יזע ודמעות - על הזעת יתר

(0)
לדרג

אחת התופעות המכבידות ביותר בקיץ הינה ההזעה - מה עושים במקרה של הזעת יתר? סקירה

מאת: ד"ר דניאל שינהר M.D והומיאופת מודרני ממרפאת "מדיטף" ברמת אביב ג'
הזעה או הזעת יתר?

אחת התופעות המכבידות ביותר בקיץ הישראלי הינה ההזעה. הקיץ בישראל הינו חם, לח ודביק ובשל כך ההזעה תורמת רבות לאי נוחות וגורמת לאי נעימות.

תהליך ההזעה הינו תהליך פיזיולוגי שנועד לצנן את הגוף במנגנון הדומה לפעולת הרדיאטור במכונית. על פני העור מפוזרות בלוטות זיעה המושפעות ממערכת העצבים הסימפטטית. פעילות של מערכת זו, גורמת לבלוטות הזיעה להפריש וההתייבשות של הזיעה אמורה לצנן את הגוף. חלק מהאוכלוסייה סובל מפעילות יתר של בלוטות הזיעה ובכך מתקבלת תופעה מטרידה של הזעת יתר. לתופעה יש נטייה משפחתית ובחלק מהמקרים הזעת יתר מלווה בריח חריף אך לא בהכרח.

הזעת יתר מופיעה לרוב בבתי שחי, כפות ידיים ורגליים. מבין אזורים אלה התופעה המפריעה ביותר ואשר גורמת אי נוחות לאדם הינה ההזעה בכפות הידיים . התופעה מתחילה לרוב בגילאים 8-10 שנים והולכת ומחמירה עם השנים. שכיחות התופעה זהה בבנים ובבנות. התופעה קיימת בחורף ובקיץ כאחד, אך מחמירה עם העלייה בטמפרטורות.

הזעת יתר מוגדרת כאשר כתוצאה מההזעה מופיעים קשיים בתפקוד יום יומי ובהמשך אף קשיים חברתיים.

הקשיים בתפקוד כוללים:

קושי בהחזקת העט, מחברות רטובות עם דיו שנמרח, קושי בהחזקת חפצים קטנים, שמיטה של חפצים מהידיים ומצב שבו כפות הידיים נוטפות זיעה. עם הזמן מופיעים קשיים חברתיים המתבטאים בחוסר רצון להושיט יד לשלום, אי נעימות מפגשים חברתיים בין מיניים (המכבידים במיוחד בגיל ההתבגרות) והנער או הנערה המתבגרת הופכים להיות חסרי ביטחון עצמי, מופנמים ונמנעים בכל פעילות חברתית שקשורה במגע פיזי.

לרוב הפניה לטיפול תהיה עקב הקשיים התפקודיים בבית הספר וניתן לטפל בבעיה בגילאים הצעירים ואין צורך להגיע לגילאים מאוחרים יותר כאשר נוספות בעיות חברתיות/נפשיות שיהיו קשות יותר לטיפול. להזעת יתר בכפות הרגליים אין פתרונות מוצלחים ותופעה זו גם אינה גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים. לעומת זאת קיימים טיפולים רבים להזעת היתר בבתי שחי ובכפות הידיים והם נחלקים לטיפולים ניתוחיים ותרופתיים.

הטיפולים התרופתיים כוללים:

1. בהזעת יתר במידה קלה ניתן להשתמש בדאודורנטים שונים המסייעים ליבש את בתי השחי בעיקר ומפיגים את ריחות הזיעה. תכשירים אלה מיועדים להזעה במידה רגילה ומשך פעילותם משתנה מתכשיר לתכשיר ומאדם לאדם. תכשירים אלה אינם יעילים להזעת יתר בכפות הידיים.

2. קיימים תכשירים בשוק על בסיס של אלומיניום הידרוקסיד המיועדים למריחה על העור באזורים המזיעים וגורמים לייבוש של העור. תכשירים אלה יעילים אך חסרונם הוא בצורך המתמיד להשתמש בהם וזמן פעולתם קצר יחסית ויש לחזור ולמרוח אותם מספר פעמים ביום.

3. הזרקות בוטולינום - בשנים האחרונות שיטה זו רכשה לה חסידים רבים בהיותה קלה יחסית לביצוע תוך הימנעות מניתוח. הבוטולינום הינו רעלן המופק מחיידקים והזרקה שלו לבלוטות הזיעה גורמת לשיתוק שלהם ולהפסקת פעילותם. תכשיר זה נמצא בשימוש נרחב ברפואה האסטטית ומשמש ל"גיהוץ" קמטים בפנים. הפעולה עצמה מבוצעת בעזרת אלחוש מקומי וניתן לבצעה לבתי השחי וכפות הידיים. החיסרון הגדול של שיטה זו הוא בכך שהשפעת הרעלן הינה זמנית בלבד למשך כשמונה עד 10 חודשים ואז יש צורך לחזור על הפעולה שנית. בנוסף, התכשיר עצמו יקר וכדאי להשיג השפעה לאורך שנים עלות הטיפול בו גבוהה.

4. טיפולים ברפואה משלימה - לרפואה המשלימה והומיאופתיה המודרנית בפרט יש טיפולים טובים ויעילים להזעת יתר. שימוש בתכשירים הומיאופתיים רחבי טווח מביא לשיפור בתפקוד בלוטות הזעה ולמעשה "מדריך אותם" בפעילות נכונה ובלתי מוגזמת. הטיפולים ניתנים דרך הפה באמצעות טיפות או טבליות למשך מספר חודשים ובמקרים רבים הזעת היתר נעלמת לתקופות ממושכות ובמקרים אחרים אף לחלוטין. למותר לציין כי טיפול זה אינו מלווה בתופעות לוואי ואין החמרה בהזעה בזמן הטיפול.

טיפולים ניתוחיים:

הניתוח הוותיק ביותר בתחום הזעת היתר הינו צריבה וכריתה של העצבים הסימפטטים בבית החזה האחראיים להזעת היתר בבית השחי וכפות הידיים. ניתוח זה קרוי "סימפטקטומיה" ובמשך השנים הוא עבר תהפוכות רבות. בעבר ניתוח זה היה כרוך בפתיחת בית החזה כדי לכרות את העצב וכלל אשפוז ממושך, כאבים והטיפול בכל יד היה נעשה בנפרד. חולים רבים לאחר הניתוח הראשון ויתרו על המשך הטיפול ונשארו עם יד אחת מזיעה.

בשנים האחרונות עם כניסתה של הטכנולוגיה הלפרוסקופית ניתוח זה צבר תאוצה רבה וניתן לבצעו בכל גיל (אף בילדים צעירים), באשפוז קצר ביותר עם כאבים ואי נוחות מינימליים. הניתוח המבוצע בהרדמה כללית כולל חתך קטן בבית השחי ודרכו מוחדרת מצלמת טלביזיה המאפשרת זיהוי של העצב הסימפטטי. דרך אותו מכשיר ניתן לבצע צריבה של העצב ובכך לגרום להפסקת ההזעה .

הפעולה מבוצעת בשני הצדדים של בית החזה באותו ניתוח ולמחרת היום ניתן לשחרר את החולה לביתו. התוצאה הינה מיידית והחשוב מכל שהיא פותרת את הבעיה לחלוטין ללא חזרה וללא צורך בטיפולים נוספים. למעשה הניתוח הוא הפתרון היחידי שעוקר את הבעיה משורש ונמצא בסל הבריאות וניתן לביצוע בבתי חולים ציבוריים ופרטיים כאחד.

הניתוח מבטיח ומקיים ייבוש מוחלט של כפות הידיים ולעיתים ניתן לקבל גם ייבוש של בתי השחי. הניתוח אינו ממומלץ לאלה הסובלים אך ורק מהזעת יתר בבתי שחי כיוון שלא תמיד ניתן לגרום לייבוש בתי השחי בצורה בלעדית.

לאחר הניתוח כפות הידיים הופכות להיות חמות ויבשות במקום שהיו קרות ורטובות ולעיתים היובש מגיע למימדים כאלה הדורשים שימוש בקרם לחות לידיים, אך תופעה זו חולפת עם הזמן ולחלוחית קלה מופיעה במידה נורמאלית. אחת מתופעות הלוואי של הניתוח הינה הגברת ההזעה בבית החזה ובגב באזור שבין השכמות, אך תופעה זו בטלה בשישים לעומת ההזעה בכפות הידיים שנעלמה ורוב המטופלים חשים שביעות רצון למרות התופעה. עם הזמן תופעה זו הולכת ופוחתת ובחלק מהמטופלים נעלמת לחלוטין.

קיים ניתוח נוסף שנמצא עדיין בחיתוליו הכולל שאיבה של בלוטות הזיעה בדומה לשאיבת שומן. ניתוח זה מתאים יותר לבתי השחי ולא לכפות הידיים, אך כאמור עדיין אין ניסיון רב בניתוח זה ותוצאותיו לטווח ארוך כולל תוצאות קוסמטיות עדיין אינן ברורות.

לסיכום:

הזעת היתר הינה תופעה מטרידה הגורמת לאי נוחות רבה. רצוי לטפל בה בגיל צעיר ואין טעם למשוך את הילדים לגילאים מאוחרים יותר. קיימים טיפולים תרופתיים מגוונים ושווה לנסותם בשלב ראשון, אך אם לא ניתן להשיג הקלה רצוי וכדאי להגיע לפתרון כירורגי דפניטיבי. הניתוח המבוצע בשיטה לפרוסקופית הינו בטוח, עם אחוז סיבוכים קטן ביותר ותוצאותיו טובות ומאריכות שנים.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום