בנקאות מתקדמת ושימור פוריות

(0)
לדרג

בעקבות ההיתר שהעניק משרד הבריאות לאישה להקפיא ביציות: על שימור פוריות ועתיד פורה

מאת: מערכת zap doctors
שימור הפוריות:

השנים האחרונות היוו שנים מכריעות בכל האמור בפוריות, במדע מתקדם בקצב מסחרר, תחומים משיקים זה לזה (כגון הצלחות גבוהות יותר בטיפולים במחלת הסרטן, רצונן של נשים ללדת בגיל מבוגר יותר וכיוצא בזה) הביאו לכך שאחד התחומים הבוערים ביותר כיום הוא תחום שימור הפוריות.

לרפואה כיום יש כמה הצעות, החל בהקפאת עוברים מופרים, וכלה בשימור מקטעי שחלה שמתוכם (בתקווה) נוכל בעתיד להמשיך ולייצר ביציות (היות וכל מקטע שחלה מכיל בתוכו את הביציות מרגע לידת האישה).

לשימור מקטעי השחלה יש כמה יתרונות רציניים מאוד עבור נשים העוברות טיפולים כנגד מחלת הסרטן.
ניתן לבצע את הפרוצדורה במהירות, כאשר הזמן הוא גורם משמעותי בהחלטה, הרופאים והמצב הפיזי דוחקים להתחיל בטיפול כנגד הסרטן ולא ניתן לחכות עד שתהרה האישה.

אין צורך בגירוי הורמונלי (המסוכן מאוד במקרים של סרטן מסוגים מסויימים).

ניתן לשלוף מקטע שחלה גם מילדות ונערות שעוד לא הגיעו לגיל הפוריות, היות והביציות הפוטנציאליות כבר קיימות בשחלה.

הקפאת ביציות הינה בעייתית יותר, מאחר ורוב הביציות אינן שורדות את ההקפאה.
הקפאת עוברים הוא תהליך שנעשה בשיגרה בכל מחלקות ההפרייה החוץ גופית, שרידות העוברים גבוהה וכך גם שיעור ההריונות, החיסרון הוא כמובן הצורך לעבור טיפול הפרייה מלא, וכמו כן יש צורך בבן זוג או בתרומת זרע, מה שלא מתאים לילדות, או לנשים שאינן נשואות ואין להן בן זוג או נכונות להשתמש בתרומה.

ד"ר איליה בר, יו"ר המרכז הרפואי לפוריות: אנו מקווים שהחלטת משרד הבריאות היא תקדים למתן היתר לכל אישה לשמר את הביציות שלה.

אנו ערוכים להקמת בנק ביציות לשימוש עתידי במידה ומשרד הבריאות יאפשר זאת, כך אמר ד"ר איליה בר, יו"ר המרכז הרפואי לפוריות בבית החולים אמריקן מדיקל סנטר בראשון לציון בתגובה להחלטה התקדימית של המשרד להתיר לאישה שאינה עוברת טיפולי פוריות להקפיא ביציות.

לדברי ד"ר בר, זוהי החלטה חיובית המהווה פריצת דרך במתן זכות לאישה על גופה. הקפאת ביציות היא פתרון מעולה לנשים המעונינות להרות בגיל מבוגר יותר. כיום, נשים מעל לגיל 45 המבקשות להכנס להריון נזקקות ברוב המכריע של המקרים לתרומות ביציות. אין סיבה שלא להתיר לכל אישה בגיל הפוריות להקפיא עבור עצמה ביציות כך שבעתיד לא תזדקק לתרומות.

ד"ר בר אמר שהמרכז הרפואי לפוריות ערוך מבחינה טכנולוגית ומנהלתית להקים את בנק הביציות במידה ויתקבל לכך האישור.

על מה מדובר?

בישראל אין אפשרות לאשה שאינה זקוקה לטיפולים להשתמש בשירותי הבריאות הכללית על מנת לנצלם לתועלתה האישית, אשה צריכה "להוכיח" כי היא זקוקה לטיפולי פריון על מנת לקבל את השירותים הללו, לטענה זו משיבה האשה כי היא ממילא קרובה מאוד לגיל שבו היא מוגדרת כסובלת מבעיית פריון גם ללא ההוכחה גופא, ומצד שני, היא קרובה מאוד לגיל 45 ובו משרד הבריאות מפסיק לאשר טיפולי פוריות מביציות האשה עצמה ועובר לטיפולים באמצעות תרומת ביציות בלבד, על התפר הדק הזה, כאמור- עומד העניין.

מה גם שהדעות הרפואית לגבי הקפאת ביציות שאינן מופרות והשימוש בהן בעתיד חלוקות, הביציות הלא מופרות נוטות לההרס בהקפאה ואין ממש דרך לדעת האם ישרדו את המאמצים שהושקעו בהם (הרפואה מכירה מקרה אחד בלבד של הצלחה מהפשרת ביציות מוקפאות והפרייתן) הרפואה יודעת היטב להקפיא ביציות מופרות אולם האשה טוענת כי להפרות את הביציות שלה מזרע תורם "נוגד את תפיסת עולמה" ולפיכך היא מעוניינת ללדת מביציותיה שלה, בעזרתה הנדיבה של הטכנולוגיה המודרנית, ובעזרתו הנדיבה של בן הזוג לכשיבוא זה.

ארגון "משפחה חדשה" (לכל אדם זכות להקים משפחה בישראל) נרתם לעזרתה של האשה, ובאמצעותו אותרו שני בתי חולים שהיו מוכנים לנסות ולעזור, לאחרונה, כאמור, אושרה בקשתה.

בואו לדבר על כך בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום