תוכנת לימוד תסייע באבחון

(0)
לדרג

פיתוח ישראלי - רופאה מהדסה פיתחה תוכנת לימוד לאבחון מוקדם של סרטן ריאה

מאת: מערכת zap doctors
פיתוח חדשני, קווים לדמותו

ד"ר דורית שחם, רדיולוגית בכירה ואחראית על תחום הדמיית החזה במחלקה הרדיולוגית בבית החולים הדסה בירושלים פיתחה מערכת מקוונת המלמדת רופאים ברחבי העולם כיצד לבצע אבחון מוקדם של סרטן ריאה על ידי שימוש בסריקות CT במינון קרינה נמוך. המערכת תוצג בחודש הבא בכנס רפואי בינלאומי למומחים באבחון מוקדם של סרטן הריאה בעיר נארה, יפן.

המערכת מיועדת לרופאים שעוסקים באבחון מוקדם של סרטן הריאה כגון רופאי ריאה, אונקולוגים, רדיולוגים ופתולוגים. הרופאים ניגשים למערכת דרך האינטרנט, והיא מציגה בפניהם צילומי CT ובדיקות נוספות כגון פתולוגיה וציטולוגיה. ע"י שימוש במקרים אלו מלמדת המערכת כיצד לזהות סימנים מוקדמים של סרטן ריאה בבדיקת CT במינון קרינה נמוך, איזה בירור לבצע לממצאים חשודים ואיך לזהות ממצאים שפירים שדומים לסרטן.

המערכת משרתת את I-ELCAP International Early Lung Cancer Action Program, שהיא קבוצת מחקר בינלאומית שחוקרת את הנושא של אבחון מוקדם של סרטן הריאה ומאגדת בתי חולים אוניברסיטאיים מובילים בארה"ב, ישראל, איטליה, יפן, סין וספרד. השותף הישראלי בפרויקט הוא ביה"ח האוניברסיטאי הדסה בירושלים. ד"ר דורית שחם, אשר פיתחה את המערכת המקוונת בעבודה הדוקה עם חברת קונסיסט, תיסע עוד השבוע ליפן כדי להציגה בפני משתתפי הכנס.

מודולים נוספים במערכת כוללים לקסיקון מונחים, פרוטוקולים לאבחון ומערכת בחינה עצמית למתלמדים. המערכת מאפשרת יצירה מהירה של סטנדרטים בינלאומיים ואחידות בתחום חדשני ומתפתח זה.

סרטן הריאות, מהו?

סרטן הריאות, הסרטן השכיח ביותר בעולם, מופיע בשתי צורות שונות: סרטן ריאות של תאים לא-קטנים, וסרטן ריאות של תאים קטנים. את האבחנה עושים על ידי בחינת התאים תחת מיקרוסקופ.
לכל אחד מסוגי הסרטן יש דרך צמיחה, גדולה והתפשטות (ומכאן נובע גם: טיפול) שונה.

סרטן ריאות של תאים לא-קטנים (Nonsmall Cell Lung Cancer) הוא הסוג הנפוץ יותר, ובדרך כלל גדל ומתפשט לאט יותר. ישנם שלושה תתי-סוגים עיקריים של סרטן מסוג זה, המכונים עפ"י סוג התאים בהם מתחיל להתפתח הסרטן:

קרצינומה של תאים דמויי-קשקש (Squamous Cell Carcinoma) הנקרא גם קרצינומה של תאים דמויי-אפידרמיס (Epidermoid Carcinoma).


קרצינומה של תאים גדולים (Large Cell Carcinonma).

סרטן ריאות של תאים קטנים, Oat Cell Cancer, נדיר יותר מסרטן התאים הלא-קטנים. סוג סרטן זה גדל מהר יותר ומתפשט לאברים אחרים בגוף.

בניגוד לרוב סוגי הסרטן, לגבי סרטן הריאות יש מידע ברור על גורמיו ועל מקורותיו, ניתן להגיד בבירור שלאנשים שמעשנים, או חשופים לזיהום אוויר, או שלקו במחלות ריאה בעבר (כגון שחפת) יש סיכוי רב מהרגיל ללקות בסרטן.

יש כמה גורמים היכולים להחשיד אדם כחולה סרטן הריאה, אך יש לזכור שכל אחד מהסימפטומים הנ"ל יכול להיגרם גם ממגוון של בעיות אחרות, החל באסטמה וכלה בשחפת או מחלות ריאה אחרות.

סימנים:

שיעול שלא נעלם ומחריף עם הזמן.
כאב בחזה, שאינו חולף.
שיעול דמי.
קוצר נשימה, צפצופים או צרידות.
בעיות חוזרות של דלקת ריאות או דלקת הסימפונות.
נפיחות בצוואר ובפנים.
איבוד תיאבון או ירידה במשקל.
עייפות.

הטיפול בסרטן הריאות תלוי במצבו של החולה, בסוג הסרטן שיש לו ובמידת התקדמותו של הסרטן, ויכול לכלול מספר אפשרויות:
ניתוח להוצאת הגידול הסרטני.
החל מכריתת הגידול וכלה בכריתת ריאה שלמה, תלוי במיקום הגידול ובגרורות.

כימותרפיה.

טיפול פוטודינמי (PDT), סוג של טיפול בלייזר ובו משתמשים בחומר כימי מיוחד שמוזרק אל תוך זרם הדם ונספג על ידי תאים בכל הגוף. כימיקל זה יוצא במהירות מתאים רגילים אך נשאר זמן רב יותר בתאים סרטניים. לייזר המכוון אל הגידול מפעיל את הכימיקל אשר הורג את התאים שספגו אותו.

עפ"י מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH)
והמכון הלאומי לסרטן (NCI)

בואו לדבר על זה בפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום