"Biomedical Intervention" - הגישה הביו רפואית לטיפול באוטיזם

(0)
לדרג

על עליה ניכרת במספר הילדים האוטיסיטים - האם זו הסביבה? התזונה? על סברות חדשות וכנס בנושא

מאת: יעל יגיל Bsc. תזונה וד"ר שלמה גבעוני MD, גסטרואנטרולוג ילדים
הגישה הביו רפואית - רקע ומבוא

בעשור האחרון חלה עליה חדה במספר הילדים האוטיסטים ברחבי העולם. מדובר כיום על סדרי גודל של 1 ל 166 כיום לעומת 1 ל2000 לפני עשור ו1- ל10,000 לפני שנות השמונים

חיפוש אחרי גורם או גורמים סביבתיים שהביאו לעליה זו, הביא לפרסום שורה של מאמרים מדעיים המצביעים על הפרעה בתפקוד מערכות פיזיולוגיות ומטבוליות שונות אצל ילדים אוטיסטים.
מערכת העיכול - הפגיעה בתפקוד נובעת ממחסור באנזימי עיכול, דליפה של חומרים מזיקים ממערכת העיכול לדם, ומנוכחות מצב דלקתי זיהומי כרוני לאורך כל מערכת העיכול.

מערכת החיסון - אינה מתמודדת כהלכה עם נגיפים וחיידקים ולעתים מתפתחות תופעות אוטואימוניות שונות, בין השאר, גם במוח.

מערכת הדטוקסיפיקציה - קיימת הפרעה ביכולת הכבד לנטרל ולסלק רעלים. בהקשר זה קיימת תיאוריה הטוענת כי תהליך היווצרות האוטיזם עצמו קשור לחוסר היכולת הפיזיולוגית של הכבד לפנות רעלים ובעיקר מתכות כבדות כגון כספית מהגוף. מחקרים אכן הראו כי בדמם של ילדי הספקטרום האוטיסטי רמות נמוכות (ביחס לקבוצת ביקורת) של גלוטתיון בדם. תפקיד הגלוטתיון המיוצר בכבד ועובר בדם ליתר תאי הגוף לנטרל מתכות כבדות ולאפשר להן לצאת בשתן. לפי תיאוריה זו הצטברות מתכות אלו בגוף היא הגורם לפגיעה במערכות מטבוליות ופיזיולוגיות רבות, שבעקבותיה נוצרים התסמינים האוטיסטים. תיאוריה זו יכולה לספק הסבר לטענות שנשמעו מאז ומתמיד כנגד חיסונים כמחוללי האוטיזם. בחלק מהחיסונים נמצא עד היום (גם בארץ) חומר משמר הידוע בשם "תימרוסל" "Thimerosal", חומר זה מכיל כספית! ייתכן וחיסונים בכלל ואלו המכילים כספית בפרט, הניתנים לילדים בעלי הפרעה מולדת במערכת הדטוקסיפיקציה, אכן גורמים לנזק היכול להתבטא באוטיזם. הנחה זו יכולה גם להסביר את העלייה המדאיגה באחוזי הילדים הסובלים מאוטיזם, התואמת את העלייה בהיקף מתן החיסונים בעולם.

כאמור, מאמרים אלו מעלים השערות בדבר הקשר בין הפרעות תפקודיות אלו ובין התסמינים המאפיינים את הסינדרום האוטיסטי ואכן, בעקבות הממצאים התפתחה בעשור האחרון גישה חדשה לטיפול באוטיזם הקרויה "Biomedical Intervention" או בעברית הגישה הביו רפואית. גישה זו מתרכזת בטיפול בבסיס הביולוגי החשוד כפגוע באוטיזם.

הגישה הביו רפואית מיושמת בשלב זה, בהיקף קטן יחסית, בארה"ב ובמספר מדינות באירופה. הרופאים המטפלים לפי עקרונותיה מדווחים על שיפור משמעותי בסימפטומים, לעיתים אף עד ריפוי כולל. ככל שהילד המאובחן מתחיל טיפול מוקדם יותר, כך התוצאות תהיינה מרשימות יותר.

חובתנו לציין כי למעט בנושא יעילות דיאטה נטולת גלוטן וקזאין, רוב הפרוטוקולים הטיפוליים החדשים, התזונתיים והרפואיים, לא נחקרו באופן מדעי ע"פ הקריטריונים המקובלים בפרסומים רפואיים והם מבוססים על רעיונות, הנחות וניסיונות של מטפלים.

יש לזכור כי קיימות שיטות טיפול נוספות: התנהגותיות, פסיכיאטריות, סנסוריות ואחרות, שגם להן שיעורי הצלחה משמעותיים. הגישה הביו רפואית מיושמת בנוסף לשיטות אלו ולא במקומן.

הטיפול המעשי מקדים את המחקר המדעי בכמה שלבים. תהליך זה מתרחש, בין היתר, בגלל מודעות הורים ודחיפתם לקבלת תוצאות. דיאטות שמיועדות לטיפול באוטיזם, שפותחו מניסיונם של הורים רבים וקומץ חוקרים החלו לקבל בשנים האחרונות ביסוס מחקרי.
כעדות לכך, בשנת 1996, הוטבע לראשונה, בכתב העת המדעי Toxicology, המושג Diet responsive autism, שמשמעו: אוטיזם המגיב לטיפול תזונתי. בעקבות המחקרים, נוספו לטיפול התזונתי ה"קונבנציונאלי" באוטיסטים (כמו שמירה על משקל תקין ועל גדילה, מניעת מחסורים תזונתיים, התמודדות עם בעיות חושיות בחלל הפה וצריכת מספר מוגבל של מזונות), טיפולים ניסיוניים שחלקם מוכר כבר שנים רבות, וחלקם חדש.

בין הטיפולים המוצעים כיום

1. דיאטה נטולת גלוטן וקזאין - כתוצאה ממחסור באנזימי עיכול אצל ילדי הספקטרום ובשילוב עם תופעת המעי הדליף, חודרים לדם תוצרי פירוק חלקיים של חלבון ביניהם הפפטידים קזומורפין וגלוטאומורפין הגורמים לנזקים נוירולוגים. דיאטה זו שהראתה תוצאות טובות בפני עצמה מהווה בסיס לשיקום מערכת העיכול הפגועה ולהמשך טיפול אפקטיבי. יש המצדדים אף במתן אנזימי עיכול, בעיקר של חלבונים, לילדים אלו כתוספת לדיאטה או במקרים מסוימים כתחליף לה.

2. תוספת אבות מזון, ויטמינים ומינרלים - לתוספות אלו טווח רחב של תפקידים, החל מאיזון חסרים תזונתיים וכלה בשיפור של מערכות מטבוליות.
לדוגמא:
מתן פרופיל חומצות אמיניות, ויטמינים ויסודות קורט שנמצאו חסרים בבדיקות דם ספציפיות עקב מחסור באנזימי עיכול והפרעה בתפקוד מערכת העיכול.
תוספים המשפרים את המעגל המטבולי היוצר גלוטתיון
תיסוף באבץ לשיפור איזון מטבולי בין מינרלים, כדי להקטין עודף נחושת ולהוריד הפרעות התנהגות הקשורות למחסור באבץ (PICA למשל- אכילת חומרים לא אכילים מהסביבה).
תיסוף באומגה 3.
מתן זריקות מתיל-קובלאמין (B12) בכדי לעקוף את מנגנון המתילציה הפגום במקרים רבים אצל ילדים אוטיסטים המונע מויטמין B12 להפוך לנגזרת הפעילה היכולה לחדור למוח ולבצע שם את תפקידה.


3. מניעת זיהומים במערכת העיכול - מניחים כי קנדידה ופתוגנים רבים, נמצאים בעודף אצל ילדים רבים בספקטרום האוטיסטי. שינוי אוכלוסיית החיידקים, הפטריות והנגיפים (וירוסים) במעי, על ידי שינויים תזונתיים ותוספות של חיידקים פרוביוטיים ("טובים") עשויה להקטין ואף למנוע זיהומים במערכת העיכול.

4. תמיכה במערכת החיסון - מתבצעת על ידי הוספת מרכיבי מזון המשפרים את תפקוד מערכת החיסון ובאמצעות איתור והורדה מהתפריט של מזונות הגורמים לתגובתיות יתר של מערכת החיסון. תכשירים אנטי ויראליים, אנטי חיידקיים ואנטי פטריתיים ניתנים במקרה הצורך.

5. ניקוי וסילוק עודפי המתכות הכבדות שהצטברו בכבד ובתאי הגוף - בהליך רפואי הקרוי "קילציה" ( "Chelation").

למרות שניתן להכליל אוסף של תופעות ולשייכן לילדי הספקטרום האוטיסטי, לכל ילד תמונה קלינית ייחודית. לכן, יש להקדים לרוב הטיפולים סדרת בדיקות ספציפיות (חלקן לא מוכרות וודאי לא שגרתיות). בהתאם לתוצאות הבדיקות ולאחר הערכה של הרופא המתמצא בתחום יקבע הפרוטוקול הטיפולי המתאים לכל ילד. כל הטיפולים מחייבים פיקוח ומעקב של רופא/ה ודיאטן/נית.

מהו פרויקט "DAN" ומי ירצה בכנס

בארצות הברית קיים מאז שנת 1967 מוסד הקרוי " "ARI (Autism Research Institute) מוסד הכולל כיום כ 30 מדענים ורופאים העוסקים בתחום. ב1995 יסד "ARI" את פרויקט : DAN" Defeat Autism Now" מתוך אמונה כי בגישה טיפולית ביו רפואית בשילוב עם מניעה, קרי הוצאת כספית מהחיסונים והקטנת חשיפת ילדים אלו למקורות נוספים של רעלים בסביבה ניתן למגר את התופעה או לפחות להקטין למינימום את שעור האוטיסטים באוכלוסיה. ה- ARI שם לו למטרה להקטין באופן משמעותי את שעור האוטיסטים באוכלוסיה ע"י שיתוף וקידום הידע בתחום. חברי ARI פיתחו פרוטוקול טיפולי מסודר והם מכשירים, במסגרת פרויקט DAN רופאים, דיאטנים והורים, בכנסים והרצאות יזומים על ידם, לטפל בילדים אוטיסטים על פי הגישה הביו רפואית.

כיום יש מאות רופאי DAN בארה"ב ובעולם שהוכשרו לטפל בגישה זו.
לאחר מאמצים רבים הצלחנו להביא לארץ את אחת הרופאות החלוצות והמובילות בתחום זה בארה"ב. Dr Jaquelyn McCandless . ד"ר מק'קנדלס, בעצמה סבתא לילדה אוטיסטית, אשר יישמה חלק ניכר מהטיפולים המוצעים על ידה על נכדתה, כמו גם על אלפי ילדים נוספים בהם טיפלה בשנים האחרונות.

מטרת הכנס:
להכשיר קבוצה של רופאים ודיאטנים לטיפול בגישה זו, להניע פעילות DAN בארץ ולהגביר את המודעות לאפשרויות הטיפול הביו-רפואי בקרב הורים לילדים בספקטרום ואנשי מקצוע רפואיים ופרא-רפואיים.

תוכנית הכנס
28.09.05 8:30-17:00 יום הדרכה להורים ואנשי מקצוע
29.09.05 8:30-17:00 יום הדרכה לצוות רפואי

לאחר הכנס תקיים ד"ר מק'קנדלס 2 ימי קליניקה.
תוכנית
30.09.05 קליניקה בה תנחה ד"ר מק'קנדלס כיצד לטפל בעשרה ילדים ישראליים מהספקטרום האוטיסטי. לבקשתה של ד"ר מק'קנדלס נמצאים הילדים לפחות חודשיים בדיאטה ללא קזאין וגלוטן. כמו כן, יגיעו הילדים לפגישה מצוידים בבדיקות מעבדה בהתאם לרשימה מפורטת שניתנה על ידה. כל הבדיקות נשלחו למעבדות בארצות הברית עליהן היא סומכת ואשר את ממצאיהן היא יודעת לנתח היטב.
הקליניקה תתקיים בנוכחות מספר מוגבל של צוות רפואי מהכנס - מתעניינים נא לתאם עם ד"ר גבעוני : נייד: 052-4266592 מייל: givony@netvision.net.il

2.10.05 המשך קליניקה
עלות 100 שקל ליום בהרשמה מוקדמת
120 ¤ ליום ביום הכנס.

* רצוי לבצע הרשמה מוקדמת מספר המקומות מוגבל.

הכנס מאורגן ע"י קבוצת הורים לילדים מהספקטרום האוטיסטי המעוניינים בהבאת גישה טיפולית זו לארץ בשיתוף פעולה עם רופאים המתעניינים בנושא.
המעוניינים יפנו במייל - אנא לחצו כאן

קישורים ומאמרים נלווים ומרתקים, לשבת ולהשקיע בקריאה.

1.מתוך autismwebsite האתר של ARI
על "DAN"

* הפרוטוקול הטיפולי של "DAN" לנזקי כספית:
Treatment Options for Mercury/Metal Toxicity in Autism and Related Developmental Disabilities, Consensus Position Paper, February 2005

המנגנון המטבולי הפגום של הגלוטתיון והשפעת תוספי מזון.

דטוקסיפיקציה

2. מחקרים וסקירות בתחום:
פרזנטציה על המומים המטבוליים באוטיזם:

מאמר על פעילות אוטואימונית כנגד המח אצל ילדים אוטיסטים

מחקר בנושא:
Metabolic biomarkers of increased oxidative stress and impaired methylation capacity in children with autism.

קישורים למאמרים בתחום

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום