מחקרים קליניים - מי יודע?

(0)
לדרג

האגודה למלחמה בסרטן הקימה מאגר מחקרים קליניים לחולי סרטן - ומזמינה גופי מחקר לשלוח מידע

מאת: מערכת zap doctors
האגודה מזמינה את המרכזים הרפואיים שבהם מתנהלים מחקרים לשלוח מידע

האגודה למלחמה בסרטן, הקימה מאגר מחקרים קליניים, המיועד לחולי סרטן, באתר האינטרנט של האגודה, הנמצא בכתובת www.cancer.org.il. זהו מאגר ראשון מסוגו בישראל, אשר מרכז מחקרים קליניים בארץ בתחום מחלות הסרטן השונות, טיפול למניעת סרטן וכן מחקרים בתחום העישון. המאגר מחולק על פי סוגי הסרטן הנפוצים וניתן להתמצא בו בקלות רבה. המאגר פונה לחולי סרטן המעוניינים להשתתף במחקרים בהם ניתנים טיפולים ניסיוניים וכן לאנשים בריאים הנמצאים בקבוצות סיכון כגון, בעלי מטען גנטי או היסטוריה משפחתית של מחלות סרטן, שונות, המעוניינים להשתתף במחקרים מניעתיים בהם ניתנת תרופה ניסיונית למניעת התפתחות המחלה. ההשתתפות במחקרים היא ללא תשלום. במאגר המחקרים הקליניים יש קישורים למאגר המכון הלאומי לחקר הסרטן בארצות הברית, ולמאגר הארגון האירופאי לחקר הסרטן, שאף הם מרכזים מידע אודות מחקרים בתחום הסרטן. האגודה למלחמה בסרטן מספקת גם תמיכה טלפונית לגולשים למאגר באמצעות מרכז המידע הארצי של האגודה בטלפון שמספרו 03-5721608 . האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את המרכזים הרפואיים שבהם מתנהלים מחקרים לשלוח מידע עבור המאגר לנירה תמוז, במרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן בדואר אלקטרוני nira@cancer.org.il או בפקס 03-7322780

מהם מחקרים קליניים?

מחקר קליני הוא בדיקה או ניסוי של טיפול חדש הניתן לחולים. מטרת המחקר היא מציאת דרכים, או אמצעים חדשים לטיפול יעיל בחולי הסרטן. הטיפול החדש יכול להיות תרופה חדשה, דרך חדשה למתן תרופה ידועה, או דרך חדשה לביצוע ניתוח או למתן טיפול קרינתי. הטיפול החדש יכול גם להיות דרך חדישה לטיפול בסרטן, כמו טיפול בהנדסה גנטית וכד'. ניסוי קליני הוא אחד השלבים האחרונים בתהליך מחקר הטיפול בסרטן. בשלבים הראשונים נבדק הטיפול החדש במעבדה שבה הומצא ופותח הטיפול. כאשר יש בסיס להאמין שהטיפול החדש הוא מבטיח, פונים לשלב הניסוי הקליני בו בודקים אם לטיפול השפעה על בני-אדם והאם הוא עלול לגרום תופעות לוואי מזיקות. על סמך הממצאים שהתקבלו וגם אם הטיפול החדש נמצא יעיל בחיות מעבדה, אין בכך עדיין בטחון שהוא יהיה בעל אותן השפעות בבני אדם. זו הסיבה שיש לבדוק את פעילותו בחולי הסרטן, כדי לוודא שהוא פעיל ומועיל בטיפול במחלתם. בניסוי, נבדקות גם מגוון התופעות הבלתי רצויות של הטיפול החדש בבני אדם ונבדקת ההמלצה למינון.

יתרונות ההשתתפות במחקרים קליניים

מחקרים קליניים מאפשרים לחולים קבלת טיפול באיכות גבוהה. אם לפי הבחירה האקראית המקובלת במחקרים קליניים, לא מקבלים החולים את הטיפול החדש (קבוצת ביקורת) הם עדיין מקבלים את הטיפול המקובל והקיים, הטוב ביותר לטיפול במחלה. הטיפול במהלך המחקר ניתן לחולים תוך שיתופם בקבלת ההחלטות, תחת בקרה קפדנית במיוחד של הצוות הרפואי. אם יוכח בניסוי שהטיפול החדש שמקבלים החולים יעיל, אזי הנם בין המטופלים הראשונים שזכו לקבל אותו. השתתפות בניסוי קליני נותנת בידי החולים את ההזדמנות לתרום למציאת דרכים לשיפור הטיפול בסרטן.

חסרונות אפשריים להשתתפות במחקרים קליניים

הטיפול החדש הנמצא בשלב הניסוי, עדיין לא הוכח כיעיל יותר, או טוב באותה מידה כמו הטיפול המקובל. עלולות להיגרם תופעות לוואי שהרופא לא צפה, או חמורות מאלו הנגרמות על ידי הטיפול המקובל. קיימת אפשרות שהטיפול החדש הוא אכן יעיל במעבדה, אך לא יהיה יעיל אצל בני אדם או אצל חולים המשתתפים בו. גם טיפולים מקובלים, שהוכחו כיעילים במטופלים רבים, אינם עוזרים בהכרח לכל אחד. כמו כן אף יתכן שהחולים יתבקשו לעבור יותר בדיקות, או בדיקות בתכיפות גבוהה יותר בעת קבלת טיפול במסגרת ניסוי קליני.

המלצות האגודה למלחמה בסרטן למשתתף במחקר קליני

1. לפני שניתן אישור לניסוי כלשהו, חייב הניסוי לקבל אישור מוועדת הלסינקי. הרופא שלך חייב לקבל ממך הסכמה מדעת לפני שישתף אותך בניסוי קליני כלשהו. הסכמה מדעת פירושה שאתה יודע במה עוסק הניסוי, מבין מדוע הוא מבוצע ומדוע הוזמנת להשתתף בו, וכן, שאתה מבין בדיוק באיזה אופן תהיה מעורב בו.

2. גם לאחר שתסכים להשתתף בניסוי, תוכל עדיין לפרוש ממנו בכל עת אם תשנה את דעתך. החלטתך לא תשפיע בכל דרך על יחסו של הרופא אליך. אם תבחר שלא להשתתף בניסוי או לפרוש ממנו, יינתן לך הטיפול המקובל הטוב ביותר, במקום הטיפול החדש הנבחן בהשוואה אליו.

3. אם תחליט להשתתף בניסוי, חשוב שתזכור שכל טיפול שתקבל נחקר ביסודיות במחקרים מוקדמים לפני שנוסה בניסויים קליניים אקראיים ומבוקרים. בהשתתפותך בניסוי תסייע גם לקדם את מדע הרפואה וכך תשפרי גם את סיכוייהם של חולים אחרים בעתיד.

בואו לדבר על כך בפורום מידענות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום