שובר את השיניים

(0)
לדרג

ביצוע פירסינג בחלל הפה ובשפה טומן בחובו לא רק הצהרה אופנתית - מה בפיך?

מאת: ד"ר איתן קראוזה, מומחה וחבר באיגוד הישראלי לשיקום הפה
הגעת לגיל שאפשר?

בסך הכל רצית להצהיר הצהרה אופנתית, להיות כמו כולם או פשוט לעשות משהו שנדמה בעינייך ליפה, פירסינג.
ניקוב השפה או הלשון בעגילים מסוגים שונים, האם החוויה האסתטית שווה את התוצאות?

אליה וחור בה

אופנת הפירסינג בשפה ובלשון טומנת בחובה סכנות בריאותיות עד כדי איבוד שיניים.
ד"ר איתן קראוזה, מומחה וחבר באיגוד הישראלי לשיקום הפה: "ניתן לחלק את הסכנות לכאלה שנוצרות בזמן ביצוע הפעולה הכירורגית ליצירת החור ברקמה, ולכאלה שנוצרות לאחר הכנסת התכשיט. בעת ביצוע הפעולה, הסכנות המשמעותיות ביותר הן התפתחות זיהום והעברתו מאדם לאדם כתוצאה מחוסר חיטוי מספק של המיכשור הכירורגי ופציעת הרקמות בחלל הפה, פעולה שמאפשרת חדירת חיידקים ועלולה לגרום לזיהום".
הוא ממשיך ומונה את הסכנות: "לאחר ביצוע הפירסינג, החלקים המתכתיים של התכשיט גורמים לטראומה ולפציעה חוזרת ונשנית של החניכיים. הדבר גורם ליצירת דלקת, נפיחות ונסיגת החניכיים". לדבריו של ד"ר קראוזה, מחקרים מראים כי 50% מהאנשים שיש להם פירסינג לתקופה ממושכת (יותר משנתיים), סובלים מנסיגת חניכיים באזור השיניים הקדמיות התחתונות.
חלקי המתכת של התכשיט, עלולים לגרום במקרים רבים גם לסדקים ולשברים בשיניים. ד"ר קראוזה: "בד"כ נשברים חלקים מהשן, אולם עלול להיוצר מצב חריף של שבירת חלק רב מהשן, מצב שעלול להגיע עד כדי עקירה. תופעה זו מתרחשת בעיקר בקרב אנשים בעלי פירסינג בלשון". הסיבה לכך היא הלשון שנעה בחלל הפה בעת האכילה, כך שהפירסינג עלול להידחף בין השיניים בזמן הלעיסה ולגרום לשברים בשן.

באופן דומה, שיניים שיש בהן שחזורים (סתימות או כתרים) עלולות להיפגע באותו אופן מהתכשיט, עד כדי צורך בהחלפת הסתימה או הכתר. ידוע כי למחצית מהאנשים בעלי הפירסינג לתקופה ממושכת, נגרמו שברי שיניים ובמיוחד בשיניים האחוריות הטוחנות. ד"ר קראוזה: "השברים גורמים לצורך לבצע פעולות שיקומיות באיזורי השבר, החל בסתימות פשוטות וכלה בטיפולי שורש, כתרים ושתלים".
במקרים מהסוג הזה, הדורש שיקום במספר תחומי התמחות ברפואת שיניים, יש חשיבות רבה להתייעצות עם מומחה לשיקום הפה. בדיקה על ידי המומחה תביא לאבחנה מדוייקת יותר ולבחירה של תוכנית הטיפול המקצועית והמתאימה ביותר.

סכנות נוספות לאחר ביצוע הפירסינג: אספירציה, בליעה של חלקי התכשיט המוחדר במידה והוא רופף. הבליעה עלולה לגרום לחנק במידה והתכשיט חודר לקנה הנשימה. כמו כן, קיומו של חפץ זר בחלל הפה מפריע לתפקוד התקין של הפה. מדובר בהפרשת רוק מוגברת שעלולה להפריע לדיבור וכן להפרעות בלעיסה ובבליעה. בנוסף, קיימת אפשרות לפגיעה בחוש הטעם, וביכולת התחושה של הלשון וכן ליצירת תגובות אלרגיות לסוגי המתכת השונים.

למי שבכל זאת בוחר להמשיך עם הפירסינג, ד"ר קראוזה ממליץ על מספר כללים חשובים:

חשוב לשמור בקביעות על ניקיון התכשיט ע"י תכשיר אנטיספטי והברשה של התכשיט

מומלץ להוציא את התכשיט לפני השינה, ולהחזירו בבוקר וכך גם לפני האכילה.

חשוב לבדוק כי התכשיט לא רופף כדי למנוע סכנת בליעה

יש להקפיד על בדיקה תקופתית אצל רופא השיניים עקב הנזקים האפשריים

בעת קיום הבדיקה אצל הרופא מומלץ להוציא את התכשיט וליידע את הרופא בדבר קיומו, מאחר והתכשיט מקשה על הבדיקה ועלול ליצור עיוותים ומידע מוטעה בזמן ביצוע צילומי הרנטגן.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום