תסמונת המעי הרגיז

(6)
לדרג

מהי תסמונת המעי הרגיז? כיצד מטפלים בה ומה הקשר בין גוף ונפש?

מאת: מערכת zap doctors
מהי תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז (Iirritable bowel syndrome) הנה אחת מן ההפרעות הגסטרואנטרולוגיות (הקשורות למערכת העיכול) הנפוצות ביותר בהן נתקלים הרופאים. היא מהווה בין שלושים לחמישים אחוז מכלל הפניות לרופא מסיבות הקשורות להפרעות במעי.
מדובר בהפרעה בתנועתיות המעי אשר נובעת מליקוי בתפקוד השרירים החלקים שבדפנות המעי ו/ או בעצבובו. ההפרעות הללו גורמות לתופעות חוזרות של כאבי בטן בדרגות חומרה שונות, עצירות,שלשולים, נפיחות הבטן ועוד. לציין כי כאשר בודקים את מבנה רקמות המעי במיקרוסקופ לא מצליחים להוכיח כל הפרעה במבנה הרקמה בכלל והתאים בפרט.
התסמונת אינה כרוכה בנזק קבוע למעי ואינה גורמת להופעה של דימום ממערכת העיכול או לעליה בשכיחות של גידולי מערכת העיכול.

הסימפטומים העיקריים של תסמונת המעי הרגיז הם:

התכווצויות וכאבים בבטן כולה הן לפני והן אחרי היציאה.

תחושה של נפיחות הבטן המופיעה כבר בשעות הבוקר.

שלשול או עצירות ולעתים מופיעים שלשול ויציאה תקינה או קשה באותו היום ובאותה יציאה עצמה.

ריר רב בעת ההתרוקנות.

פליטת גזים מרובים שעלולים לגרום לכאבי בטן עזים.

גיהוקים רבים.

בחילות וחוסר תאבון.

מצבי חרדה או דכאון בדרגות שונות.

משקל שמור ובדיקות מעבדה תקינות לחלוטין.

כאמור בין שליש למחצית הפונים לעזרה לגסטרואנטרולוג סובלים מהתסמונת כאשר מספר הנשים גדול פי שניים עד שלושה ממספר הגברים הסובלים. הנשים סובלות מהסימפטומים של המעי הרגיז יותר בתקופת הווסת ויתכן שהפרעות הורמונליות משפיעות על חומרת התופעות. המחלה מתחילה בגיל ההתבגרות אך כשליש מן החולים חשים הקלה משמעותית בחומרת הסימפטומים עם סיום גיל ההתבגרות.

"המעי הרגיז", הרצאה מוגשת ע"י ד"ר תמנע נפתלי:

דבר סינית - המעי הרגיז הסיני

אם נתרגם את המונחים הרפואיים לשפה 'סינית' יותר, נמצא 'תקיעות' במרידיאן הכבד, האחראי על הזרימה בגוף (של דם, של אנרגיות, של אויר ושל המזון במערכת העיכול) וכן חולשה באיבר הטחול, האחראי יחד עם הקיבה על עיכול המזון, הרגשות והמחשבות שלנו.
לעיתים קרובות תסמונת המעי הרגיז תגיע בשילוב עצבנות, המאפיינת מאד מצבים של תקיעות, דאגה- הרגש המאפיין את חולשת הטחול, נפיחות בבטן, עייפות- בעיקר לאחר ארוחות, חולשה, מצב רוח ירוד, נטייה לדיכאונות, מחשבות טורדניות, חוסר בטחון וכו'.
לכל אחד מאיתנו יש חולשה אנרגטית מולדת באחת ממערכות הגוף. בתקופות חלשות בחיינו, כשהעומס רב, אין לנו זמן לאכול כראוי, או כשאנו תחת לחצים שונים, הדבר יבוא לידי ביטוי ע"י אותות מצוקה שתשדר לנו המערכת החלשה ביותר של גופינו. אדם אחד יטה לסבול מהתקפות אלרגיה רבות יותר בשל חולשת ריאות, אחר יסבול מכאבי ראש חוזרים ונשנים, שלישית תסבול מדלקות בדרכי השתן, ואחרים יפתחו את תסמונת המעי הרגיז המציקה.
אלא שכמו בכל בעיה מערכתית, גם כאן התופעה אינה נשארת במסגרת הפיזית. לתסמונת המעי הרגיז ישנן גם סיבות חברתיות ואישיות. לא בכדי היא מתפרצת בעיקר אצל צעירים, לעיתים קרובות סביב גיל ההתבגרות, תקופה בה המתבגר נדרש לעמוד בלחצים נפשיים קשים, הן מול מסגרת בית-הספר, הן מול התא המשפחתי וכמובן, מול חבריו. זוהי תקופה של בנית הזהות העצמית, של קבלה עצמית, של שינויים הורמונליים, של תחילת ההתנתקות מהבית התומך אל החוץ המאיים. זוהי דרך שכל מתבגר עובר אותה. אלו מאיתנו ש'זכו' בחולשה מולדת של מערכת העיכול, יחוו את הקשיים בין היתר גם דרכה. כמובן, התסמונת יכולה לפרוץ גם מאוחר יותר- בתקופת הצבא, בתקופת לימודים קשה באוניברסיטה או סביב מירוץ הקריירה בגילאי ה- 30+.
תוצאותיה של התסמונת גם הן גולשות לתחום החברתי: אדם הסובל מהתסמונת חושב פעמיים לפני יציאה לטיול, שינה מחוץ לבית, הליכה לתיאטרון ואפילו יצירת קשרים רומנטיים. הבושה האופפת את ה- IBS גורמת לסובלים ממנה להסתגר, מחמירה את מצבי הרוח ומכאן מכניסה את האדם למערבולת פיזית ורגשית, אשר לא תמיד הדרך החוצה ממנה ברורה.
כמו הסיפור המיתולוגי על הברון מינכהואזן, שניסה לשווא להוציא עצמו מביצה טובענית ע"י משיכת שערות ראשו, גם כאן, לעיתים תכופות, האדם זקוק לעזרה חיצונית, ולו ראשונית, לצאת מהביצה.
אני מקווה כי המאמר הזה יהווה עבורכם את העזרה הראשונית הדרושה. זכרו, כי אם אתם עדיין בתוך הביצה, תמיד יהיה מי שישמח להושיט לכם יד ולהוציאכם ממנה.

בבואנו לפתור את הבעיה (וכן, ניתן בהחלט לפתור אותה, או לפחות להקל מאד על תסמיניה) עלינו להתייחס לשני מרכיבים מרכזיים בו זמנית- התזונה והמצב הנפשי.

ברור לחלוטין כי תסמונת העוסקת בעיקר סביב האוכל, היציאות, הבטן והגזים מחייבת שינוי תזונתי. העיקרון העומד לפנינו כאן הוא חיזוק הטחול והקלה על התקיעות ממנה סובל מרידיאן הכבד.
הטחול שלנו נחלש אנרגטית מתזונה שאינה מתאימה לנו, מרעב, מאכילה רבה מדי, מדאגנות יתר, ממאמץ מחשבתי רב מדיי וכו'.
להלן מספר עצות, שיעזרו לכם לחזק את גופכם, ולהקל משמעותית על הסימפטומים של התסמונת המעי הרגיז. אם אתם מעוניינים בשינוי, אל תחכו למחר, התחילו היום. יש בכם את הכוח. אם מערכת העיכול שלכם משתוללת סימן שהיא זקוקה לעזרה. איני מאמינה כי תוספים תזונתיים או כדורים שונים הם הפתרון, הם לכל היותר תרופה לתקופת זמן מוגבלת. הפתרון חייב לבוא מבפנים. מכם.

למה זה קורה?

הגורם העיקרי לתסמונת אינו ידוע עדיין אך ניתן להתייחס הן להפרעות בעצבוב המעי והן להפרעות בתפקוד השרירים החלקים הבונים את דופן המעיים.
ניתן, כאמור, "להאשים" גורמים הורמונליים כיון שההפרעות נפוצות יותר בנשים ובעיקר בזמן המחזור החודשי.
גורמים "מסייעים" להתפתחות המחלה הם מצבי לחץ למיניהם, מאכלים מסוימים כמו שוקולד,חלב (בחלק מן המקרים החולים סובלים מרגישות לסוכר החלב בעת ובעונה אחת) או אלכוהול ולעתים מחלות שלשוליות זיהומיות או דלקתיות אחרות עלולות להוות "טריגר" להופעת הסימפטומים.

אבחנת תסמונת המעי הרגיז מבוססת על הסיפור הקליני ובדיקות מעבדה בסיסיות תוך שלילה של המחלות האחרות אשר גורמות לאותם סימפטומים.

הטיפול מבוסס על שילוב של שינויים באורחות החיים ובדיאטה וכן מתן טיפול תרופתי

מה עושים הסינים?

1. אכלו ארוחת בוקר בין 07.000 ל- 09.00 כל יום.
מבחינת הרפואה הסינית השעות החזקות של מערכת העיכול הן בין 07.00 ל- 09.00 בבוקר. לפיכך, אם אנו רוצים לחזק את מערכת העיכול, אלו השעות החשובות ביותר ביום לעשות זאת. הדרך לחזק את מערכת העיכול היא לאכול ארוחת בוקר המתאימה לנו בשעות אלו. אם אתם נוהגים לקום מאוחר יותר, שימו שעון מעורר, אכלו ארוחת בוקר ואח"כ תוכלו לחזור לישון.

2. הקפידו על מרחק קטן מהארוחה הבאה.
מאחר ואנו מנסים להימנע מרעב, מתוך מטרה לחזק את הטחול, הארוחה הבאה ביום צריכה להיות עד השעה 11.00, והיא יכולה להיות קלה יותר.

3. אכלו ארוחת צהריים טובה, אך לא גדולה מדיי.
ארוחת הצהריים, הבשרית עפ"י רוב במקומותינו, צריכה להיות טובה ומספקת, אך לא גדולה מדיי. מומלץ להימנע מלאכול גם מנה בשרית וגם פחמימות, שכן השילוב יוצר עומס על מערכת העיכול. מרק יכול להיות תוספת טובה למנה הבשרית. ארוחת צהריים בינונית בגודלה תקל עליכם את העייפות שלאחר הארוחה.

4. אכלו ארוחת ארבע.
ארוחת ארבע היא ארוחה שנהוג לקפוץ עליה, וחבל. היא אמורה לתת לגוף תמיכה נוספת ולמנוע את הרעב עד לארוחת הערב. כך אנו מונעים התנפלות על האוכל בשעות המאוחרות של היום. מנה של פרי אפוי בתנור, למשל, יכולה לעשות לכם טוב.

5. אכלו ארוחת ערב מבושלת.
ארוחת הערב נאכלת בשעות שבהן הטחול והקיבה חלשים ביותר מבחינה אנרגטית, בין 19.00 ל- 21.00. כדי להימנע מהחלשה נוספת של מערכת העיכול מומלץ לאכול את ארוחת הערב מוקדם ככל האפשר, עדיף עד 19.00, ולאכול בה אוכל מבושל בלבד. האוכל המבושל כבר עבר עיכול ראשוני, ולכן מוגש לגוף במצב נגיש יותר. הגוף צריך פחות להתאמץ בתהליך העיכול, מה שחשוב מאד בשעות האלו לסובלים מהתסמונת המעי הרגיז. מנה של ירקות מבושלים /אורז/ פסטה/ תפו"א אפוי / פשטידה, יכולה לעשות לכם 'נעים בבטן'.

6. יש להימנע לחלוטין מאכילה בשעות הלילה.
אכילה בלילה מכבידה על מערכת העיכול, ולא נותנת מנוחה מלאה לגוף. השתדלו ככל האפשר להימנע ממנה.

7. לכו לישון מוקדם, עד 23.00.
שעות הלילה- 23.00 עד 03.00 שייכות לכבד, ולידידו כיס המרה. איברים אלו אחראים, בין היתר, על הזרימה הטובה בגוף. אדם שהאנרגיות שלו זורמות טוב לא סובל מעצירויות, נדודי שינה, עצבנות וכאבים. כדי לעזור לגוף לתפקד בשיא יכולתו, לכו לישון מוקדם, וגם אם אינכם נרדמים שכבו במאוזן, ללא טלוויזיה ואחרי שסיימתם את הפרק בספר. נסו להירגע. אדם שהולך לישון מאוחר מפספס את הזמן המשמעותי ביותר ביום להזרמה טובה של אנרגיית הכבד, ולכן עלול להחמיר את ה- IBS.

8. העדיפו אוכל בריא.
מאכלים מטוגנים, אבקות מרק, חומרי הדברה, סוכר לבן, קמח לבן וצבעי מאכל הינם חלק בלתי נפרד מהאוכל הנמכר לנו. נסו לבחור אוכל בריא יותר, שלא יגרום לגוף לעבוד קשה במהלך העיכול. העדיפו לחם מלא, סוכר חום, ואוכל אורגני וטבעי על פני המזון המהיר.

9. עסקו בספורט.
הספורט מביא להנעה של הגוף, ומכאן לשחרור ה'תקיעויות' של אנרגיית הכבד. הוא יכול להקל עליכם הן מבחינת העצירויות, והן מבחינת מצב הרוח. אל תוותרו לעצמכם בעניין. ודאו שהספורט שאתם עושים מתאים לאישיותכם ושאתם נהנים ממנו. הליכה בחוף הים, יכולה להיות מתאימה במיוחד לסובלים מהמעי הרגיז, בשל אהבתו לטבע של מרידיאן הכבד, המשויך לאלמנט העץ.

10. בצעו תרגילים לחיזוק שרירי הבטן

11. למדו את אמנות הבישול.
הבישול מחזק את אלמנט האדמה, המשויך למערכת העיכול וכן את תחושת הביתיות והביטחון העצמי. הוא גם מאפשר לכם לבחור את האוכל המגיע לקיבתכם, ובעיקר את מרכיביו..

12. התאימו את התזונה שלכם לגופכם.
התזונה שלכם צריכה להתאים לכם. לא לכולנו מתאימים אותם מזונות. אנשים עם סימפטומים שונים זקוקים לתזונה שונה. אדם הסובל מחום, למשל, יקבל ייעוץ תזונתי שונה לחלוטין מזה הסובל מקור. אם אינכם יודעים מהם המזונות המתאימים לכם, טוב תעשו אם תפנו למטפל ברפואה משלימה, על מנת לקבל עזרה.

13. תחשבו חיובי
כדי לחזק את הטחול עלינו להימנע ככל האפשר מדאגות. קל לומר, קשה ליישם. נסו לחשוב על משפטים מחזקים ולשנן אותם שוב ושוב ביום.
"אני סומך על עצמי", "אני יודע שאצליח", "אני שלם עם הבחירות שלי" וכו'.

14. קבלו טיפולים ברפואה משלימה.
מומלץ לשלב את השינוי התזונתי במסגרת של טיפולים ברפואה משלימה. חיזוק הגוף ע"י שיאצו, רפלקסולוגיה, דיקור וכו', יכול להוות תמיכה ולהקל על הסימפטומים עד השינוי.

15. האמינו בהצלחתכם.
אל תחששו מהתסמונת, אל תחששו לחיות. הפחד הוא "היריב האמיתי היחיד של החיים. רק הפחד יכול להביס את החיים" אומר פיי פאטל בספר 'חיי פיי'. היו שמחים, היו נחושים, היו אופטימיים. אתם תצליחו.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה
בפורום גסטרואנטרולוגיה
סובלים? בואו לפורום גסטרואנטרולוגיה - תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום