מעסים טובים

(0)
לדרג

מגע ישיר, עיסוי עמוק - במה שונה עיסוי רגיל מטיפולי שיאצו - טווינה וכיצד הגישה האינטגרטיבית מגשרת בניהם?

מאת: מכללת תמורות, המכללה לקידום רפואה משולבת

במקביל לשיטות הטיפול התירפאוטיות המוכרות במזרח הרחוק כגון שיאצו, עיסוי תאילנדי וטווינה, התפתחו שיטות טיפול במגע נוספות. חלק משיטות אילו מתייחסות למגע ישיר עם העור, דבר שפחות מקובל בשיאצו ובטווינה. המגע הישיר עם העור מאפשר כניסה עמוקה יותר אל הגוף תוך דילוג על מחסומים מלאכותיים החוסמים את הצ´י. מצד שני, מגע זה חושף את המטופל (והמטפל) למצב שבו הגבולות החיצוניים שהמטפל מציב לעצמו צריכים להיות גדולים יותר על רקע צמצום הגבולות המכניים של המטופל.
במה שונה עיסוי רגיל מטיפולי שיאצו / טווינה וכיצד הגישה האינטגרטיבית מגשרת בניהם?

א. אנרגיות

בשיאצו הקונספציה אנרגטית והיא זו שעומדת מאחורי הפעלת השרירים. המטרה היא לא מערכת התנועה אלא המערכות הפנימיות והאיזון בניהן. לכן הטיפול מורחב גם לבעיות עיכול, כאבי ראש או בעיות נפשיות שונות. עיסוי אינטרגטיבי משלב בין השיטות ופועל הן על הרמה החיצונית העור והשרירים, והן ברמות האנרגטיות העמוקות.

ב. רפלקסים

בשיאצו נעשה שימוש רב יותר בנקודות רפלקס ובנקודות מרוחקות. למעשה כל בעיה מטופלת בשלוש אסטרטגיות: הטיפול המקומי, הטיפול על המרידיאן ועל נקודות השייכות למרידיאן הבעייתי והטיפול לפי שורש הבעיה, טיפול המבוסס על אבחנה וחשיפת הדיסהרמוניה של האיבר הפגוע. העיסוי הרגיל מתייחס לרוב לטיפול מקומי (למרות שהוא נעשה על כל הגוף). העיסוי האינטגרטיבי משלב נקודות רפלקס המשפיעות על אזורים פנימיים ומרוחקים. כאשר המטפל מצויד בכלים נוספים הוא יכול להשתמש באבחנה לצורך טיפול יותר ממוקד.

ג. אקטיביות

בשיאצו מושם דגש רב על הפעלה אקטיבית של המטופל תוך שילוב גישות נלוות כמו תזונה, תרגילי תנועה ונשימה. התפיסה המזרחית טוענת שהטיפול אינו מתחיל ומסתיים על המזרון אלא חייב להמשיך לפחות עד המפגש הבא. חלק מהתפקיד של המטפל בשיאצו הוא לשמש דוגמא ולחנך לבריאות ולאיזון משופר. ניתן להשיג חלק ממטרות אילו על ידי הנחיות פשוטות בתזונה (בהתאם לרמות הידע של המטפל) והנחיות בתחום התנועה והנשימה. חשוב, כמובן, להקפיד שהמטפל לא יציע הנחיות בעייתיות שאינן מתאימות או אפילו מסוכנות למטופל.

ד. שמנים ודם

אלמנט נוסף השונה משיאצו וטווינה הוא השימוש בשמנים. לשמנים ערך מרגיע, מסכך, מונע חיכוך וכאב ומאפשר חדירה עמוקה יותר לשכבות הצ´י ללא גרימת סבל למטופל. מגע מסוג זה מאפשר למטופל לחוות הרפיה נינוחה ובכך הצ´י יכול לזרום טוב יותר. כפועל יוצא ניתן לשפר פונקציות מסוימות בצ´י ובתפקודיו כיוון שהוא פחות חסום.
שימוש בשמנים מסוימים מאפשר שיפור התחומים אותם אנו מבקשים להדגיש. קיימים שמנים ארומטיים בעלי אופי אנרגטי מחמם אשר מניעים טוב יותר, ושמנים אחרים מקררים ולכן מיטיבים עם מצבים דלקתיים. שמנים מסוימים מסייעים בפינוי ליחה וסטגנציות (תקיעויות צ´י). התאמת שמנים מתאימים עשויה לשפר תוצאות טיפול.
טיפול זה מתאים במיוחד לתינוקות שנהנים ממגע מלטף ומסתגלים יותר בקלות למגע עם חומר סיכוך. פעולות אילו ניתן לבצען אפילו בעת רחצת התינוק.

כל האלמנטים שנלמדים בתחום השיאצו מתחברים לשיטת הטיפול בעיסוי. עיסוי רגיל לרוב פועל ברמת השרירים והשלד. עיסוי אינטגרטיבי משלב את הטוב שבתחומי המגע: זרימת צ´י, איזון, חיזוק או פיזור וזאת תוך נינוחות, הרפיית שרירים והזרמת דם ולימפה למקומות הנדרשים.

לאתר מכללת תמורות: לחצו כאן
בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום