דרך הגב

(0)
לדרג

לנשים, לגברים ואפילו לתינוקות זעירים - כירופרקטיקה: טיפול לא פולשני בגב ובעמוד השדרה - גב חזק

מאת: מערכת zap doctors
מה זה כירופרקטיקה?

כירופרקטיקה מקצוע רפואי מערבי הנסמך על שיטות טיפול שהיו נפוצות עוד בימי קדם- חוסך בעידן המודרני את הצורך בניתוחים בעמוד השדרה, טיפולים פולשניים וטיפול תרופתי.
מתאים גם לנשים בהריון ואחרי לידה הוכח מחקרית כמקל על תהליך הלידה ושיקום מהיר של הגוף .

כירופרקטיקה לתינוקות תופס תאוצה בעולם המערבי לטיפול בבעיות נפוצות: דלקות וכאבי אוזניים, בגזים (קוליק) ועוד.
וגם טיפול מונע לאנשים בריאים: תחזוקה שוטפת כנגד בעיות הנגרמות מחוסר פעילות גופנית, ישיבה ממושכת מול מחשב/טלוויזיה, מתחים ותנאי עבודה קשים. 80% מהאוכלוסיה סובלים מכאבי גב.

על מה ולמה?

מי מאיתנו לא חווה שרירים תפוסים, כאבי גב כתוצאה מנהיגה או ישיבה ממושכת מול צג המחשב, וחמור מכך, פריצת דיסק או פגיעות כתוצאה מתאונות דרכים? 80% מהאוכלוסיה בישראל סובלים מכאבי גב.
הכירופרקטיקה, הנה מקצוע רפואי העוסק באבחון ובטיפול בבעיות עמוד השדרה, האגן, הגפיים והרקמות המשפיעות ישירות עליהם ומציעה טכניקת טיפול תומך מניעתי להתפרצויות הכאב וטיפול מניפולטיבי בבעיות כרוניות ה"משמן" ומאזן את המפרקים העדינים בעמוד השדרה ובנוסף מרכיב הכירופרקטור סדרת תרגילי מתיחה וחיזוק בהתאמה אישית. כמו כן, טיפים ארגונומיים. לדוגמה, איך לשבת, לישון ובאיזה פעילות גופנית לבחור.

הכירופרקטיקה איננה "שיטת טיפול" כי אם מקצוע רפואי מוכר, השלישי בגודלו בעולם לאחר הרפואה ורפואת השיניים.
משמעות השם מיוונית: כירו ידיים, פרקטיקה- ביצוע. בסיס הטיפול סובב סביב העיקרון של פתרון הבעיות המכאניות בעמוד השדרה על ידי מניפולציות שדרתיות (כוונון החוליות).
טכניקות הטיפול המניפולטיבי בעמוד השדרה הנה עתיקה ויש עדויות לכך כי גם המצרים והיוונים הקדמונים השתמשו בטכניקות דומות בכדי להסיר לחצים מכאניים מעל חוליות בעמוד השדרה. במאה ה-5 לפנה"ס כתב היפוקרטס, אבי הרפואה, "לך אל עמוד השדרה, ותמצא את שורש המחלה". כבר אז הכירו היוונים ביחס הקליני בין מנח חוליות עמוד השדרה ובריאות האדם. גאלן (רופא יווני ואבי האנטומיה הקדומה, במאה ה-2 לספירה), כותב כי הצליח לרפא אדם משיתוק בזרועו ע"י שחרור החוליות בצוואר המטופל. גאלן סלל את הדרך להבנת הקשר בין מערכת העצבים בעמוד השדרה ובין האברים השונים בגוף. בשנת 1895 ייסד ד"ר פלמר, את מקצוע הכירופרקטיקה ואת ביה"ס הראשון, בארה"ב.

טיפול כירופרקטי
טיפול כירופרקטי

כיצד מאבחנים?

האבחון נעשה באמצעות צילומי רנטגן, CT ו-,MRI בבדיקות הנוירולוגיות והאורטופדיות ובדיקות מעבדה שונות. אולם דרך הטיפול היא אינה פולשנית והפילוסופיה דומה לפילוסופיות ההוליסטיות הקיימות ברפואה המשלימה.

"הטכניקות ( 20 במספר) כוללות טיפול ידני ומתיחת שרירים, מסביר ד"ר שחר קנין, ממרפאת המומחים , במרכז הספורט של אוניברסיטת ת"א, טיפול בנקודות לחיצה, טיפול במתיחות כירופרקטיות ידניות וממוכנות, טיפול באיזון פאסיבי של האגן וחוליות עמוד השדרה. חוסר האיזון המפרקי הוא גורם המשפיע ישירות על תפקוד עמוד השדרה ובאופן עקיף על כל איברי הגוף.

מטרת הטיפול:

איזון חוליות עמוד השדרה וסיוע בזרימה עצבית: המניפולציה הכירופרקטית (כוונון החוליה) מיוחדת, בכך שהיא מתמקדת באבחון ומישוש ידני של כל מפרק ומפרק בשישה טווחי תנועה שונים. הפעולה הפיזית בטכניקת הטיפול הכירופרקטי שונה במהותה ובביצועה מהפעולות הפיזיות בפיזיותרפיה או בתרפיה מנואלית. הכירופרקטיקה מתמקדת בחוליה הבודדת וביציבה.

הבעיות הנפוצות בהן מטפל הכירופרקטור הן:

כאבי גב וצוואר. כאבי ראש וסחרחורות הנובעים מבעיות צוואריות. בלטים ופריצות דיסקים המקרינים כאב ונימול לגפיים. כאבי גב בתקופת ההיריון, אסטמה ודלקות אוזניים, בעיות גדילת השלד ותפקוד תקין של איברי הגוף., טיפול בעקמת, פעילות גופנית לא מבוקרת ונפילות אצל ילדים.
הטיפול הכירופרקטי בתינוקות צובר תאוצה בעולם המערבי וקיימות הוכחות ליעילות הטיפול בדלקות וכאבי אוזניים, בגזים (קוליק) ועוד. כמו כן, טיפולי כירופרקטיקה נמצאו יעילים מאוד בטיפול בנשים בהריון ואחרי לידה. מחקרים עדכניים הראו כי הטיפולים מקלים על תהליך הלידה ושיקום מהיר של הגוף לאחריה.

כירופרקטיקה גם לאנשים בריאים:

רפואה מונעת (אחת לחודש) "גם אדם בריא זקוק להקלת הלחץ במערכת העצבים בעקבות לחצים יומיומיים על הגוף, מסביר ד"ר קנין כגון: חוסר פעילות גופנית, ישיבה ממושכת מול מחשב/טלוויזיה, שכיבה לא נכונה, מתח ותנאי עבודה קשים. כל אלה גורמים לבעיות מכאניות הקשורות בתפקוד לקוי של עמוד השדרה ומערכת העצבים, דלקות פרקים, כאבים, קשיחות וחוסר גמישות של שרירים ומפרקים. הטיפול התחזוקתי חשוב מאד לשמירה על תפקוד תקין של הגוף בדומה לטיפולי רכב תקופתיים.

על המחבר:ד"ר שחר קנין - מומחה לכירופרקטיקה, ממרפאת המומחים, מרכז הספורט, באוני' ת"א, מתמחה בטיפול בבעיות גב, צוואר ועמוד השדרה. בעל רישיון אמריקאי לעסוק בכירופרקטיקה.
סגן נשיא אגודת הכירופרקטיקה הישראלית.

בואו לדבר על כך בפורום בעיות גב ועמוד שדרה
ובפורום כירופרקטיקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום