ואליום מיתולוגי

(0)
לדרג

ממציא תרופת הואליום ד"ר ליאו שטרנבאך הצטרף להיכל התהילה של הממציאים - הכל על התרופה שעשתה היסטוריה

מאת: מערכת zap doctors
תרגיע...

חברת התרופות רוש, זוכת פרס נובל (ב-1963) על המצאת ה"ואליום" גאה להודיע כי ד"ר ליאו ה. שטרנבאך, מממציאי תרופת הואליום הוזמן להצטרף להיכל התהילה של הממציאים הודות לתרומתו למדע הרפואה. שטרנבאך, אשר חגג לא מכבר את יום הולדתו ה-97, התבשר על המעמד המכובד בטקס הקבלה השנתי של היכל התהילה של הממציאים שהתקיים באקרון, אוהיו. לעבודתו של ד"ר שטרנבאך הוקדשה פינה במוזיאון הממציאים לא הרחק מהפינה המוקדשת לממציא תומאס אלווה אדיסון.
ועדת השופטים של קרן היכל התהילה של הממציאים בחרה בשטרנבאך מבין 14 מועמדים לשנת 2005. ועדת הבחירה הורכבה מנציגי ארגונים מדעיים וטכניים מובילים. על מנת להתקבל להיכל התהילה של הממציאים, המועמדים חייבים להחזיק בפטנט אמריקאי אחד לפחות.
"פריצות הדרך שהשיג ליאו שטרנבאך בפיתוח תרופות ממחישות בבירור את ההשפעה העצומה שיש לממציאים בהיכל התהילה על החברה והכלכלה," אמר פרד אלן, ראש ועדת השופטים של קרן היכל התהילה של הממציאים בארצות הברית. "אנו גאים לקבלו להיכל התהילה מתוך הכרה בעבודתו החשובה."
"אנו שמחים על בחירתו של ד"ר שטרנבאך למעמד יוקרתי זה. ד"ר שטרנבאך הוא אדם מיוחד עם להט מדעי אמיתי הוא הממציא של הממציאים," אמר ג'ורג' אברקרומבי, נשיא ומנכ"ל רוש ארה"ב : "בכל חברה יש אדם או שניים אשר מורשתם הופכת לסמל ההיכר של אותה חברה. בחברת רוש, זהו ד"ר שטרנבאך.

קריירה

ד"ר שטרנבאך נולד באבציה, אוסטריה (כיום קרואטיה), ב-1908 אל תוך סביבה אירופית אשר בקרוב תיעלם מן העולם. הוא הקדיש את שנותיו המוקדמות באוסטריה ובפולין לרכישת כישוריו המדעיים הראשוניים בעבודה עם אביו הרוקח. לאחר מכן למד לתואר ברוקחות באוניברסיטה בקרקוב, פולין. ד"ר שטרנבאך החל לעבוד במרכז חברת רוש בבאזל, שוויץ ב-1940. ואולם, עם התחזקות האנטישמיות ב-1941 וכיבוש הנאצים את שוויץ, שלחה רוש לארה"ב את כל מדעניה היהודים, ביניהם שטרנבאך ורעיתו הרטה.

"שאבתי נחת רבה מיכולתי לסייע באופן כלשהו לבני אדם להרגיש טוב יותר," אמר שטרנבאך. "בהיותי כימאי, הקדשתי את רוב חיי לעבודה במעבדה מתוך תקווה לחולל ולו שינוי קטן. הידיעה שואליום השפיעה על חייהם של מיליוני אמריקאים וכי מחקרי סללו את הדרך לתגליות אלו היא אחת החוויות המספקות ביותר של חיי."

10 דברים שלא ידעתם על ואליום

ממציא הואליום, המדען היהודי ד"ר ליאו שטרנבאך נחשב כאחד מ-25 האמריקאים שהשפיעו יותר מכל אחד אחר על המאה העשרים.

1. המצאת הואליום (בנזודיזאפין) ע"י המדען היהודי ד"ר ליאו שטראנבך זיכתה את חברת התרופות רוש בפרס נובל ב-1963.

2. ואליום החוגגת 42 שנה, גרמה למהפכה בתחום הטיפול בחרדה ומתח למיליוני אנשים בעולם, ונחשבת בין ההישגים הגדולים ברוקחות ( פרמקולוגיה) של המאה העשרים.

3. הואליום היתה לתרופה הנמכרת ביותר בארה"ב בין השנים 1969-1982

4. ב-1978- שנת השיא, נמכרו 2.3 בליון כדורים. הואליום נחשב ל"שובר קופות" וסלל את הדרך לפיתוח ומחקר תרופות חדשניות (בנזודיזאפינים) בתחום המשככים, לטיפול בחרדה ונגזרותיה, דכאון ואלצהיימר.

5. כדורי הואליום סומנו בסימן היכר V והפכו לאייקון תרבותי .

6. השם "ואליום" לקוח מהמילה הלטינית "להיות חזק", אולם התרופה זכתה לכינויי חיבה. באלבומם המפורסם-"פרחים" חיברו ה"רולינג סטון" ב-1978 שיר על הואליום שמסייע לעקרת בית לחוצה להעביר את היום, בשם "העוזר הקטן של אמא" וכך דבק בואליום כינוי החיבה - "העוזר הקטן של אמא" .

7. מרבית המשתמשות בואליום היו נשים בשנים בהם הואליום נחשב כטרנד ושם נישא בכל משק בית, ונושא שיחה פופולארי בתקופה שנקראה "מירוץ העכברים"- תקופה בה אמריקה היתה שרויה בחרדה. כינוי חיבה נוסף שדבק בו היה: " דול"- בובה בספר הנועז ורב המכר "עמק הבובות" של הסופרת ג'קלין סוזן שלימים הפך לשובר קופות בקולנוע .

8.ממציא הואליום, המדען היהודי, ד"ר ליאו שטרבאך, בן ה-97 הוברח ע"י חברת " רוש" עם הכיבוש הנאצי ממרכז החברה בשוויץ לארה"ב, שם עבד ברוש למעלה מ-60 שנה והשבוע קיבל מעמד יוקרה והתקבל להיכל התהילה בארה"ב כאחד האנשים שתרמו לחברה יותר מכל וסייעו לקידום המדע.

9. ממציא הואליום, ד"ר שטרנבך כונה" ממציא הממצאים", והוכתר כאחד מ-25 האמריקאים שהשפיעו של המאה העשרים. על שמו רשומים 241 פטנטים,תארי כבוד ופרסים, 122 פרסומים, לרבות ספר הביוגרפיה "כימיה טובה - על ממציא הואליום"

10. ארגון הבריאות העולמי הכריז על הואליום כאחת מרשימת התרופות החיוניות שמתאימות למרבית האוכלוסיה וצריכות להיות זמינות ובכמות מספקת במערך בתי החולים.

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום