טיפול חדש בסרטן הדם

(0)
לדרג

טיפול חדשני בחולי לוקמיה מילואידית חריפה במרכז הרפואי שיבא תל השומר

מאת: מערכת zap doctors

לוקמיה מילואידית כרונית הינה סוג שכיח של סרטן הדם המתבטא בהפרעה כרומוזומלית הנקראת כרומוזום פילדלפיה ובסמן מולקולרי BCR/ABL. שכיחות המחלה כ- 1.5 ל- 100,000 תושבים רק שבארץ כ- 100 חולים חדשים מדי שנה. עד לפני מספר שנים הטיפול המבריא היחידי שהיה קיים במחלה זו היה השתלת מח עצם מתורם, אך כמובן שההשתלה היתה כרוכה בתחלואה ותמותה לא מבוטלים.

לפני כ- 6 שנים פותחה תרופה כנגד המנגנון הבסיסי של המחלה, תרופה שהשיגה תגובה קלינית ברוב חולי הלוקמיה המילואידית הכרונית בשלב הראשוני, אך לא היתה יעילה בשלבים המתקדמים של המחלה. בנוסף עד 15% מהחולים בלוקמיה מילואידית כרונית בשלב הראשוני לא הגיבו לתרופה והחיסרון הגדול יותר היה שרק מיעוטם של החולים (כ- 5%) הגיבו באופן מלא, דהיינו, מבחינה מולקולרית. העדר התגובה נובע לרוב מהתפתחות שינוי גנטי (מוטציה) הגורם לעמידות לתרופה.

בשנתיים האחרונות הומצאה תרופה חדשה BMS354825 עם פעילות של עד פי 500, לעומת התרופה הקודמת, היעילה ב- 90% מהחולים שפיתחו מוטציה ואינם מגיבים עוד לתרופה הראשונית.

בכנס האחרון של האיגוד האמריקאי להמטולוגיה שנערך בדצמבר בניו אורלינס, הוצג בפעם הראשונה הטיפול בחולי לוקמיה מילואידית כרונית בעזרת התרופה החדשנית. טיפול שהיה פעיל באחוז גבוה מהחולים שכבר הפסיקו להגיב לטיפול הראשוני.

במחלקה ההמטולוגית בשיבא תה"ש, הוחל זה עתה בניסוי קליני חדשני ובו ניתן לחולי לוקמיה מילואידית כרונית שפיתחו יציבות או סבילות לטיפול הקודם וחולים בשלבים מתקדמים של המחלה טיפול בתרופה החדשנית BMS354825.

כמו כן, נרכש לאחרונה ציוד מתוחכם המאפשר זיהוי מוטציות הגורמות כאמור לחוסר תגובה לטיפול הקודם.

פרופ' ארנון נגלר, מנהל המערך ההמטולוגי ב"שיבא" מציין כי: "אנו תקווה שהתרופה BMS354825 תצליח להביא מזור לחולי לוקמיה מילואידית כרונית שלא ניתן היה לרפא עד היום".

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום