טיפול ומניעת דלקות חניכיים בהריון

(3)
לדרג

דלקות חניכיים הינן בעיה שכיחה אצל נשים בהריון. מה לעשות בכדי למנוע את דלקת החניכיים בהריון וכיצד לטפל בה ביעילות

כאשר מתרחשים שינויים הורמונאליים אצל האישה בכלל ובתקופת ההריון בפרט, קיימת רגישות גבוהה יותר לתהליכים של דלקת. הרגישות מתבטאת בכך שאותה כמות של חיידקים הקיימת בפה, עלולה לגרום בתקופת ההריון לדלקת חניכיים חמורה הרבה יותר, מאשר מצב רגיל. רגישות זו גבוהה יותר בתקופת ההיריון, מאחר ואחד מהורמוני ההיריון, הפרוגסטרון, מסוגל להאיץ תהליכים דלקתיים.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר הינה דלקת חניכיים. דלקת חניכיים הינה בעיה הדורשת טיפול מיידי מאחר והיא יכולה להתפתח מדלקת קלה בה החניכיים נפוחות ורגישות, עד לדלקת חמורה בה עלולים להופיע גושים אדומים כהים בחניכיים המכונים Pregnancy Tumor. שהם למעשה צמיחה של רקמה דלקתית.

דלקת חניכיים בהריון מופיעה לרוב בחודש השני והשלישי, וישנן נשים שהדלקת מלווה אותן עד ללידה. הדלקת מתפתחת כאשר היגיינת הפה לקויה, ומאפשרת את קיומן של תרכובות גופרית נדיפות בחלל הפה, שהן גורמות לריח רע מהפה ורעילות מאד לחניכיים. אין מחלות חניכיים ללא נוכחות תרכובות הגופרית.

לדלקת חניכיים ישנן השלכות רבות החל מריח רע, היווצרות מהירה של חורים בשיניים, עששת, נסיגת חניכיים וכניסה למעגל של מחלות חניכיים כרוניות, שכל זה מביא למצב של איבוד שיניים. מעבר לכך, מחקרים אחרונים הראו שנשים הסובלות מדלקות חניכים בתקופת ההיריון חשופות פי 7 לסכנות של לידה מוקדמת וללידת ילוד בעל משקל מופחת.

אמנם לרוב, דלקות החניכיים עוברות לאחר הלידה, אך ישנן דרכים פשוטות להימנע מכך, או לפחות לטפל בדלקת כבר בשלבים הראשונים להיווצרותה. מספר המלצות מחברת אוקסיפרש:

ניקוי לשון

כ 75% מהחיידקים בפה נמצאים על הלשון. הלשון היא גן עדן לחיידקים מאחר ויש בה את התנאים לגדילתם המואצת: חום, לחות ושיירי המזון. מהלשון מתפתחים החיידקים במהירות רבה לכל חלל הפה וגורמים לדלקות חניכיים. מאד פשוט לנטרל את החיידקים הללו וזאת באמצעות שימוש במנקה לשון, המוריד בפעולה אחת את החיידקים. כמובן שיש להקפיד על ניקוי קבוע.

צחצוח שיניים

חשוב מאד להקפיד על צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום. נשים הרגישות לטעמים חריפים ודומיננטיים, בעיקר בתחילת ההיריון, יכולות להשתמש במשחות בעלות טעם עדין במיוחד. רצוי להשתמש במשחה המכילה חומרים המפרקים את תרכובות הגופרית והחיידקים הנמצאים בחלל הפה.

מי פה

בתחילת הטרימסטר הראשון של ההריון ישנן נשים שצחצוח שיניים מגביר את תחושת הבחילה וממש אינו נסבל. לאותן נשים חשוב לפחות להקפיד לפחות על ושטיפה במי פה:
מי פה הינם פתרון מצוין לניקוי החיידקים שכבר נמצאים על החניכיים מאחר והם שוטפים את כל חלל הפה, כולל החניכיים.

כאשר צחצוח השיניים מעורר בחילה אצל האישה ההרה, אפשר להשתמש במי פה כפתרון זמני. כמובן, שכדאי להשתמש במי פה בעל טעם עדין ביותר, ללא חריפות ולא אלכוהול.

מעבר לכך, כמובן שיש להקפיד של ביקור קבוע אצל השיננית ואצל רופא השיניים למעקב.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה - תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום