ההוא שלמעלה ואנחנו שכאן

(0)
לדרג

66% מהציבור חושב שסרטן אינו גזרה משמיים; כך עולה מסקר חדש - על אמונה, מחלות וגזירות

מאת: מערכת zap doctors
מי היה מאמין

עד לפני שנים מספר היתה הפרדה ברורה בין הרפואה והדת, מי שהאמין נהג להתפלל להבראתו של החולה, לעילוי נשמתו במקרה הצורך, לשגשוג, לבריאות...
ומי שלא האמין, שם את מבטחו באנשים בחלוקים הלבנים, במקרים קיצונים פנו אנשים רבים אל הדת, או אל כתות שונות או רופאים ומטפלים שונים ברמות אלו ואחרות של שרלטנות.

אולם בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המחקרים המצביעים על קשר נחרץ ובלתי נתיק בין התחושה הנפשית והאמונה (העצמית? אמונה באל? אמונה בכוח עליון?) לבין תגובות פיזיות רפואיות - אפילו דוגמא פשוטה תוכיח לנו את ההקשר, למי לא רועדות הרגליים והלב מאיץ פעימותיו כאשר הוא מאוהב? מי לא חווה עייפות ולאות או אפילו כאבים שונים כאשר הוא מדוכא? כאבים פסיכוסמטיים כואבים כאילו היו כאבים "קליניים" - הגבולות הולכים ומתקרבים וכך גם הרפואה והרפואה המשלימה צועדות זו לצד זו.

ומבחינת ה"צרכן" - הפציינט? עד כמה מתערבבים הגבולות? האם המחלות נתפסות בעיני בני האדם כזרה משמים? או שמא כבר עברנו את השלב הזה? ההכרה ב"מהי מחלה" יכולה למלא כרכים עבי כרס - ובנתיים - ננסה להתמקד...

סרטן וכוח עליון

66% מהציבור בישראל חושב שסרטן אינו גזרה משמיים ו - 23% מהציבור חושב כי זו גזרה משמיים, כך קובע סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן, אשר נערך לרגל, "הקש בדלת", מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן, אשר יתקיים ביום שני ה - 26 בספטמבר 2005. הסקר נערך על ידי מכון המחקר מותגים בקרב מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה בישראל בספטמבר 2005 והשתתפו בו 506 מרואיינים.

המרואיינים בסקר נשאלו: האם את/ה חושב/ת שסרטן זו גזרה משמיים או שיש אפשרות באמצעות פעולות כמו:הפסקת עישון, לא להיחשף לשמש ,תזונה נכונה ועוד, למנוע סוגים מסוימים של סרטן?. התפלגות תשובות הציבור בסקר הייתה כך:

1. לא, לא ניתן למנוע- זו גזרה משמים - 23%
2. כן, ניתן למנוע סוגים מסוימים בעזרת פעילויות - 66%
3. לא יודע/ת - 9%
4. גם וגם (תשובות 1+2) - 2%

עוד עולה מהסקר כי, 38% מהציבור לא מאמין שיקבל טיפול ראוי אם חס וחלילה יחלה בסרטן ו 47% מהציבור מאמין שיקבל טיפול ראוי. המרואיינים בסקר נשאלו: אם חס וחלילה תחלה בסרטן או במחלה קשה אחרת האם את/ה מאמין/ה שתקבל את הטיפול הראוי? התפלגות תשובות הציבור בסקר הייתה כך:

1. אקבל טיפול ראוי - 47%
2. לא אקבל טיפול ראוי - 38%
3. לא יודע/ת - 15%

עוד עולה מהסקר כי, 37% מהציבור חושב כי עישון גורם להכי הרבה מקרי סרטן, 8% מהציבור כי אנטנות ומכשירים סלולאריים, גורמים להכי הרבה מקרי סרטן, 6% חושבים כי זיהום אויר. המרואיינים בסקר נשאלו: מה לדעתך גורם להכי הרבה מקרי סרטן? (הוקראו תשובות 1-5, והמרואיינים התבקשו לציין תשובה אחת בלבד). התפלגות תשובות הציבור בסקר הייתה כך:

1. עישון - 37%
6. עישון+תזונה לא בריאה+חוסר פעילות גופנית - 33%
4. אנטנות ומכשירים סלולאריים - 8%
5. זיהום אוויר - 6%
7. כל התשובות (1 עד 7) - 2%
2. תזונה לא בריאה - 1%
3. השמנה וחוסר פעילות גופנית - 1%
8. תורשה - 1%
9. גזרה משמים - 1%
12. עצבים/ לחץ נפשי - 1%

עוד על ההיסטוריה של הרפואה -אמונה, הדת היהודית ומחלות: בכתבה הבאה

בואו לדבר על כך בפורום גוף נפש ורוח

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום