עור לגויים

(0)
לדרג

על בריאות העור - מלחמת הישרדות, למה עור הוא כמו עלה כותרת ואיך נוכל להילחם בהזדקנותו - חלק שני

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ N.D, נטורופתית, אחות מוסמכת, B.A בסיעוד, M.A. במערכות בריאות, צמחי מרפא, תזונה טבעית, תוספי מזון , אירידולוגיה וקוסמטיקה טבעית
עור, כמו פרח

בזמן שאתם מתלבטים כיצד יש לתחזק עור כדי שייראה צעיר ובמיטבו חישבו על העור כעל פרח בעל עלי כותרת. אם אחד מעלי הכותרת לא מתוחזק, כל מראה הפרח סובל.

בעיקרון מזהים 6 בעיות הקשורות להזדקנות העור.

* קמטוטים וקמטים
* שינויים בפיגמנטציה (צבע) העור
* עור מדולדל
* עור יבש
* עור מחוספס
* עור חסר חיות

כעת, נבחן השפעת כל בעיה על העור.

לכתבה הראשונה בסדרה
חדש בדוקטורס - פורום אינגרטיבי לרפואת עור אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית

קמטוטים וקמטים

עם הגיל קמטי ההבעה מבטאים רגשות והבעות. מצמוץ יגרום לחריצים בזוויות העיניים, קימוט המצח יגרום לחריצים בין הגבות וצחוק יגרום לקמטוטים מסביב לפה. בנוסף, כל הרגל הגורם להתכווצויות שרירים יגרום לקמטוטים.
קמטים הם תוצאת החלשות קולגן ואלסטין העור (הסיבים השומרים על עור מוצק וצעיר).
העור נעשה רפוי ומדולדל , מאבד שומן ופחות חלק. לבסוף כוח הכובד מושך את העור וגורם לצניחתו.

גורמים המגבירים קמטים וקמטוטים הם:
חשיפה לשמש (ראה/י כתבה ראשונה בסדרה)
עישון (ראה/י כתבה ראשונה בסדרה)
גנטיקה

כמה דרכים להימנע מקמטים:
בחשיפה לשמש למרוח קרם עם מקדם הגנה של לפחות 15 (SPF).
חבישת כובע רחב שוליים
להימנע מחשיפת שמש בין השעות 10.00 ל 15.00 לאחר הצהריים כאשר קרינת השמש בשיאה. להרבות בשתיית מים לפני ואחרי חשיפה לשמש . הצורה היעילה ביותר להחדרת לחות לעור. ככל שיש יותר לחות בעור כך הוא יראה חלק יותר.
חשוב! כ 62% מהנשים מורחים קרם לחות רק על הפנים אך יש לזכור כי העור בכל הגוף מזדקן ומתקמט.

שינויים בפיגמנטציה (צבע) העור

עם הגיל נפוצה תופעה של כתמים להם צבע עור שונה ממראה העור הרגיל. מרביתם אינם מזיקים (נקראים גם כתמי גיל), לעיתים הם זמניים כמו בהריון. אך ישנם כתמים שיכולים להיות סרטניים ולכן חשיבות המעקב (למשל כתם חום שטוח המשנה את צורתו וגורם לעקצוץ).
מרבית הכתמים נובעים מחשיפה לשמש שהייתה במשך השנים.
כמות המלנין, הפיגמנט האחראי על צבע העור, קובע את הנטייה הטבעית להופעת עיגולים שחורים סביב העיניים. אצל בעלי צבע עור רגיל (להם כמות מלנין סבירה) , ניתן יהיה לראות כלי דם תת עוריים.
חבישת משקפי שמש וקרם בעל מקדם הגנה יכולים לעזור. לעומת זאת, אצל בעלי עור כהה (כמות רבה של מלנין) העיגולים השחורים יהיו בולטים יותר לאחר שפשוף העיניים או בזמן עייפות. מומלץ לישון היטב ולהפחית חשיפה לאלרגנים.
עם הגיל, עלולה להופיע תופעת הדליות. המדובר בהרחבת ורידי הרגליים הנראים כחולים ונפוחים. הסיבה היא כישלון בפעילות השסתום המחזיר דם ללב וכתוצאה מכך הצטברות הדם בגפיים התחתונות. דליות קטנות יותר דמויות עכביש יכולות להופיע גם על הפנים. בדרך כלל התופעה איננה מסוכנת אך מאד לא אסטטית.
מומלץ לשפר את זרימת הדם ולבדוק מה הסיבה לזרימת דם שאיננה תקינה (אולי טרשת עורקים, יתר לחץ דם או סוכרת). להימנע מעישון ולהרבות בשתייה.

עור מדולדל

העור של אנשים מבוגרים מדלדל, במיוחד כאשר השיכבה החיצונית של העורcorneum ) (stratum מתעבה, האפידרמיס והדרמיס סובלים מירידה בפעילות בלוטות השומן. בעיקר על רקע ירידה בפעילות ההורמונלית.

עור יבש

עם הגיל, העור נעשה יבש יותר. המונח המקצועי נקרא "קסרוזיס". משפיע על השכבה החיצונית של העור corneum) (stratum. הדבר גורם לעור להיות קשקשי, הרגשת עיקצוץ, "עור מתוח" ואי נוחות.
הסיבות לעור יבש וחסר חיות יכולות להיות גנטיקה, מחלות, סיגנון חיים ותנאים סביבתיים.
באופן תקין עור בריא שומר על לחותו על ידי בלוטות המפרישות סבום (חלב).
חומרים המיוצרים על ידי העור כגון: סבום, שומנים אחרים וגורמי לחות טבעיים ((NMFs, יוצרים מחסום הנקרא מערכת הידרוליפידית. למחסום זה 2 מטרות שונות: א) מונע כניסת חומרים מזיקים מלהיכנס לגוף דרך העור ב) עוזר למנוע תהליך הנקרא transepidermal water loss (TEWL) ובצורה זו שומר את המים זמן רב יותר בגוף.
הסיבות העיקריות לעור יבש:
* חוסר מים בתאי העור השכבה העמוקה יותר של העור מזינה את השכבה ה - אפידרמית וזו מזינה את השכבה החיצונית ביותר corneum) (stratum. לכן TEWL יתרחש כאשר transepidermal water מתנדף מהאפידרמיס אל הסביבה. TEWL הוא תהליך רגיל בגוף, אך כאשר המערכת ההידרוליפידית של העור ניזוקה שיעור תופעת ה TEWL מתגבר. דבר זה גורם להגברת קצב איבוד הלחות והתוצאה היא עור יבש.

* עור יבש שכיח יותר אצל מבוגרים בגלל שבלוטות הסבום פחות יעילות בהפרשת שומנים טבעיים הנדרשים למערכת ההידרוליפידית. באופן דומה, תינוקות וילדים צעירים גם חשופים לתופעה זו מאחר ובלוטות הסבום שלהם עדיין לא מפותחות דיין.

* גם לגנטיקה תפקיד בהתפתחות עור יבש.

* החורף הוא זמן רע במיוחד לאנשים החשופים לעור יבש. קור, רוחות, לחות נמוכה והשפעת המזגנים יגרמו להתייבשות העור על ידי הגברת קצב ה TEWL. לכן התלקחות של עור יבש נפוצה בעיקר בתקופה זו של השנה ואצל אנשים הנוטים לעור יבש התופעה מחריפה.

* רחצה תכופה במים חמים, שחייה או חשיפה לדטרגנטים יכולה לדלל את השכבה השומנית המגנה על העור.

* תזונה לקוייה (במיוחד חוסרים של ויטמין A וויטמין B) עלולה לגרום לעור יבש.

* תרופות שונות כגון דיורטיקה (תרופות משתנות), אנטיספסמודיות (נוגדות עוויתות) ואנטיהיסטמנים יכולות להחריף את הבעיה.

חשוב לפנות לייעוץ אם לא ברורה הסיבה ליובש. עור יבש יכול להיות גם תוצאה ישירה של בעיית עור אחרת כגון דרמטיטיס, אקזמה, פסוריאזיס או אפילו סימן להיפותיירואדיזם (חוסר תפקוד בלוטת הטירואיד). בחולי סוכרת גם יכולה להופיע תופעת העור היבש.

עור מחוספס

עור מחוספס נגרם בדרך כלל כתוצאה מהצטברות של תאי עור מתים על משטח העור. תאים אלו מסולקים מהגוף באופן טבעי בתהליך ההשלה בו תאים חדשים דוחפים את התאים הזקנים כלפי השכבה העליונה, הללו נושרים ואז מתגלית שכבה התאים החדשה.
מכל מקום, תהליך ההשלה לא תמיד מתרחש ואז התוצאה היא משטח בעל מרקם מחוספס וחסר חיות.
עור מחוספס יכול להיגרם גם על ידי מחלת עור הנקראת keratosis pilaris המאופיינת על ידי אזורים הנראים כמו עור "ברווז גבשושי" אשר בדרך כלל מזכירים עור של עוף. מחלה זו בדרך כלל מופיע מאחורי הזרועות ובחלק החיצוני של הירכיים אך יכולה להופיע גם בכל חלק אחר בגוף בו קיימת צמיחת שיערות. זוהי בעיה קוסמטית אך אינה מזיקה. לעיתים תלווה בעקצוץ ועור מודלק אשר ניתן לטיפול על ידי טיפול סטרואידי מקומי. כנראה שהמחלה נגרמת על ידי הצטברות קרטין מסביב לזקיקי השיער ואופיינית לאנשים הסובלים מאקזמה או אטופיק דרמטיטיס. יש נטייה משפחתית ונפוץ אצל ילדים ומתבגרים. הבשורה הטובה היא שהתופעה בדרך כלל נעלמת עם הזמן בשנות העשרים או השלושים.
גם חשיפה לשמש יכולה לגרום לעור מחוספס.
לסיכום , העור המחוספס הוא בדרך כלל בעיה קוסמטית . השלת העור בעזרת שיפשוף קל או פילינג עדין יכול לעשות פלאים בעור.

עור חסר חיים

עד גיל 14 תאי עור הפנים מתחלפים באופן טבעי כל 14 ימים. קצב מהיר זה גורם לעור להיראות בריא ורענן. עם הגיל קצב ההתחלפות מואט. בערך מאמצע שנות העשרים והלאה העור מושל כל 28 ימים והתוצאה עלולה להיות עור חסר חיים ומעט אפור.
גורמים נוספים שתורמים לחוסר חיות של העור הם עישון (בגלל השפעה שלילית על זרימת מחזור הדם). התוצאה, תאי העור מורעבים ולא מקבלים תזונה נאותה דבר שהכרחי לעור צעיר וזוהר.
גם להיעדר פעילות גופנית יש השפעה שלילית על עור הפנים מאותה סיבה.
הגורמים הללו יחד עם מחסור בשינה וג'אנק פוד הם מתכון בטוח לעור חסר חיות .

בואו לדבר על כך בפורום אנטי אייג'ינג בניהולה של מיכל לזרוביץ

ובפורום המשולב החדש לרפואת עור - פורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום