמינים באוכלוסייה רחבה של חולי דלקת מפרקים שגרונית, כולל חולים שקיבלו טיפול ביולוגי בעבר, וזאת בעקבות קורס טיפולי קצר בלבד."

בואו לדבר על כך בפורום אורתופדיה, החלפות פרק ירך וברך
ובפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום