פחות, אבל עוד כואב

(0)
לדרג

בעבר, לקבלת אפידורל היו השלכות על יכולת היולדת לנוע בעת הצירים, כל זה עומד להשתנות - אפיקל

מאת: מערכת zap doctors
שיטה חדשה המאפשרת לנשים לקבל אפידורל ולהסתובב בחופשיות בזמן הצירים

שיטת שיכוך כאבים חדשה בשם: "אפיקל" (Epidural Light), המאפשרת לנשים לקבל אפידורל ולהסתובב בחופשיות במהלך הלידה, הוכנסה לאחרונה לביה"ח "ליס" ליולדות.
השיטה החדשה היא פרי יוזמה של האגף למיילדות בשיתוף עם מחלקת הרדמה, מתוך רצון לבוא לקראת היולדת. יוזמה זו מתאפשרת הודות לקיומה של יחידת רופאים מרדימים ייעודית בחדר לידה, הזמינים לאורך כל שעות היממה, לפעילות מיילדותית.

ה"אפיקל" הינה שיטת אלחוש אפידורלית, המשלבת בין חומרים אופיאטים לחומרי הרדמה אפידורלים, הניתנים בריכוזים נמוכים. השילוב החדש משכך את תחושת הכאב האופיינת לצירי הלידה, מחד ומונע את החסימה המוטורית של פלג הגוף התחתון, האופיינית להרדמה אפידורלית קלאסית, מאידך. אחד החסרונות הבולטים של האפידורל הקלאסי הינו אובדן התחושה ושליטה על פלג הגוף התחתון, המתבטא בהגבלת התנועתיות של היולדת, בצורך להישאר בשכיבה במיטה, ולעיתים באי שליטה על הסוגריים.
ה"אפיקל", בניגוד לזאת, מחזיר לאשה את התחושה המלאה בפלג הגוף התחתון וכפועל יוצא, את השליטה על גופה. עם האפיקל, האשה יכולה להסתובב בחופשיות במיטה, לרדת מן המיטה, לשבת על כסא, או כדור ואף ללכת לשירותים או להתקלח, זאת מבלי שנפגע האפקט האפידורלי, דהיינו: שיכוך הכאב.

על מנת ליישם את השיטה החדשה, הוכנסו לשימוש טלמוניטורים חדישים, המתחברים לבטן של האשה , באופן אל-חוטי. החיבור האל-חוטי מאפשר לאישה לנוע בחופשיות מחוץ לחדר הלידה תוך כדי ניטור מלא וצמוד של דופק העובר וצירי הלידה.

כל אשה, אשר מתאימה לקבלת אפידורל ומעונינת בכך, יכולה ליהנות מיתרונותיו של ה"אפיקל". השלב האידיאלי לקבלו הינו בפתיחה של 3 ס"מ (לידה פעילה), בתנאי שאין גורמי סיכון מיילדותים או סכנה כלשהי לעובר.

ד"ר יפעת אוקסהורן, רופאה בכירה בחדר לידה, ביה"ח "ליס" ליולדות מציינת כי "עצם העובדה שהיולדת נמצאת בתנועה עשויה להביא לכניסה טובה יותר של העובר לתעלת הלידה (שלב 2).
כמו כן, הניסיון הקליני מוכיח כי לידות עם אפידורל קלאסי נוטות להיות מעט ארוכות יותר.
ה"אפיקל" הוא צעד נוסף לקראת שותפות מלאה של האשה בחוויית הלידה וביטוי לאמונה שלנו כי היולדת ולא הצוות הרפואי , היא זו שמשפיעה על תהליך הלידה ומקדמת אותו".

עד כה התנסו למעלה מ- 30 יולדות בשיטה חדשה זו, בביה"ח "ליס" ליולדות.

עוד על בתי יולדות, לידות ועל להיות "יולדת מודעת": בכתבה הבאה

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום