אינני בוכה אף פעם...

(0)
לדרג

הגישה לכאב אצל ילדים שונה מזו הננקטת כלפי מבוגרים היא תלויה בגיל הילד, בשלבי התפתחותו ועוד

מאת: מחברים: ד"ר עודד וופסי; ד"ר הדר ירדני

נושא הכאב אצל ילדים מעורר בשנים האחרונות התעניינות גוברת בקרב הקהילה הרפואית, אנשי מדע וכמובן בקרב הסובלים. קיימות ראיות מוצקות שתחושת הכאב קיימת כבר אצל העובר וכי לכאב היילוד והילד, שאינו זוכה לטיפול, יש השפעות לא רצויות על תהליכי הריפוי, על עיבוד תחושת הכאב בעתיד ועל דפוסי ההתמודדות עמו. הגישה לכאב ילדים שונה מטבע הדברים מזו הננקטת כלפי מבוגרים. ראשית, יכולת התקשורת עם הילד משתנה לפי גילו. אצל ילדים שאינם מדברים נאמד הכאב לפי מדדים עקיפים כגון שינויים בלחץ הדם ובדופק, מבע הפנים וטון הבכי. ואולם אפשר שמדדים אלה יושפעו גם מגורמים אחרים ולכן הם עלולים להטעות את הבודק או המטפל.

אפילו בגילים מתקדמים יותר אי אפשר להסתמך על מראהו החיצוני של הילד כדי לאמוד את מידת הכאב. ילד סובל עשוי לשכב פרקדן ולהמעיט בתנועות כדי להימנע ממכאוב. ייתכן גם קושי לזהות את סיבת בכיו של ילד מאושפז החשוף לפרידה מסביבתו הקרובה, לחרדה ולחוסר ביטחון. מידת הבשלות של מערכות אחרות (נוסף על מערכת העצבים) בגוף הילד משתנה עם הגיל. דוגמאות: פגים ויילודים בשבועות הראשונים לחייהם נוטים להפסיק לנשום בתגובה לתרופות נרקוטיות; מערכות הכבד שתפקידן לנטרל תרופות אינן בשלות וכמו כן מערכות השתן המופקדות על הפרשתן. כל זה מחייב השגחה על הילד במקום שרמת הניטור בו גבוהה ביותר, כדי לתת לו טיפול נאות ובטוח.

ועוד זאת: נדרש להבין את תפישת העולם ואת יכולת הניתוח של הילד, ואלה משתנים עם התפתחותו. דוגמאות: יכולתם של ילדים מגיל חמש ומעלה להבין מהו מכשיר הזרקה אוטומטי לשיכוך כאב ולהפעילו; שימוש בטכניקות של הרפיה ודמיון מודרך הניתנות ליישום מגיל שלוש ומעלה ועוד.

העקרונות לסיווג כאבי ילדים דומים לאלה הנקוטים כלפי מבוגרים. בחלוקה גסה מסווגים הכאבים לכאב חד ולכאב כרוני. כאב חד קשור תמיד בתהליך של פגיעה כלשהי בגוף, לדוגמה כאב הנגרם בזמן ברית מילה, מהזרקה, מדלקת באזור כלשהו וכדומה. כאב כרוני הוא כל כאב שנמשך אל מעבר לזמן הצפוי לריפויו או כאב שמתקיים בהיעדר עדות לפגיעה מתמשכת באזור כלשהו בגוף.

כאבים מסווגים גם על פי המנגנונים שמחוללים אותם. סיווגים אלה משפיעים על בחירת התרופות והאמצעים לטיפול. לטיפול בכאב חד יש מגוון תרופות הניתנות בכמה אופנים: משחה (כמו אמלה), טבלית, סירופ, פתילה, מתן דרך השריר ודרך הווריד. דוגמאות לטיפול שכיח: אקמול, נוגדי דלקת כמו איבופרופן ונורופן המיועדים להורדת חום ולשיכוך כאבים גם יחד, טרמדול, סוגי תרופות החל בתרופות אופיאטיות כמו מורפין וכלה בחוסמי הולכה עצבית. יש לציין: על אף פרופיל הבטיחות הגבוה של התרופות הללו, נטילתן כמה ימים "סביב לשעון" אפילו במינון המומלץ עלולה לסכן את הילד בהרעלה ואם יש ספק כלשהו רצוי להיוועץ ברופא. הטיפול בכאב כרוני ניתן בתרופות אחרות לפי סיווג מנגנון תרופות נוגדות פרכוסים, נוגדות דיכאון ועוד. ככלל, יש להתאים את אופן נטילת התרופה ומינונה למצב הילד ולגילו, ולהמעיט ככל האפשר במתן תרופות בזריקות.

לבסוף, כמה עצות למתמודדים עם כאב צפוי (לדוגמה לפני ניתוח או בדיקה):

1. רצוי להסביר לילד את הצפוי לו במונחים המתאימים לגילו. ניסיון להסתיר ולייפות את המציאות או לדחות את הקץ יערער את אמון הילד בהוריו ואת ביטחונו העצמי ויפחית מיכולתו בעתיד להתמודד עם הצפוי.

2. יש להקדים רפואה למכה טיפול מונע בכאב יפחית מאוד את עוצמתו. אם לא ניתן לתת טיפול מונע, רצוי לטפל בכאב מוקדם ככל האפשר.

3. בכל בית חולים ובמוסדות קהילה מרכזיים יש מומחים שאפשר להיוועץ בהם ואף לבקש תכנית טיפול יעילה ובטוחה לילדיכם.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

באדיבות: "מכביתון" מבית מכבי שירותי בריאות, להרגיש טוב להיות בריא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום