הכל על הבהרה טבעית בכתמי שמש וגיל בעור

(0)
לדרג

לכולנו כתמי שמש וגיל ההולכים ומתפשטים, מה ניתן לעשות על מנת להיפטר מהם? ומתי פונים לרופא?

מאת: מיכל לזרוביץ אחות מוסמכת B.A בסיעוד, M.A במערכות בריאות, מתמחה בטיפולים לעיכוב תהליכי גיל, צמחי מרפא, תזונה טבעית וקוסמטיקה טבעית.
כתמי גיל?

כולנו מכירים את אותם הכתמים המקוללים על העור הגורמים לשינוי בצבע ואחידות העור ושכל כך קשה להיפטר מהם. המדובר בכתמים השטוחים, העגלגלים, כתמים חומים או אדמדמים שאינם סרטניים אך עם השנים הם תופשים תאוצה ומתפתחים על הידיים, זרועות, פנים, כתפיים והרגליים. הבעיה בעיקרה קוסמטית ופחות רפואית.
עדיין יש לזכור כי כתם חום אשר משנה את צבעו ו/או את גודלו עלול להתפתח לגידול סרטני וחשוב מעקב של רופא עור.

סיבות

התוצאה של היפרפיגמנטציה בשיכבה האפידרמית היא על רקע של עודף פיגמנט (צבע) או הצטברות מלנין בשכבה האפידרמית או הדרמית וזהו מצב שאיננו מזיק.
הגורמים הבאים משחקים תפקיד ביצירת אזורי היפרפיגמנטציה: גיל, חשיפה לשמש, הריון, גלולות למניעת הריון, צלקות אקנה, שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) וכמובן תורשה (איך לא?).
כתמי גיל או כתמי כבד נגרמים על רקע חשיפה מצטברת לקרינת השמש ומתחילים להופיע בסביבות גיל השלושים (תלוי במשך החשיפה לקרינת השמש בעבר).
נמשים הם בדרך כלל עניין תורשתי, יכולים להופיע בדרך כלל בכל מקום בגוף, נעשים כהים יותר עם החשיפה לשמש ומתעמעמים בהיעדרה.

מניעה

על מנת להימנע מכתמי גיל או מהתכהות של נמשים יש להתרחק מהשמש!!!
בנוסף, יש להשתמש במסנני קרינה עם מקדם הגנה מעל 15 SPF וללבוש לבוש מתאים.

הטיפול הטבעי בכתמי גיל (היפרפיגמנטציה)

ליצירת מראה אחיד בעור וטשטוש כתמים בעור ניתן לרכוש תכשירים קוסמטיים כגון קרמים, סרומים ופילינג המכילים שמנים אתריים מסוג של הדרים אשר ביכולתם לגרום להבהרה ולטשטוש הכתמים. כך למשל טיפות לימון היו בשימוש במשך שנים להבהרת כתמי שמש (חומצה ציטרית).
השימוש הוא בשעות הערב ואין להיחשף עם מוצרים אלו לשמש כדי שלא לגרום לשינויים בפיגמנטציה של העור. תכשירים אלו יותר אסתטיים ועמידים מתכשירים שניתן להכינם לבד בבית.

למי שחשקה נפשו בקרם לימון מבהיר שניתן להכינו לבד, להלן המרשם: (כמות זו מתאימה לטיפול אחד עד שניים)
2 כפות מיץ לימון טבעי (פועל כמו חומצת אלפא הידרוקסי ומבהיר)
1 תפוח אדמה מקולף (פועל כמו אנזים)
½ מלפפון קטן (השפעה מקררת)
1 כף יוגורט אורגני חלק (מכיל חומצה לקטית בעלת אפקט הבהרה)

הכנה: להכניס את כל החומרים לבלנדר עד שמתקבלת תערובת חלקה וקרמית. לאחסן בקופסא סגורה ואפשר להחזיק במקרר עד 24 שעות.
שימוש: מומלץ למרוח בתנוחת שכיבה (לשים מגבת מתחת לראש ולצוואר) על הפנים והצוואר ולכסות עם מגבת חמימה ולחה למשך 15-20 דקות. כדי להקל על הנשימה מומלץ להשתמש ב 2 מגבות כך שהאף והפה יהיו חשופים. לשטוף ולמרוח קרם לחות. מומלץ לחזור על הטיפול פעמיים בשבוע.
בזמן הטיפול עלולה להיות תחושת דקירה קטנה , אך אם תחושה זו מתחזקת יש לשטוף את הפנים מייד ולשים ג'ל אלוורה או אפילו לשטוף במים קרים.
טיפול זה איננו מומלץ לבעלי עור רגיש, מודלק או במצבי כוויית שמש.

הערה: אחד החסרונות של תכשירים הניתנים להכנה בבית שהם לא תמיד אסתטיים ועמידים.

במידה וטיפול שמרני לא מועיל ניתן להשתמש בתכשירים יותר אגרסיביים הניתנים על ידי רופאי עור כגון: חומצות אלפא ובטא הידרוקסי, חומצות גליקוליות, הידרוקינון (מדכא יצירת פיגמנט המלנין בשכבות העליונות של העור) וחומצה רטינואית (רטין A ). ניתן לשקול גם פרוצדורות כמו פילינג כימי וטיפול בלייזר.

בואו לדבר על כך בפורום אנטי אייג'ינג
ובפורום האינטגרטיבי לרפואת עור

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום