בשורה לחולות סרטן השד

(0)
לדרג

ממצאים חדשים משלושה מחקרים גדולים בנושא סרטן השד מראים כי הרספטין עשוי למנוע חזרת המחלה

מאת: מערכת zap doctors
מה חדש?

חברת רוש, ג'ננטק וקבוצת השד הבינלאומית הודיעו השבוע כי על פי ממצאי הביניים של שלושה מחקרים גדולים, הוספת הרספטין לטיפול כימי בסרטן שד בשלבים המוקדמים מפחיתה משמעותית את שעור ההישנות של סרטן השד מסוג 2HER אחרי ניתוח.

מחקר ה- HERA הנחשב הגדול ורחב ההיקף מסוגו בעולם בתחום סרטן השד, נערך ב-39 מדינות (כולל בארץ), וממנו עולה כי, הוספת טיפול בהרספטין (trastuzumab) ,נוגדן המיוצר בהנדסה גנטית אשר נועד לתקוף ולחסום את הפעילות של HER2, הפחיתה באופן משמעותי את הישנות המחלה אצל נשים עם סרטן שד מוקדם עם ביטוי יתר של HER2.
תוצאות אלו מתווספות לתוצאות דומות של שני מחקרים קליניים גדולים שבוצעו בארה"ב שפורסמו בו זמנית, לגבי הרספטין בשלב המוקדם של סרטן השד. ממחקרים אלה עולה כי הרספטין יכולה להפחית את הסיכוי לחזרת הסרטן אצל נשים עם סרטן שד מוקדם עם ביטוי יתר של HER2. סרטן שד מסוג 2 HER חיובי מופיע בכ-20-30% מהנשים הלוקות בסרטן השד והינו צורה תוקפנית במיוחד של המחלה עם פרוגנוזה גרועה.

ומה היה לנו עד כה?

עד כה היתה הרספטין מאושרת לשימוש בסרטן שד גרורתי לאור יעילותה המוכחת. מחקרים חדשים אלו נועדו לבחון את יעילות התרופה גם בשלב המוקדם יותר של המחלה, לאחר שהגידול הוסר באמצעות ניתוח. מומחים מציינים כי תוצאות המחקרים הקליניים המחישו באופן משכנע כי הרספטין, תהפוך בקרוב לחלק סטנדרטי מהטיפול המשלים (לאחר ניתוח) בסרטן שד מוקדם עם ביטוי יתר של HER2.

"התוצאות עומדות לחולל שינוי בגישה הטיפולית", אמרה ד"ר אדית פרז, ממאיו קליניק בפלורידה, החוקרת הראשית באחד המחקרים. פרז ציינה כי:" הפחתת הישנות המחלה, הייתה השיפור הגדול ביותר שנראה במחקר קליני בסרטן השד שראיתי בימי חיי".

"ניתוח הנתונים המשולבים של יותר מ-8,000 מטופלות עד כה מספק בסיס מוצק להרספטין כטיפול האופטימלי בסרטן שד מוקדם עם ביטוי יתר של HER2" אמר וויליאם מ. ברנס, נשיא חטיבת התרופות של רוש. "חדשות אלה מהוות אבן דרך חשובה במלחמה נגד סוג תוקפני זה של סרטן שד והתקדמות ממשית עבור מטופלות אשר בעבר נשקפה להן תחזית גרועה. בהתבסס על תוצאות מרשימות אלו, נפעל בשיתוף פעולה עם רשויות הבריאות על מנת לאפשר לחולות אלו לקבל הרספטין בהקדם האפשרי"

ד"ר מרטין פיקאר, ממכון Bordet בבריסל והחוקרת הראשית במחקר ה- HERA, הגיבה:

"עד היום, HERA הוא אחד המחקרים הגדולים ביותר שנערכו אי פעם במטופלות סרטן השד ואנו שמחים שהוא מראה יתרונות קליניים כה משמעותיים עבור אוכלוסיית חולים זו. כעת חובה עלינו להפוך את הבדיקה ל- HER2 לסטנדרטית לכל הנשים בעת האבחון הראשוני של סרטן השד על מנת להבטיח שכל הנשים שהן חיוביות ל-HER2 יוכלו לנצל את יתרונותיה של תרופה חשובה זו."

אודות מחקר HERA:

החל מדצמבר 2001 השתתפו במחקר 5100 מטופלות חולות סרטן שד מסוג HER2 חיובי הניתן לניתוח, ב-480 מרכזים ב-39 מדינות ברחבי העולם (כולל 16 מרכזים בישראל). מחקר זה בודק יעילות טיפול כימי וקרינתי משלים (לאחר ניתוח) עם ובלי המשך טיפול בהרספטין למשך שנה או שנתיים בנשים עם סרטן שד מוקדם וביטוי יתר של HER2.

אודות סרטן השד והרספטין

8%-9% מהנשים לוקות בסרטן השד במהלך חייהן, ולפיכך זהו סוג הסרטן השכיח ביותר אצל נשים. מדי שנה מתגלים יותר ממיליון מקרים חדשים של סרטן השד ברחבי העולם, ושיעור התמותה מהמחלה עומד על 400,000 בני אדם מדי שנה.בסרטן שד עם ביטוי יתר של HER2 נמצאות כמויות מוגדלות של חלבון HER2 על תאי הגידול. סרטן זה ידוע כסרטן שד מסוג " HER2 חיובי" והינו צורה תוקפנית במיוחד של המחלה המגיבה באופן גרוע לטיפול כימי. מחקרים מראים כי סרטן עם ביטוי יתר של HER2 מאובחן בכ-20-30% מהנשים עם סרטן השד.

ההרספטין הוא נוגדן המיוצר בהנדסה גנטית הניתן בזריקה ומיועד לתקוף ולחסום את הפעילות של HER2, חלבון המופק על-ידי גן מסוים שהינו בעל פוטנציאל ליצור סרטן. הרספטין הוכחה כמשפרת את שיעורי ההישרדות במחלה מתקדמת (גרורתית), והוספה שלה לטיפול הכימי המקובל מאריכה את חיי המטופלים באופן משמעותי לעומת טיפול כימי בלבד. התרופה רשומה ומאושרת לטיפול בארץ ובעולם בסרטן שד גרורתי בקו ראשון בשילוב עם טקסול וטקסוטר או כטיפול בודד בקוים מאוחרים יותר. הרספטין משווקת ברחבי העולם על-ידי חברת רוש. מאז 1998, שימשה הרספטין לטיפול ביותר מ-230,000 חולי סרטן שד עם ביטוי יתר של HER2 ברחבי העולם.

עוד על סרטן השד: ערוץ "סרטן השד" בדוקטורס
בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד
ובפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום