מחקר ראשון מסוגו: הטקסוטר אל מול הטקסול

(0)
לדרג

תוצאות המחקר המרתק שפורסמו בירחון היוקרתי Journal of Clinical - מובאות במאמר הבא - ראש בראש

מאת: מערכת zap doctors
על המחקר

מחקר חדש שפורסם בימים אלה בירחון היוקרתי Journal of Clinical Oncology השווה לראשונה בין שתי התרופות הכימותרפיות הנפוצות ביותר לטיפול בסרטן השד: טקסול וטקסוטר. על פי תוצאות המחקר האריכה תרופת הטקסוטר את חייהן של הנשים בשלושה חודשים יותר מאשר תרופת הטקסול.

במסגרת המחקר נבדקו 449 חולות בסרטן השד בשלב הגרורתי, לאחר שנכשלו בטיפול כימותרפי קודם. אלו חולקו לשתי קבוצות: אחת קיבלה שישה טיפולים בתרופה טקסוטר (כל 21 יום) והשניה קיבלה שישה טיפולים בטקסול, כאשר המינונים ניתנו על בסיס ההמלצות הרשמיות של ה-FDA וארגון ה-EMEA האירופאי. שתי התרופות שייכות לקבוצת התרופות הנקראת טקסנים, המופקות מחלקים שונים של עץ הטקסוס הנפוץ באירופה ופועלות תוך כדי פגיעה ביכולות החלוקה של התא הסרטני.

תוצאות המחקר הראו, כי טקסוטר השיגה תוצאות טובות יותר באופן משמעותי מטקסול הן במדד של הארכת חיים (15.4 חודשים לעומת 12.7) והן בשיעור החולות שהגיבו לתרופה (37.4% לעומת 26.4%). כמו כן, תקופת הזמן בה המשיכו החולות להגיב לתרופה היה ארוך יותר בטיפול בטקסוטר (7.5 חודשים לעומת 4.6 חודשים).

לדברי ד"ר סטפן ג'ונס המנהל הרפואי של מחקר הסרטן במרכז הרפואי ביילור סמונס בדאלאס טקסס:

"זהו המחקר הקליני הראשון המשווה בין שתי התרופות הנמצאות בשימוש כה רחב. מחקרים כימיים כבר הראו, כי שתי התרופות פועלות באופן שונה. המחקר הנוכחי, שבדק את התרופות באופן ישיר האחת מול השנייה, מהווה הוכחה רפואית לשוני בין שתי התרופות. תוצאות המחקר מראות באופן נדיר שוני כה משמעותי ביכולת בין שתי התרופות להארכת החיים בחולות סרטן שד מתקדם".

חשיבות השימוש בתרופה

סרטן היא מחלה מורכבת ביותר, היא אמנם מתמקדת בד"כ באיברים מסויימים ובסוגים ספציפיים, אולם כל מחלה סרטנית שולחת גרורות זעירות, כמעט בלתי ניתנות לאבחון גם לאיברים אחרים בגוף, הטיפול הכימותרפי אמור להשמיד גרורות אלו ו"לנקות" את הגוף - לכן חשוב במצבים מסויימים לשלב בין תרופות שונות ולהשתמש בחומרים יעילים.

אם כי, כמו בכל טיפול כימותרפי גם לטקסוטר יש תופעות לוואי, במחקר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine במהדורת יוני התגלה כי נשים רבות יותר מבין נוטלות תרופה זו סבלו מנאוטרופניה (מחסור בכדוריות דם לבנות הפועלות נגד זיהום ודלקת), תופעה שכיחה בטיפול כימותרפי.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום