מוטב מוקדם

(0)
לדרג

מחקרים חדשים מראים - שימוש באינסולין בשלב מוקדם של הסוכרת מזרז את איזון החולים

מאת: מערכת zap doctors
מסקר שנערך בישראל ל-90% מחולי הסוכרת כלל לא הוצע טיפול באינסולין

שני מחקרים חדשים שהוצגו בכנס ה-65 של האגודה האמריקאית לסוכרת, שנערך בימים אלה בסאן דייגו, הראו כי יותר חולי סוכרת מסוג 2 הצליחו להגיע לאיזון טוב של רמת הסוכר בדם, כאשר הוסיפו לטיפול הרגיל שלהם בכדורים, זריקה אחת ליום, של אינסולין.
זאת בהשוואה לחולים שהמשיכו בטיפול הרגיל שלהם (83.5% טיפול בכדורים, 16.5% טיפול בעזרת שינוי הרגלי חיים בלבד).

"מחקרים אלה מחזקים את הגישה הטיפולית המעודדת טיפול מוקדם יותר באינסולין על מנת להגיע לאיזון טוב של הסוכרת בשלב מוקדם יותר של המחלה. בנוסף מראים המחקרים, כי ניתן לטפל באופן בטוח ויעיל באמצעות אינסולין גם כאשר החולה פועל באופן עצמאי בהשגחת רופא המשפחה וגם במרפאות סוכרת או מומחי סוכרת בבתי החולים", הסביר פרופ' הרצל גרשטיין, מומחה בינלאומי לסוכרת ואחד ממובילי המחקרים.

רוצים לדעת עוד על סוכרת? טיפולים ומחקרים? ערוץ סוכרת בדוקטורס

תובנה חדשה

המחקר הראשון שנקרא INSIGHT (תובנה), כלל 405 חולים בסוכרת מסוג 2 לפחות 6 חודשים. מתוצאות המחקר עולה, כי הוספה של אינסולין בזאלי בשלב מוקדם של המחלה תרם לאיזון טוב יותר של המחלה לעומת טיפול בכדורים. האיזון נבחן על פי בדיקות המוגלובין מסוכר HbA1C שהוא המדד החשוב לבדיקת איזון רמות הסוכר לטווח ארוך. איזון טוב מוגדר על ידי השגת רמות HbA1C מתחת ל-7
במסגרת המחקר חולקו החולים לשתי קבוצות כאשר האחת טופלה בכדורים או על-ידי שינוי אורח החיים, ולשנייה הוסיפו לטיפול בכדורים, זריקה אחת ביום של אינסולין בזאלי מסוג לנטוס. למרות הוספת הטיפול באינסולין לא נצפו הבדלים בין הקבוצות באירועי היפוגליקמיה (ירידת סוכר דרסטית), הנחשבים לתופעת לוואי נפוצה בשימוש באינסולין.

האגודה האמריקאית לסוכרת, וכן ארגוני הבריאות המובילים בעולים, הציבו את השגת התוצאה של HbA1C מתחת ל-7 כמטרה ראשונה במעלה לאיזון מחלת הסוכרת. עם זאת, ידוע כי מרבית חולי הסוכרת מסוג 2 אינם מצליחים להשיג את המטרה. נתונים מסקר התזונה והבריאות הלאומי בארצות הברית מראים כי רק 37% מחולי הסוכרת מדווחים כי השיגו את המטרה, ו-37.2% היו עם מדד HbA1C מעל 8 הנחשב לאיזון גרוע של מחלת הסוכרת.

גם בישראל המצב אינו טוב, מסקר שערכה חברת אוונטיס בנובמבר 2004 באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, עלה, כי 54% מחולי הסוכרת בישראל בכלל אינם מכירים את הבדיקה, יתרה מזאת מתוך אלה שטענו כי ביצעו את הבדיקה רק 48% הצליחו להגיע לאיזון בעוד ש-33% הצהירו כי רמת ה-HbA1C שלהם גבוהה מ-8.

בטוח גם לבד וגם עם רופא

בנוסף לכך, הוצגו בכנס נתונים שעלו מתוך ניתוח נוסף של המחקר AT.LANTUS שהקיף 5,000 חולי סוכרת מסוג 2 ב-59 מדינות, כולל ישראל, מהם עלה כי הטיפול בלנטוס בטוח באותה מידה כאשר החולה משנה את מינוני האינסולין לנטוס בביתו באופן עצמאי בהשגחת רופא המשפחה לעומת שינוי מינונים שנעשה במרפאת סוכרת על ידי רופא מומחה.

"ממחקרים ידוע לנו כי השגת רמות מטרה של HbA1C מתחת ל-7 מהווה כלי חשוב לאיזון הסוכרת ומניעת סיבוכים רבים כגון עיוורון, התקפי לב, שבץ מוחי וקטיעות איברים. כמו כן כאשר ידוע כי למעלה ממחצית החולים אינם מצליחים להגיע לרמות אלו, הרי שתוספת האפשרות של טיפול באמצעות האינסולין הבזאלי, לנטוס, מהווה התקדמות משמעותית בטיפול יעיל במחלת הסוכרת" אמרה ד"ר מלאני דיוויס, יועצת בתחום הסוכרת בבית החולים האוניברסטאי בלסיטר.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום