תרמתי דם

(0)
לדרג

על מכשיר חדש מכשיר פרי פיתוח ישראלי למדידת המוגלובין ללא דקירה, ועל תרומת דם - חיים בשקית

מאת: מערכת zap doctors
הקץ לכאב הדקירה בעת הבדיקה לפני תרומת דם!

לרגל היום הבינלאומי לתרומות דם, שצויין כמדי שנה ב-14 ביוני מציגים שירותי הדם של מד"א שימוש בפיתוח טכנולוגי ישראלי שישפר באופן משמעותי את נוחות תורמי הדם ובטיחותם של צוותי המתרימים.

המכשיר, פרי הפיתוח של חברת המכשור הרפואי אורסנס, מאפשר מדידת רמת ההמוגלובין בדם, המתבצעת לפני ההתרמה, באופן לא פולשני. המכשיר מיועד להחליף את הבדיקה הקיימת הכרוכה בדקירת אצבע לשם לקיחת דגימת דם, שרבים מהתורמים מתלוננים כי היא גורמת להם כאב ואי-נוחות הגדולים לעיתים מהתרומה עצמה. מד"א התרים בשנת 2004 כ-282 אלף מנות דם, שזו עליה כ-3% בהשוואה לאשתקד. עפ"י נוהלי משרהב"ר ישנה היום חובה לערוך בדיקת המוגלובין לנשים בלבד, וסביר שהשימוש במכשיר החדש יאפשר החלת הבדיקות על כל תורמי הדם, כמקובל בארצות המפותחות.

פרופ' אילת שנער, מנהלת שרותי הדם של מד"א מציינת :"בדיקת ההמוגלובין נעשית במטרה לקבוע את כשירות תורמי הדם לתרומה, ואת איכות מנות הדם. תורם הדם מגיע בהתנדבות, ומתוך רצון להועיל לחברה, וחובתנו היא לעשות את המקסימום כדי לצמצם את אי הנוחות והכאב שהוא חווה. אנו בטוחים שבדיקת רמת המוגלובין ללא דקירה תשפר באופן משמעותי את חוויית תרומת הדם".

מכשיר ה- NBM-100 המבוסס על טכנולוגיה מקורית מכיל חיישן טבעתי המורכב על האצבע, ומחשב את רמת ההמוגלובין ע"י שילוב של מדידה אופטית והפעלת לחץ (באופן דומה לפעולת מכשיר למדידת לחץ דם). הניסוי הקליני לבדיקת יעילות ואמינות השיטה נערך במסגרת שיתוף פעולה ההדוק בין חברת אורסנס ושרותי הדם של מד"א., בינואר 2005 התקבל אישור לשווק המכשיר באירופה והוא נמצא בהליכי רישוי לשווק גם בארה"ב.

היום הבינ"ל לתורמי הדם חל כל שנה ב-14 ליוני, יום הולדתו של ד"ר קרל לנדשטיינר, המדען שזיהה את סוגי הדם בבני האדם. בשנת 2005 מוקדש יום זה לציון 70 שנה להקמת עמותת ארגון תורמי דם מתנדבים בישראל (את"ד), ופותח את חגיגות 75 שנה למד"א. האירוע יצוין באתר חפציבה של חברת החשמל (סמוך לתחנת הכוח רבין בחדרה) היום בשעה 18:00. בטקס יערך במעמד שר הבריאות, דני נווה, הנהלת מד"א וחברת החשמל ובמהלכו יוענק אות תורמי דם למתנדבים שתרמו למעלה מ-100 מנות דם. הארגון שנוסד ביוני 1936 בתל אביב מונה כיום כ-10,000 מתנדבים,שנענים לכל קריאה של שירותי הדם במקרים בהם מסתמן מחסור במנות דם, בעיקר של סוגים דם נדירים. ביוזמת הארגון התחילה פעילות נרחבת בבתי הספר התיכוניים. כשעשרות מתנדבים ברחבי הארץ משקיעים מזמנם בהדרכה ובחינוך הנוער לערבות הדדית ולהצלת חיים.

אודות אורסנס
---------------------
חברת אורסנס מפתחת ומשווקת מכשירים למדידות דם בלתי פולשניות. מכשירי החברה מודדים רמות המוגלובין, סוכר ומרכיבים נוספים בדם . משרדי אורסנס ממוקמים בפארק המדע ע"ש רבין ברחובות. בחודש אפריל השנה זכתה החברה להיכלל ברשימת 100 החברות הפרטיות המובילות באירופה, מטעם עיתון הטכנולוגיה רד הרינג.

על תרומת דם

ערויי הדם הפכו למרכיב חיוני ברפואה המודרנית, שימושיהם בבתי החולים הם יום יומיים, בניתוחים, בעת טיפולים - וכמובן בטיפולי חירום.

עקב גידול באוכלוסיה, הצורך במנות דם עולה - וכמו כן ההתפתחות ברפואה מחייבת שימוש אינטנסיבי במנות דם בעת טיפולים שוטפים.

יכולים לתרום דם תלמידים מגיל 17 ומעלה, כאשר עד גיל 18 דרושה הסכמת ההורים. תרומת הדם גם מקנה לתורם ולמשפחתו - הורים, סבא וסבתא, אחים ואחיות עד גיל 18 (בן/בת זוג, ילדים עד גיל 18 אם התורם בעל משפחה) - ביטוח דם מלא לשנה, וחשוב מכל: מאפשרת להציל חיים.

אחוז תורמי הדם בישראל הוא נמוך למדי (ורוב התורמים הם חיילים, ומיעוטן נשים, בעיקר בגלל אנמיה), רק כ - 4.6אחוז מכלל הישראלים תורמים דם באופן קבוע, במד"א אומרים כי בעבר נהגו אנשים להגיע בעיתות חירום (אשר לצערנו לא חסרות לנו לאחרונה) ולתרום מתוך תחושת אחווה ולאומיות, ומד"א נאלץ לגייס תרומות ולבצע מבצעי התרמה מיוחדים.

מידע נוסף אודות תרומת דם (מי יכול/לא יכול לתרום - ולמה. אודות תרומת דם ועל אודות הטיפולים החדשים בתחום) ניתן למצוא באתר מד"א.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת חירום
ובפורום מכשור רפואי


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום