טיפול מהפכני בנפחת הריאות

(1)
לדרג

אמפיזמה, נפחת הריאות, כיצד ניתן לטפל במחלה? ניסוי חדשני ושיטת פעולה חדשה - קחו אוויר

מאת: מערכת zap doctors
במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר הוחל בניסוי חדשני כטיפול בנפחת הריאות (אמפיזמה).

אמפיזמה היא מחלה בה בועיות האוויר בריאה הולכות ומתרחבות. כתוצאה מכך, בעוד הנפח הכללי של הריאה הולך וגדל, הנפח המשמש לשחלוף גזים הולך וקטן. בשלבים מתקדמים של המחלה החולים סובלים מקוצר נשימה, תפקוד גופני ירוד, דלקות ריאה חוזרות וצורך לשימוש זמני או קבוע בחמצן.

אמפיזמה פוגעת בעשרות מיליוני חולים בעולם ובאלפים רבים בישראל. למחלה אין טיפול תרופתי יעיל המסוגל לשקם את הבועיות הפגועות.

מיעוט קטן של חולי אמפיזמה במצב כמעט סופני זוכה להשתלת ריאה. בשנת 1994 הוחל בביצוע ניתוח להקטנת נפח הריאה בו ע"י כריתת האזורים הפגועים יותר משפרים את תפקוד האזורים השמורים. רשויות הבריאות בארה"ב הכניסו את הניתוח לסל הבריאות והוא ממומן ע"י המבטחים הרפואיים. אך אליה וקוץ בה, מכיוון שמדובר בד"כ בחולים מבוגרים, במצב כללי ירוד, הניתוח ברוך בסיכונים ניכרים. מדובר על תמותה ניתוחית המגיעה עד 10% ושיעור גבוה של סיבוכים.

הניסוי

בשנים האחרון הוחל בסדרת ניסויים שמטרתם להשיג חלופות לניתוח מבחינת הקטנת נפח הריאה ולהימנע ממרבית הסיכונים והתמותה המלווים ניתוח כזה. הפעולה להקטנת הריאה מתבצעת דרך ברונכוסקופ (צינור אופטי גמיש המוכנס לדרכי הנשימה). בארה"ב ובאירופה נוסו שתי שיטות שעדיין לא הוכיחו את עצמן. המרכז הרפואי ע"ש בשיתוף עם בית חולים בבוסטון ארה"ב, החל בניסוי המתבסס על החדרת דבק לאזורי מטרה פגועים בתוך הריאות. הדבק אמור למוטט את האזורים היותר מורחבים בריאה ולהשיג על ידי כך הקטנה כללית בנפח הריאה ושיפור התפקוד הנשימתי. לאחר שבוצעו מאות פעולות כאלה בכבשים באוניברסיטת טפט שבבוסטון, הניסוי אושר ע"י וועדת האתיקה העליונה במשרד הבריאות. הניסוי מתבצע בו זמנית בתל השומר ובבוסטון. בעוד שבבוסטון מתבצע רק השלב הראשון של הניסוי שמטרתו להוכיח את בטיחות הטיפול, הרי בשיבא מתבצע גם שלב ב' שמטרתו לבחון את יעילות הטיפול. בשלב הראשון יטופלו ארבעה חולים ומייד לאחר מכן שמונה נוספים.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת משפחה
ובפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום