להחזיר ימיו כקדם

(0)
לדרג

שחזור, אומר המילון, הוא "בניה מחדש על פי הדגם המקורי" - על שחזורי שד אחרי ניתוחי כריתה

מאת: ד''ר חיים קפלן, מומחה לניתוחים פלסטיים, קוסמטיים ומשחזרים.

שחזור, אומר המילון, הוא "בניה מחדש על פי הדגם המקורי". וכך גם בשדיים: שחזור שד הוא בניה מחדש של שד שעבר כריתה חלקית או מלאה בעקבות הוצאתו של גידול ממאיר.
השפעה של ניתוח הכריתה על נפש האישה היא קשה, לעיתים התחושה של "איבוד הנשיות" טופחת בפנים ללא נשוא, אחת השיטות לנסות ולהתגבר מיידית על הקשיים ולנסות לצאת לדרך חדשה הוא ניתוח שיחזור שד.

זהו ניתוח מסובך, שדורש מיומנות טכנית גבוהה של המנתח, וידיעה של המנותחת שבדרך כלל זה לא מסתיים בניתוח אחד.

יחד עם זאת, אין בכלל ספק שזוהי אחת מגולות הכותרת של הכירורגיה הפלסטית. לא רק בגלל היכולת ליצור יש מאין, כמו בגלל היכולת לתקן ולשפר דימוי גוף ומצב נפשי שנפגעו.

עוד על המשמעויות הנפשיות והפיזיות של אבדן השד - בכתבה הבאה

האם כל מי שעברה כריתת שד עוברת ניתוח שחזור?

ממש לא. כ-60% מהנשים שעברו כריתת שד לא מבקשות בכלל ניתוח שחזור, ויש להן לא מעט סיבות לחוסר הרצון הזה: בעיני חלק מהן ניתוח שחזור הוא לא צורך בריאותי ולכן הוא "מיותר", רובן מרגישות שהן יכולות להסתדר גם ללא שד שני, חלקן מפחדות שניתוח השחזור "יעורר" את הסרטן (אמונה טפלה), יש ביניהן שחושבות שתוצאות השחזור לא מספיק טובות ולכן לא שווה לעבור את הסבל הכרוך בניתוחים נוספים, ויש כמובן גם נשים שמצבן הבריאותי לא מאפשר להן לעבור ניתוח לשחזור השד.

יש נשים שלא רוצות שיגעו בהן יותר באזמל המנתחים, שמפתחות חרדה מביצוע פרוצדורות רפואיות (שבהן יש להן די והותר במהלך המאבק במחלה) ויש שרואות בשד הכרות חלק מהן, לטוב ולרע.

מה אפשר להשיג בניתוח?

המטרה היא להשיג מבנה אנטומי דומה ככל האפשר למבנה השד השני, וכן סימטרייה בין שני השדיים. במקרים רבים, כדי להשיג סימטרייה יש צורך לנתח גם את השד השני, הבריא.

מתי אפשר לבצע את השחזור?

היתרון בשחזור המיידי הוא בעובדה שהאשה מתעוררת מניתוח כריתת שד עם שד חדש, וחוסכת לעצמה חלק מהטראומה של היעדר שד בנוסף להתמודדות עם מחלת הסרטן.

חסרונו של השחזור המיידי טמון בעובדה שצריך להחליט עליו מראש, בזמן שבו רק מתחילים להתמודד עם המחלה.

כמו כן, בשלב הטיפול הראשוני לא תמיד ברור מה יהיה המשך הטיפול האונקולוגי, והאם יידרשו כימותרפיה ו/או הקרנות. אלה (ההקרנות בעיקר) יכולים לפגוע בתוצאה הקוסמטית של שד המשוחזר, וחבל.

שחזור מאוחר אפשר לבצע בכל זמן: אחרי ניתוח הכריתה, בתום טיפולי ההקרנה או בסיום הכימותרפיה, בהתאם למצב הבריאות הכללי.

איך תדעי מה מתאים לך?

הקשיבי לעצמך, בררי מהו רצונך ומהם צרכייך, עשי רשימת "בעד ונגד" ובחרי את האופציה המתאימה ביותר לאופייך, לאופי מחלתך וליום יום שלך.
יש מספר שיטות לשחזור שד, וצריך להתאים בין השיטה לרצונך וצרכייך. ולא, לא לכל הנשים אותם צרכים.

יש נשים שכל רצונן הוא להיראות טוב עם בגדים, והן יסתפקו בהכנסת שתל סיליקון אל מתחת לעור, כך שבעזרת חזיה מתאימה ובגדים יראה השד החדש כמו השד השני.

לעומת זאת, יש נשים שמבקשות שהשד המשוחזר יהיה דומה ככל האפשר לשד הבריא, מבחינה ויזואלית ומבחינת המגע והתחושה, דבר שדורש שחזורים מסוג אחר.

בנוסף לרצונך ולצרכייך יהיה עלייך גם להתחשב בשיקולים רפואיים כמו מצב בריאותך הכללי ומצב הרקמות בבית החזה.

שאלות כמו האם נותר מספיק עור אחרי הכריתה, מה טיב העור שנותר, האם העור דק ודבוק לדופן בית החזה, האם האזור הוקרן, מה מצבו של השד השני (גדול מדי, קטן מדי) או האם יש צורך בכריתה מניעתית שלו כל אלה יכתיבו במידה זו או אחרת את סוג השחזור שיומלץ לך.

באופן כללי אפשר לדבר על שתי גישות של שחזור: אחת שנעזרת בחומרים סינתטיים (סיליקון) ושניה שמשתמשת ברקמות של הגוף עצמו. בכל אחת מהגישות קיימות כמה שיטות.

שחזור בעזרת סיליקון

כן, כן. אותו חומר שמנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אסר להשתמש בו לצורך הגדלות שדיים ב 92', הותר ואף הומלץ לשימוש לצורך שחזורי שד.
קיימים מספר סוגים של סיליקון בהם משתמשים בניתוחי שחזור: שתל סיליקון ג'ל, מותחן רקמה עם מים פיזיולוגיים, ושתל משולב שחלקו עשוי סיליקון ג'ל וחלקו ממולא במים פיזיולוגיים.

מתי אפשר להשתמש בשתל סיליקון ג'ל?
----------------------------------------------------------
ברוב המקרים לאחר כריתת שד קיים חסר בעור השד וברקמת השד. לכן, הכנסת שתל רגיל (סיליקון ג'ל) אפשרית רק במקרים שבהם השאיר הכירורג כמות מספקת של עור. זהו מצב נדיר, כיוון שהכירורגים דווקא משתדלים לכרות כמה שיותר מרקמת השד ומעור השד. לכן, ברוב המקרים יש צורך בהכנסת מותחן רקמה.

איך פועל מותחן רקמה עם מים פיזיולוגיים?
-----------------------------------------------------------
מותחן הרקמה עשוי משקית סיליקון בעלת שסתום, שדרכו ניתן להזריק מים פיזיולוגיים. את מותחן הרקמה מכניסים (בניתוח) מתחת לעור. השסתום יכול להיות או על השקית (ואז מזהים אותו בעזרת מגנט) או מרוחק ממנה ו"מוחבא" מתחת לבית השחי.

הרעיון הוא להגדיל את נפח המותחן ועל ידי כך למתוח בהדרגה את העור שמעליו, ממש כמו שעור הבטן נמתח כשהעובר שברחם גדל.

אחרי מתיחה מספקת של העור יש צורך בניתוח נוסף, בו מחליפים את מותחן הרקמה בשתל סיליקון ג'ל קבוע.
השתל הקבוע יכול להיות בעל צורה רגילה או שתל "אנטומי", שפירושו שתל בצורת טיפה שעשוי מסיליקון מוצק יותר השומר על צורתו גם כאשר העור סביבו מתכווץ.

השתל המשולב, שחלקו עשוי ג'ל סיליקון וחלקו ממולא במים פיזיולוגיים, נועד למנוע את הצורך בניתוח השני בו מוחלף המותחן בשתל קבוע. הבעיה היא שהשיטה הזו לא תמיד עובדת, ולעיתים קרובות יש בכל זאת צורך להחליף את השתל המשולב בשתל קבוע.

יתרונות השימוש בסיליקון
------------------------------------
השתל מוחדר דרך הצלקת המקורית (של ניתוח הכריתה).
ניתוח פשוט וקל, אפשר ללכת הביתה ביום הניתוח או למחרתו.
כשלון בשחזור השד על ידי מותחן, אינו מפריע לשחזור מחודש על ידי מתלה עור.

חסרונות השימוש בסיליקון
------------------------------------
מבחינה אסתטית, מתקבלת בדרך כלל תוצאה בינונית: השד המשוחזר נראה כמו חצי כדור שמונח על דופן בית החזה. הוא מלא יותר בחלקו העליון ולכן שונה מהשד השני.
אחוז הסיבוכים הדורשים התערבות ניתוחית נוספת מגיע ל-20% בקירוב.

הכנסת המותחן מחייבת ביקורים חוזרים במרפאה למשך כמה חודשים, עד למילוי המותחן בנפח הדרוש.
עם הזמן, בדרך כלל אחרי 5 7 שנים, התוצאה "מתקלקלת" ויש צורך בתיקון.
בגלל ששד שעבר שחזור בסיליקון יישאר תמיד זקוף ועומד, יידרשו תיקונים בשד השני.
סיבוכים אפשריים בעקבות השימוש בסיליקון
התקשות הרקמה סביב הסיליקון (ראי: ניתוח להגדלת שדיים) בשכיחות שעומדת על 50%-20%.
פתיחה של הצלקת וחשיפה של המותחן תוך כדי המילוי במי מלח. מצב זה שכיח יותר בשדיים שעברו הקרנות.

כאבים בזמן המילוי במי מלח, ולפעמים כאבים כרוניים בשד או באזור השסתום. גם מצב זה שכיח יותר בשדיים שעברו הקרנות.

נטייה לזיהומים (בגלל הימצאות גוף זר). התופעה שכיחה יותר בשדיים שעברו הקרנות.

מה עושים בניתוח?

לפני הכל, בעודך יושבת או עומדת, מסמנים על העור את מיקום המותחן. אחר כך חותכים (כל הניתוחים נעשים תחת הרדמה מלאה) ומחדירים את מותחן הרקמה.

ישנם מקרים שבהם בנוסף להחדרת המותחן מבצעים באותו הניתוח גם הרמה של עור הבטן לכיוון השד המשוחזר, וזאת על מנת להשיג מעט עודף עור וליצור קפל תת-שדי. את הקפל הזה עדיף ליצור בניתוח השני, בו מוחלף המותחן בשתל קבוע.

בסיום הניתוח חובשים את השד המשוחזר בחבישה הדוקה, שתפקידה לשמור על השתל במקומו ולהקטין את הסיכוי להצטברות נוזלים ודם סביב השתל. ברוב המקרים משאירים נקז למשך 2-5 ימים.

ניתוח מסוג זה אינו דורש אשפוז של מעבר ל- 24 שעות, את התפרים מוציאים אחרי 10-14 יום (תלוי בצורת התפירה ובחתך), ושבועיים עד שלושה אחרי הניתוח מתחילים בניפוח השד על ידי הזרקות המים הפיזיולוגיים.

שבוע אחרי הניתוח אפשר לחזור לעבודה. לחזרה לפעילות ספורטיבית יש להמתין חודש.

שחזור על ידי רקמות של הגוף עצמו

את עור השד ו"רקמת השד" ניתן לשחזר גם באמצעות מתלי עור (קטעים של עור) ושומן שנלקחים מאזורים אחרים בגוף. הרקמות המשמשות לשחזור השד יכולות להילקח מהגב, מהבטן, מהירך ומהישבן.

השיטה הפופולרית ביותר, שהפכה כזו בגלל שהיא נותנת תוצאות אופטימליות, היא זו שבה נלקח מתלה של עור מהבטן.


שחזור שד מעור הבטן
-------------------------------
לרוב הנשים הבוגרות יש עודף של עור ושומן בדופן הבטן. לקיחת השומן מהבטן לצורך בניית השד ממלאת פונקציה כפולה של שחזור שד ומתיחת בטן.

השיטה פותחה בתחילת שנות השמונים, ובראשיתה היו משתמשים בשריר הבטן הישר כמנוף להעברת העור והשומן מדופן הבטן לשד. הניתוח נתן אמנם תוצאות אסתטיות טובות, אבל היה כרוך בתקופת החלמה ממושכת ובנטייה לחולשה ולהתבלטות של דופן הבטן בשל השריר שהיה חסר בה בצד אחד.

בשנים האחרונות פותחה שיטה מתקדמת יותר, העושה שימוש בעור הבטן ובשומן מבלי לפגוע בשריר הבטן הישר. בשיטה זו משתמשים בטכניקות מיקרו-כירורגיות מתקדמות
העוזרות להעביר כמויות גדולות של רקמת שומן ועור מבלי להשתמש בשריר הבטן. (טכניקות מיקרו כירורגיות כרוכות בשימוש במיקרוסקופ ניתוחי וכלי ניתוח מיוחדים שבעזרתם ניתן לחבר כלי דם בקוטר שבין חצי ועד שני מילימטרים).

בשיטה זו, לוקחים עור ושומן בצורה של אליפסה מאזור הבטן התחתונה (בדומה לעור והשומן שזורקים במתיחת בטן), מבודדים את כלי הדם הקטנטנים שמחוברים אליהם - מבלי לפגוע בשריר שמננו הם יוצאים וביחד עם כלי הדם שמזין אותם מעבירים את העור והשומן לדופן בית החזה. שם, מחברים את כלי הדם לכלי דם אחרים, שיזינו אותם.

זמן הניתוח בשיטה הזו אמנם ארוך יותר (בין 5 ל- 6 שעות), אבל תקופת ההחלמה קצרה מאוד ואין חולשה של דופן הבטן.הניתוח משאיר צלקת מעוגלת על השד, אבל מוסיף לאזור את רקמת העור החסרה וכן רקמת שומן בכמות גדולה שמסוגלת לחקות את רקמת השד הטבעית.

פרט לצלקת על השד נותרת צלקת ארוכה לרוחב הבטן התחתונה, כמו בניתוח למתיחת בטן, וכמו שם גם כאן היא ממוקמת מתחת לקו התחתונים.

בתום הניתוח חובשים את השד המשוחזר בחבישה קלה ואילו את הבטן חובשים על ידי חגורת בטן כמו בניתוח למתיחת בטן. הנקזים מושארים גם בשד וגם בבטן למשך 2-5 ימים, וזהו גם זמן האישפוז הדרוש.

את התפרים מוציאים אחרי שבועיים-שלושה, לעבודה משרדית ניתן לחזור אחרי 10 ימים - שבועיים ולפעילות מלאה אחרי 6 שבועות.


שחזור שד מעור הגב
-----------------------------
לצורך שחזור השד מעור הגב משתמשים בשריר האחורי של הגב, שמועבר לאזור השד המשוחזר יחד עם כלי הדם והעור שעליו.

מכיוון שאין באזור הגב מספיק רקמה, בשחזור שד בשיטה זו יש להוסיף גם שתל סיליקון.

למרות השימוש בסיליקון, ניתן בשיטה זו לקבל שד דומה יותר לשד הבריא, זאת בגלל קיומו של עודף עור (שנלקח מהגב) וקיומה של שכבה נוספת שעוטפת את הסיליקון.

יתרון נוסף של השיטה טמון במיקומה של הצלקת (בגב) שנראית פחות לעין וגם כמעט ואינה פוגעת בתפקוד הזרוע והכתף.

ויש גם שני חסרונות: העובדה שלמרות השימוש ברקמות הגוף יש צורך בסיליקון, וכן צבעו של העור שנלקח מהגב, שהוא בעל גוון חום כהה יותר מגוון השד בדרך כלל.


שחזור שד מהישבן
---------------------------
בגלל שזהו אזור עשיר בשומן ודל יחסית בעור, נוטים להשתמש בו כאשר אופציית שחזור השד מהבטן לא קיימת או כאשר החסר העיקרי הוא ברקמת שומן השד ולא בעור השד. זהו ניתוח מסובך שאורכו בין 8 ל- 10 שעות.

שחזור שד מהירך
------------------------
שחזור נדיר בעיקר משום שכמות רקמת השומן אינה גדולה והצלקת הנותרת אינה אסתטית.

עוד על הניתוח, התחושה ופרטים נוספים

איך יודעים איפה וכמה לחתוך?
------------------------------------------
גם בשחזורים על ידי רקמות של הגוף עצמו יש צורך בציורים מדויקים של המקום ממנו נלקח המתלה, וסימון של השד המשוחזר המתבצע בעמידה או בישיבה.

הניתוח עצמו נעשה בשכיבה, אם כי במהלכו מושיבים את המנותחת כדי להשיג התאמה טובה יותר של השד המשוחזר לשד הבריא.
אם הוחלט על ידי החולה והמנתח לבצע התאמה של השד הבריא לשד המשוחזר כלומר, לנתח את שני השדיים - יש צורך לשרטט גם על השד הבריא את מקום החיתוך.


למי מתאימה כל שיטה?
----------------------------------
השחזורים הטובים ביותר מבחינה אסתטית מושגים מרקמת הבטן. לכן, זו השיטה המועדפת לגבי כל אשה שיש לה שומן בדופן הבטן ושהיא אינה מתנגדת לתוספת של צלקת בבטן התחתונה.
השיטה טובה גם במקרים בהם השד עבר הקרנות ואפילו במקרים שבהם העור שנשאר לאחר הכריתה וההקרנה הוא דק מאוד ודבוק לדופן בית החזה.

שחזורים מסוג אחר יש להתאים לכל חולה באופן ספציפי בהתאם לממצאים המקומיים ולדרישות החולה.


האם יש תחושה בשד משוחזר?
-------------------------------------------
בשחזורים עם סיליקון, תלויה התחושה בשד המשוחזר בתחושה של העור שנותר לאחר הכריתה. בדרך כלל ישנה ירידה ניכרת בתחושה.
בשחזורים עם מתלה עור ושומן, כמו שחזורים מהגב או מהבטן, הרי שברוב המקרים אין תחושה בשד המשוחזר, אם כי לעיתים מופיעה תחושה אחרי שנתיים-שלוש.


מה עושים עם הפיטמה?
--------------------------------
משחזרים גם אותה. שחזור הפטמה נעשה על ידי מתלי עור קטנים, הנלקחים בדרך כלל מעור השד המשוחזר עצמו.
את קטע העור הקטן הזה מרימים ומקבעים בעזרת תפרים. התוצאה: בליטה קטנה של עור שמאוחר יותר יינתן לה צבע.
שחזור הפטמה נעשה בהרדמה מקומית, בתהליך זהה בכל סוגי שחזור השד, ונמשך כחצי שעה.

בכל שיטות השחזור, עדיף לבצע את שחזור הפטמה לאחר סיום תהליך שחזור השד. כלומר, רק לאחר החלמה של כל הצלקות, התרככות של המתלים, ביצוע תיקונים (במידת הצורך) והגעת השד המשוחזר לצורתו הסופית. התהליך הזה נמשך בדרך כלל בין חצי שנה לשנה.
כחודש לאחר החלמת הפטמה ניתן לבצע קעקוע של העטרה, במטרה לחקות את גוון העטרה של השד השני.

מה עם השד השני?
---------------------------
את השד השני מנסים להתאים לשד המשוחזר. לכן, צריך לקחת בחשבון שאותו יצטרכו להגדיל, להקטין או להרים לפי הצורך. מתי? אפשר כבר בניתוח השחזור ואפשר אחרי.

מה עושים במקרה של כריתה דו צדדית?
--------------------------------------------------------
כמו שכורתים את שני השדיים כך גם אפשר לשחזר את שני השדיים.
את זה אפשר לעשות בכל אחת מהטכניקות, ולמרות שמדובר בניתוח ארוך יותר הרי שמבחינת הסימטריה התוצאה המתקבלת טובה יותר.

מצד שני, אם שד אחד נכרת ושוחזר, ואחרי זמן מסתבר שצריך לכרות ולשחזר גם את השד השני, יש בעיה. למה? משום שמדופן הבטן כבר אי אפשר יהיה לקחת מתלה עור נוסף, ואז יצטרכו לפנות למשאבים אחרים (מה שאומר שהסימטריה לא תהיה מושלמת כנראה).

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד
ובפורום כירורגיה פלסטית

לכותב המאמר, ד"ר חיים קפלן, הכנסו לאתר הבא

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום