סרטן השד - מה חדש במדע

(0)
לדרג

לרגל הקמת מרכז טיפולי חדש בסרטן השד בבית החולים מאיר - מקבץ מאמרים ומחקרים חדשים

מאת: מערכת zap doctors
מרכז חדש, מחקרים חדשים

האגודה למלחמה בסרטן הקימה מרכז כוללני לבריאות השד במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא בהשקעה של כ - 3 מליון שקלים.
המרכז יקרא "המרכז הכוללני לבריאות השד על שם ננסי ראובן"
סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. מידי שנה מתגלים כ- 4000 מיקרי סרטן שד חדשים בישראל. אבחון מוקדם של המחלה מעלה את סיכויי הריפוי לכ- 90%, כאשר אחת השיטות היעילות ביותר לאבחון מוקדם של סרטן השד היא צילום השד על ידי מכשיר ממוגרפיה. מחקרים הוכיחו שסריקה יעילה באמצעות ממוגרפיה מפחיתה את התמותה מסרטן השד בכ- 30%. בנוסף אף הוכח כי כאשר הטיפול ניתן במרכזים כוללניים, סיכוי הריפוי טובים יותר.

נתונים אלו ואחרים היו הסיבה העיקרית להקמתו של מרכז בריאות שד כוללני במרכז הרפואי מאיר, על ידי האגודה למלחמה בסרטן בהשקעה כספית כוללת של כ - 3 מליון שקלים, המרכז יקרא "המרכז הכוללני לבריאות השד על שם ננסי ראובן" והוא הוקם בזכות תרומתם של דויד וסימון ראובן ובני משפחתם מלונדון, יחד עם הכנסות מאירוע התרמה שארגן סניף האגודה למלחמה בסרטן בלונדון בראשותה של ורד אהרון.

על פעילות המרכז הכוללני לבריאות השד על שם ננסי ראובן:


טיפול רפואי מקצועי, יחס אישי וצמוד הם דרך החיים והקו המנחה של הצוות הרפואי במרכז בבואו לסייע לנשים שחלו בסרטן השד. צוות זה המורכב מרופאים, אחיות וכן צוות פסיכו סוציאלי המורכב מעובדים סוציאליים ופסיכולוגיים מתנהל כיחידה מגובשת היטב המקדיש עצמו לליווי האישה החל מבדיקות האבחון וכלה בכל הטיפולים הנדרשים בתחום בריאות השד. עד היום, היו פזורים שירותי האבחון והטיפול במחלה במחלקות שונות ברחבי המרכז הרפואי, מה שחייב את החולה להיטלטל בין האגפים השונים בבית החולים, תוך צורך בתאום מורכב של אנשי הצוות הרב מקצועי הממוקמים באגפים השונים. במטרה לייעל ולשפר את השירות, הוחלט על הקמת המרכז הכוללני לבריאות השד, אשר יכלול את פעילות האבחון, הייעוץ והטיפול במחלה על ידי צוות רב מקצועי, בו ירוכזו תחת קורת גג אחת כל השירותים בבריאות השד. החל משלב האבחון ועד שלב הטיפול. שיפור השירות יאפשר שינוי בכמה מישורים: עליית שיעור הפניות לבדיקות וגילוי בשלב מוקדם, עליה בשיעור האפשרות לריפוי, הפחתת שיעור התמותה וכמובן שיפור של איכות ותנאי הטיפול. במסגרת המרכז החדש ימשיך להתבצע הליווי האישי של האישה ומשפחתה החל משלב האבחון, הטיפול והמעקב וכלה בהתמודדות עם המחלה (הפיזית והנפשית).

"המרכז הכוללני לבריאות השד על שם ננסי ראובן" נחנך ביום שני 28.3.2005 בנוכחות הגברת גילה קצב, רעיית נשיא המדינה, מר בני גאון, נשיא האגודה למלחמה בסרטן, דויד וסימון ראובן ובני משפחתם מלונדון, והגב' ורד אהרון יו"ר סניף האגודה למלחמה בסרטן בלונדון. בטקס חנוכת המרכז אמרה הגברת גילה קצב: "מרכז זה הוא עוד צעד במאבק על החיים, אני מייחלת ליום בו נוכל להפנות את כל המשאבים המדעיים, הטכנולוגיים והכלכליים להצלת חיים ולמציאת מזור למחלות חשוכות מרפא".

מקבץ מחקרים חדשים בנושא סרטן השד

תפוחים מסייעים בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד

במחקר חדש שהתבצע בעכברי מעבדה ונערך באוניברסיטת קורנל במדינת ניו-יורק, נמצא כי תזונה עשירה בתפוחים קשורה בהפחתה בסיכון לחלות בסרטן השד. החוקרים האכילו עכברי מעבדה בריאים ברכז תפוחים הזהה בהרכבו לתפוח עץ אחד, שלושה תפוחים וששה תפוחים ליום, במשך 24 שבועות. בקרב עכברים אלו פחתה התפתחות גידולים סרטניים ב 17%, 39%, ו- 44% בהתאמה, לעומת קבוצת הביקורת של העכברים שלא ניזונו מתפוחים. בניסוי נוסף החוקרים האכילו עכברים חולים בסרטן שד, תפוחים או רכז תפוחים ודבר זה הוביל לירידה בגודל הגידולים ב 25%, 25%, ו 61%. תזונה עשירה בתפוחים הוכחה בעבר כמפחיתה את הסיכון למחלות לב, סכרת, הפרעות נוירו קוגנטיביות כמו אלצהיימר ועוד. המחקר פורסם בעיתון החקלאות והכימיה של המזון בארה"ב בגיליון מרץ 2005.

אצת הים קלפ (Kelp ) מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים יפניות

בעקבות סדרה של מחקרים בעכברי מעבדה שנערכו באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, הסיקו החוקרים כי יתכן ותזונה העשירה באצת הים "קלפ" (kelp) היא אשר עומדת מאחורי השכיחות הנמוכה של סרטן השד,מהסוג המושפע מההורמון הנשי אסטרוגן, בקרב נשים יפניות. מחקרים קודמים שנערכו בעבר, מצאו כי המחזור החודשי אצל נשים יפניות ארוך ורמת האסטרוגן נמוכה יותר מאשר בקרב נשים מערביות. החוקרים העלו השערה כי זהו הגורם לשכיחות נמוכה של סרטן השד, רחם ושחלות בקרב נשים יפניות. החוקרים מצאו כי תזונה עשירה באצת הים מורידה את רמות האסטרוגן. אצת ים זו מרכיבה 10% מהתזונה ביפן. תוצאות המחקר פורסמו בעיתון התזונה (Journal of Nutrition) של חודש פברואר 2005.

עישון פסיבי וסרטן השד

ארגוני בריאות ברחבי העולם, כמו ארגון הבריאות העולמי והמרכז למניעה ובקרה של מחלות, הגדירו את העישון הפסיבי כמעלה את הסיכון למחלות סרטן הריאה, מחלות לב, ובקרב ילדים- משקל נמוך בלידה, לידה בטרם עת, מוות בעריסה, בעיות נשימה ודלקות באוזן התיכונה. בקרוב יתפרסם דו"ח אשר נערך על ידי הסוכנות לאיכות הסביבה בקליפורניה ואשר ידווח על הקשר בין עישון פסיבי לסרטן השד. מחקר אשר נערך בעבר ואשר לא קשר את העישון האקטיבי לסיכון לחלות בסרטן שד נמצא עתה בבדיקה מחודשת של משרד הבריאות האמריקאי. העובדה שארגוני הבריאות בעולם עדיין לא מצאו את ההוכחה החד משמעית בדבר הקשר בין עישון פסיבי וסרטן שד ממחישה עד כמה צריכה להיות ההוכחה חד משמעית, הוכחה שתהיה בסיס למדיניות וחקיקה בנושא הטבק. ארגוני בריאות חשובים ממסדיים זהירים באופן מיוחד בקביעותיהם בדבר העישון. הם מעכבים את הקביעות הסופיות עד אשר ההוכחות תהיינה כה חותכות כך שחברות הטבק לא תוכלנה להכחישן.

שינויים במשקל הגוף והסיכון לחלות בסרטן השד לאחר גיל המעבר

חוקרים מבית חולים כריסטי שבמנצ'סטר באנגליה, בדקו האם שינויים במשקל, עליה או ירידה מעל 5% ממשקל הגוף, מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד לאחר גיל המעבר. במחקר נבדקו 33,660 נשים מעל גיל המעבר והמעקב נמשך 15 שנים. בקרב קבוצה זו נתגלו 1,987 מקרים של סרטן שד. קבוצת הנשים הגדולה ביותר היתה זו אשר בה נצפתה עליה עקבית במשקל ונשים אלו היו בעלות השיעור הגבוה של סרטן השד. קבוצה זו שימשה כקבוצת הביקורת להשוואה לשאר הקבוצות. נתוני המחקר מצביעים על כך שנשים אשר לא עלו במשקלן בין הגילאים 18- לבין גיל המעבר או נשים אשר ירדו במשקל עד גיל 30 ואז שמרו על משקל קבוע במשך השנים עד גיל המעבר, הפחיתו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד לאחר גיל האל וסת. המחקר התפרסם העיתון Cancer Epidemiology Biomarkers Prevention בגיליון מרץ 2005.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור לפנות לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת חומר הסברה ללא תשלום בנושא מחלות הסרטן ודרכי מניעתן 1800-599-995 או להיכנס לאתר האינטרנט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום