בנים תמיד יהיו בנים, ובנות?

(0)
לדרג

הפרעות קשב וריכוז אצל נערות (בניגוד לנערים) לעיתים אינן מאובחנות - אפלייה או קושי באבחון?

מאת: נכתב על ידי Norra MacReady , WebMD Medical News, נובמבר 1999 פורסם ב- http://my.webmd.com/content/atricle/1728.50573 עיבוד לעברית: קרן יניב - האגודה לקידום בריאות נשים בישראל
הפרעות קשב וריכוז אצל בנות לעתים אינן מאובחנות התנהגות מפריעה של בנים היא בדרך כלל בולטת, אולם לא כך אצל בנות

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הנה שכיחה בקרב בנות מתבגרות יותר משסברו בעבר. לעתים קרובות אין היא מאובחנת משום שאצל בנות הלוקות בה לא ניכרת הפרעת התנהגות, שהיא הסימן הבולט ביותר בהפרעת קשב וריכוז אצל בנים. ממצא זה עולה מתוך מחקר שפורסם ב- Journal of the Academy of Child and Adolescent Psychiatry . החוקרים מציינים כי זהו המחקר הגדול והמקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא הפרעת קשב וריכוז אצל בנות.

"שכיחות הפרעות ההתנהגות שנמצאו במדגם זה של בנות עם ADHD הייתה מחצית מזו שדווחה בעבר אצל בנים עם הפרעות קשב וריכוז" אומרים החוקרים. שיעור נמוך זה אצל בנות נובע כנראה מחוסר ההבחנה בהפרעות הקשב והריכוז אצל בנות והוא שיוצר את הפער בין המינים, המדווח לעתים קרובות במדגמים קליניים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

"הואיל ו- ADHD פחות בולט אצל בנות לעומת בנים, סביר שהן תאובחנה ותטופלנה פחות", אומר דר' ג'וזף בידרמן. "זהו הגורם לאי ההתאמה באבחנה ובטיפול בילדות". סימנים אחרים להפרעת קשב וריכוז כמו אימפולסיביות, היפראקטיביות וקושי בתשומת לב, הנם דומים בשני המינים.

האם זו עוד נטייה של העולם המודרני להניח ששובבות ופראות מסויימת הינן התנהגויות "מקובלות" אצל בנים, והנחת היסוד היא שהתנהגות מסויימת לפיה קבעו את ה"נורמה" תהיה התנהגות של גברים/בנים בלבד.

בנות ובנים

במחקר שערכו בידרמן (המשמש פרופסור לפסיכיאטרייה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד) וחבריו, השתתפו בנות בגילאים 6-18. 140 מהנבדקות היו עם ADHD ואילו 122 היו ללא הפרעה זו ושימשו כקבוצת ביקורת. הבנות בשתי הקבוצות נבדקו על ידי מעריכים בעלי הכשרה מיוחדת להערכת סימנים וסימפטומים של ADHD והפרעות נלוות דומות, השכיחות יותר אצל בנות עם ADHD מאשר אצל בנות קבוצת הביקורת.

ל- 45% מהבנות עם ADHD היו אחת או יותר מההפרעות הנלוות כמו הפרעות התנהגות, מצבי רוח, חרדה ושימוש בחומרים מסוכנים לבריאות (כמו עישון, אלכוהול וסמים). בנות אלו תפקדו נמוך יותר במבחני הישגים אקדמיים ותפקודים אינטלקטואליים. דר' בידרמן מציין כי הופתע מהשיעור הגבוה של שימוש בחומרים המזיקים לבריאות שנמצא בקרב בנות אלו, לעתים קרובות כבר בגיל 11.

"מחקרים שפורסמו מציינים כי הפרעות קשב וריכוז אינן כה שכיחות אצל בנות אולם זאת משום שהסימפטום המרכזי הוגדר כהפרעת התנהגות", אומר הפסיכיאטר דר' לי האלר, אשר לא היה מעורב במחקר. "אם נגדיר מחדש את הבעיה המרכזית כהיעדר קשב, אזי נהיה נוטים לחפש במקומות אחרים, כלומר לחפש זאת הן אצל בנות והן אצל בנים". האלר, העובד בפוטומאק, מרילנד, אומר שככל הנראה מאבחנים כיום יותר בנות משום שאנו נוטים לחשוב על כך יותר.

" עלינו לעשות יותר לחינוך משפחות ובתי ספר להכיר בסימנים ובסימפטומים של ADHD כדי לסייע הן לבנות והן לבנים לקבל את העזרה לה הם זקוקים", אומר דר' דיוויד פאסלר, יו"ר המועצה לילדים, למתבגרים ולבני משפחותיהם באגודה האמריקאית לפסיכיאטרייה. "יתכן מאד שבנות המראות ליקויי למידה או דיכאון , לוקות למעשה בהפרעות קשב וריכוז".

פאסלר, שלא היה מעורב במחקר, מדווח כי הלקח החשוב ביותר לרופאים בבואם לאבחן ילדים שייתכן ולוקים ב- ADHD, הוא שעליהם להקדיש זמן לקבלת ההיסטוריה של המאובחן ולבצע הערכה מקיפה. לדעתו זקוק כל ילד להערכה פרטנית, שלעתים דורשת יותר ממפגש אחד. יש לבקש מידע התפתחותי, רפואי, משפחתי ואקדמי ולא ניתן לעשות זאת בביקור בן שבע דקות במרפאה. אם נחוץ, על הרופא לבקש חוות דעת של רופא או מומחה נוסף ומכל מקום מן הראוי להימנע מ"רפואה של ספרי בישול".


בואו לדבר על כך בפורום לקויות למידה

לאתר "לה בריאות" - לחצו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום