אלרגיה בדרך הטבע

(0)
לדרג

האביב כבר כאן והאלרגיות בעיצומן. מאיזה מזונות כדאי להימנע? מה הטיפול הטבעי המועדף? אילו טיפים יקלו על ילדינו?

מאת: יונתן בן שמעון, רוקח ומנהל הפיתוח של פלוריש-הדס יצרנית התרופות ותוספי המזון הישראלית

עונת המעבר מעוררת אצל רבים מאיתנו תופעות והפרעות שונות של אלרגיה המתבטאות בנזלת, קשיי נשימה ואקזמה (פריחה) על העור שקרויה גם "אסטמה של העור". זאת בנוסף לתופעות כמו קדחת השחת ואסטמה.

מחקרים אחרונים מצאו כי תוספת של ויטמין E הנחשב תוסף תזונה אנטי אלרגי, מקטינה את הרמה של IGE בסרום (חומר חלבוני הגורם לתגובה האלרגית) ומשפרת את התגובה החיסונית של הגוף. תופעות האלרגיה הללו ובעיקר "אקזמה של העור" (או בשמה המקצועי "אטופיק דרמטיטיס") קשורה, כמו תופעות אלרגניות אחרות, להיסטוריה משפחתית של אלרגיה ואסתמה ופורצת בעקבות גורמים ?סביבתיים כמו חשיפה לאוויר יבש, חום, זיהום אוויר וכן גורמים כמו כימיקלים, צבעי מאכל, חומרים משמרים ואלרגיות למזון. היא מופיעה בצורת מחלת עור מגרדת, דלקתית באזור הפנים, פרקי הידיים, החלקים הפנימיים של ?המפרקים והברכיים ונפוצה בעיקר אצל תינוקות ופעוטות. תופעה זו נחלשת בדרך כלל או נעלמת עם ההתבגרות. אצל תינוקות היא מתבטאת בפריחה (כמו חררה) בעיקר בגב ובעורף. בילדים קצת יותר גדולים הופכת הפריחה קשה ומגרדת. הגרד והרגישות גוברים עוד יותר בחשיפה לחום וכן בשל אויר יבש.

המחקרים בנושא העלו, שהסובלים מאלרגיות אלו סובלים במקביל גם מרמות גבוהות של חרדה ועוינות.? הטיפול הקונוונציונאלי עליו ממליצים רופאי העור כולל - משחות על בסיס סטרואידי, ותרופות נוגדות אלרגיה. הטיפול הנאטורופתי כולל הפחתת מרכיבים תזונתיים מסוימים בשילוב תוספי תזונה וצמחי מרפא.

במסגרת הטיפול מומלץ להוריד מהתפריט היומי מזונות אלרגניים כמו מוצרי חלב, מוצרי חיטה, ביצים, צבעי מאכל חומרי שימור. צריכת תוספי התזונה צריכה לכלול ויטמין ?E?, ויטמין ?C? ?ואבץ פיקולינט ממקור טבעי ללא סוכר.

מינונים מומלצים

ויטמין C:
800 מ"ג ליום למבוגרים (2 טבליות) ומינון של 200-400 מ"ג ליום לילדים (2-4 טבליות).
ויטמין E:
10 מ"ג למבוגרים, לתינוקות עד גיל 6 חודשים 3 מ"ג, לתינוקות עד גיל שנה 4 מ"ג, לילדים מגיל שנה עד 10, 7 מ"ג. בזמן ההיריון יש להוסיף 2 מ"ג.
אבץ:
3 מ"ג עד גיל 6 חודשים, 5 מ"ג עד גיל שנה, 10 מ"ג עד גיל 10, 15 מ"ג מגיל 10 ומעלה+5 מ"ג בזמן ההיריון.

ויטמין E מסייע לריפוי

מחקרים אחרונים מצביעים על יכולתו של ויטמין E לסייע בריפוי סימפטומים של אלרגיה (קדחת השחת, אטופיק דרמטיטיס):
1. במחקר שבדק את הקשר בין צריכת אנטיאוקסידנטים לבין שכיחות הופעת קדחת השחת (Allergy, 2003), נמצא כי לנטילת ויטמין E היה אפקט מניעתי.
2. במחקר שנערך בישראל ב- 2004 נמצא כי סימפטומים של נזלת היו נמוכים אצל מטופלים שקיבלו תוספת ויטמין E.
3. מחקר שהתפרסם ב 2002 ב International Journal of Dermatology, מצא קשר משמעותי בין נטילה יומית של תוסף של ויטמין E 800( יחב"ל) לבין הפחתה בסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס. המחקרים מדברים על הפעילות האנטי אלרגית של ויטמין E: נוכחותו מקטינה את הרמה של IGE בסרום (חומר חלבוני הגורם לתגובה האלרגית) ומשפרת את התגובה החיסונית של הגוף.

טיפים להקלה על ילדים הסובלים מאלרגיה

- כאשר מקלחים את הילד, אין להשתמש בסבון אלא רק בשמן רפואי.
- הקלה רבה תעניק טבילה באמבטיה פושרת עם כף או שתיים של שיבולת שועל טחונה (ניתן להשיג ברשתות המזון).
- למרוח על הגוף פעמיים עד שלוש פעמים ביום קרם לחות שומני.
- להלביש את הילד בבגדים עשויים 100% כותנה במידה קצת גדולה ממידתו ולא לחשוף אותו לבגדים או שמיכות עשויים צמר.
- להשתדל להימנע מאכילת עגבניות, פירות הדר, פירות טרופיים, מלון, תות, אפרסק, סויה, דגים, ביצים, בוטנים (כולל במבה כמובן) וצבע מאכל צהוב.
- להקפיד על הטיפול הנ"ל בעיקר בעונת המעבר, שבה המצב תמיד מחמיר לעומת עונות אחרות.

בואו לדבר על כך בפורום אלרגיה ואסתמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום