צהוב בעיניים

(6)
לדרג

האם ניתן להידבק בהפטיטיס C כאשר עושים קעקוע או פירסינג? האם אפשר להבריא מהמחלה? מקבץ שאלות ותשובות

מאת: מערכת zap doctors

מהו הפטיטיס C?

הפטיטיס C הוא מחלת כבד נגיפית נפוצה מאוד. ככל שהנגיף נמצא בכבד במשך זמן רב יותר, כך גדל הנזק. בהשפעת נגיף הפטיטיס C חלק מתאי הכבד נהרסים, וחלקם אף הופכים לתאים ממאירים (סרטניים).

איך נדבקים בהפטיטיס C?

מקור ההידבקות הוא דם של נשא הנגיף. אפשר להידבק בעירוי דם, שימוש במחטים לא נקיות, בביצוע קעקוע או פירסינג, או בהזרקת סמים ניתן גם להידבק במדע עם נוזלי גוף - כגון זרע (ולכן גורם סיכון הוא יחסי מין מזדמנים, ממש כמו באיידס).

מהם תסמיני הפטיטיס C?

למחלה דרכי ביטןי מגוונות, אולם כ-95% מהנשאים לא חווים שום תסמינים או בעיות מיוחדות. הנשא יכול לשאת איתו את המחלה (ואף להדביק אחרים לאורך שנים בלי לדעת כלל שהוא נשא) רק אצל 5% מהאנשים מתפתחת צהבת מיד אחרי הידבקות. מאפייני הצהבת הקלאסיים: השתן נהיה כהה, העיניים והעור (בולט במיוחד בריריות הפה ובלובן בעין) מצהיבים. הדרך היחידה לאבחן את המחלה בזמן היא לעבור בדיקת דם פשוטה.

איך מאבחנים את הפטיטיס C?

פשוט מאוד: כדי לאבחן את המחלה די לבדוק את הדם להימצאות נוגדני הנגיף וחלקיקי הנגיף. ניתן לעבור את הבדיקה בכל קופת החולים בישראל, ללא תשלום.

למי כדאי להיבדק?

אנשים שקיבלו בעבר (עד יוני 1992) עירוי דם או עברו ניתוח כירורגי; לקו בצהבת; מנהלים יחסי מין מזדמנים; משתמשים בסמים (אפילו אם השתמשו לפני שנים רבות); ילדים שאמהות שלהם לקו בהפטיטיס כל אלה נמנים עם קבוצת הסיכון. גם עובדי מערכת הבריאות נמצאים בסיכון גבוה להידבקות, בראש ובראשונה עובדי בנק הדם, עובדי מעבדות רפואיות ומחלקות כירורגיות בבתי החולים.

מדוע חשוב להיבדק?

הפטיטיס C היא מחלה מיוחדת. היא יכולה לעבור בלי תסמינים במשך שנים רבות. לעתים קרובות אדם שנדבק מרגיש בריא לחלוטין, והתסמינים הראשונים מתגלים רק בשלב מאוחר, כאשר מתפתחת שחמת הכבד והרפואה כבר אינה יכולה לעזור בהרבה.
לפי הסטטיסטיקה, כ-60 אלף אנשים בישראל נשאים של הפטיטיס C כרוני, רובם לא מודעים לכך ואינם מקבלים שום טיפול.
עקב התנאים ששררו בברחת המועצות לשעבר יוצאי המדינה סובלים מהפטיטיס C בתדירות הגבוהה פי 5 מאשר ילידי ישראל.

איך מטפלים בהפטיטיס C?

כל שיטות הטיפול בהפטיטיס C מבוססות על נטילת אינטרפרון-אלפא. זהו חומר טבעי שמופק בתאי גוף האדם בתגובה להידבקות בנגיף. אינטרפרון-אלפא עוזר לגוף להשמיד את הנגיף. אדם שנוטל תרופה המבוססת על האינטרפרון אלפא משתמש בעצם במשאבים הטבעיים של הגוף ומגייס אותם למלחמה במחלה ובזיהום.
יעילות התרופות עם אינטרפרון עולה בהרבה אם נוטלים אותן בשילוב עם התרופה האנטי-וירלית ריבאווירין. מחקרים קליניים הראו ששיטת טיפול כזאת יעילה לפחות פי 2 מאשר נטילת אינטרפרון-אלפא לבדו.

האם יש סיכוי להחלים מהפטיטיס C?

עד לא מזמן מעטים הצליחו להגיע להחלמה מלאה. אך כעת סיכויי ההחלמה עלו פי 4-5, הודות לתרופה החדשה "פגסיס". היא מבוססת על צורה משוכללת של אינטרפרון-אלפא המוכר. מחקרים קליניים הראו ש"פגסיס" עוזר מאד לחולי הפטיטיס C כרוני, אפילו למי שכבר סובל משחמת. נטילת התרופה לצד התכשיר "קופגוס" (שמבוסס על ריבאווירין) יעילה מאד גם בטיפול בחולים קשים ביותר, ומשפרת את מצבם של 56-60% מהחולים.

מה משך הטיפול ב"פגסיס"?
כעבור 12 שבועות אחרי תחילת הטיפול מבצעים בדיקת דם. אם יש תוצאות חיוביות, הטיפול יימשך. אם קיים בדם נגיף מסוג I, הטיפול יימשך עד שנה. נגד נגיפים מסוגים אחרים מספיק טיפול של מחצית השנה.
אחד היתרונות של התרופה החדשה הוא בכך שניתן ליטול אותו אחת לשבוע ולא שלוש פעמים בשבוע. מקבלים זריקה אחת לפני סוף השבוע. כך תופעות הלוואי (חולשה כללית) יעברו כאשר אתם נמצאים בבית ולא בעבודה. תופעות הלוואי נמשכות במשך כ12- שעות אחרי נטילת התרופה ועוברות אחרי זה. השפעתן של תופעות הלוואי חזקה במיוחד בשבועות הראשונים של הטיפול. כדי לצמצם את תופעות הלוואי, ניטול ליטול כדור פרצטמול חצי שעה לפני הזריקה.


למי לפנות אם קיים חשש שנדבקת בהפטיטיס C?
רופא משפחה בקופת החולים יכול לתת הפניה לבדיקת דם לגילוי הנגיף של הפטיטיס C. אם התוצאה תהיה חיובית, יש לפנות מייד למומחה למחלות כבד.

האם חולה הפטיטיס C צריך להקפיד על דיאטה?

אם אתה נושא את נגיף הפטיטיס C, יש צורך בהגבלת שתיית האלכוהול כדי להמעיט בהשפעות מזיקות על הכבד שממילא נפגע קשות מהמחלה( שחמת הכבד נפוצה מאוד כסיבוך קלאסי של המחלה). רוב חולי הפטיטיס C יכולים להסתפק בתפריט בריא רגיל. לסובלים משחמת הכבד מומלץ תפריט דל מלח, כדי להפחית צבירת נוזלים בגוף. שאר המגבלות או ההמלצות ינתנו על ידי הרופא המטפל.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום