מעולם לא היה מצבנו...

(0)
לדרג

כמה עניינים על סדר היום הרפואי בארץ, אלימות כנגד רופאים ומצוקה תקציבית - מי מפסיד ומי מרוויח

מצב האומה

נכון שיש לנו פיגועים, נכון שיש לנו אינתיפאדה, נכון שיש לנו פוליטיקה, אבל יש לנו גם אנשים.

אנשים חולים, אנשים בריאים, אנשים שמשלמים מס וזקוקים לתשתיות הבריאות והסעד של המדינה, האם האם מקבלים את כל אלו? לעיתים כן, לעיתים יותר קרובות - לא.

מה עומד מאחורי המקרים שבהם המערכת לא מספקת את צרכי הנזקקים לה? כמה נקודות לכמה אירועים, וכאב לב (פיזי ונפשי) גדול ובעייתי.

ד"ר יורם בלשר יו"ר ההסתדרות הרפואית: נמשיך להיאבק להקלת המצוקה החריפה בבתי החולים

עוד על מצוקת המחלקות הפנימיות ובתי החולים בכתבות הבאות:
התדרדרות במצב בתי החולים
רגע לפני ההתמוטטות

ד"ר יורם בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר אמש כי הר"י והרופאים לא יחדלו מלזעוק את זעקתה של מערכת הבריאות הציבורית ולא יעמדו מנגד מול ההידרדרות הנמשכת בבתי החולים. ד"ר בלשר דיבר בישיבת מנהלי בתי החולים שהתקיימה במשרדי ההסתדרות הרפואית.

ד"ר יורם בלשר הביע הערכה לפועלו של שר הבריאות, דני נוה ולכך שנקט את הצעדים המיידיים אותם ביקשו מנהלי המחלקות הפנימיות בשבוע שעבר במכתבם לראש הממשלה, כמו למשל תוספת כוח אדם סיעודי ותוספת רופאים תורנים. הוא הודה לשר הבריאות על שפעל בממשלה להבטיח שהתקציב המתאים לצעדים אלה יהיה ממקורות ממשלתיים ולא מתקציב בתי החולים ומשרד הבריאות.

עם זאת, אמר ד"ר יורם בלשר כי עדיין יש מחסור בתקנים וכי יש צורך בטיפול שורש כדי לפתור את מצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות, הילדים, טיפול נמרץ כללי ורפואה דחופה. הוא ציין כי מנהלי בתי החולים שהשתתפו אמש בפגישה היו תמימי דעים עם כך שרק ועדת חקירה ממלכתית תוכל להביא לשינוי העמוק והיסודי שנדרש.


על בית החולים "ביקור חולים" - ועל תקציב המדינה.

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום לדיון דחוף בנושא הסכנה להמשך תפעולו של בית החולים "ביקור חולים" ובהעדר מקורות תשלום לעובדי בית החולים שפרשו ולעובדים בו כיום. 13 חברי כנסת השתתפו בדיון, והקונצנזוס היה מלא: אסור לתת יד לסגירתו של בית החולים, שהינו חיוני לתושבי ירושלים, כפי שאמנם ניתן היה לראות במשבר האשפוז של השבועות האחרונים.

ח"כ חיים אורון, שהוועדה התכנסה לבקשתו, פתח בסקירת הבעיות העיקריות של בית החולים.
ח"כ עמיר פרץ, שנכח בדיון, קרא לפתור בדחיפות את בעיית הגמלאים, אחרת יחריף את הצעדים למאבק עובדים.
ח"כ רוחמה אברהם קראה להביא את הנושא לפתחו של שר האוצר, כי אין אפשרות לוותר על בית החולים מבחינת מיקומו האסטרטגי, איכות הטיפול והצוות הרפואי.
ח"כ דני יתום אמר שלא יעלה על הדעת כי במצב בו תפוסת בית החולים עולה לאין שיעור על מספר המיטות, ייסגר בית החולים המשרת למעלה מ100,000- איש. לדבריו, הוועדה צריכה לשבת יום ולילה, אם צריך, עד שיימצא הפתרון.
לשאלתו של ח"כ בייגה שוחט, מה עמדת האוצר בנושא, אמר נציג האוצר, רביב סובל, כי אין באוצר החלטה שחייבים לסגור את בית החולים או להמשיך לתפעלו, וכי עתידו בגורם שירכוש אותו.
נציג משרד הבריאות, ד"ר יצחק ברלוביץ, אמר שסגירת בית החולים היא סכנה לבריאות הציבור, וכי שר הבריאות סבור שבית החולים חייב להמשיך ולהתקיים.
ד"ר יורם בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר לחברי הוועדה כי בלי פתרון לבעיית הפנסיה, אף גורם פוטנציאלי לא יהיה מוכן לתפעל את בית החולים, וקרא למציאת פתרון למצוקת הפנסיה.
כונס הנכסים הרשמי, מר שלמה שחר מסר כי מבחינתם המדובר בסיפור הצלחה, שכן בתקופה קצרה הצליח בית החולים לצאת מהגירעון ו"לעמוד על רגליו", ופעילותו אף גדלה והתרחבה בכל החתכים.
מר ברי בר-ציון, מנהל בית החולים מטעם הכנ"ר, מסר כי האוצר דורש ממנו עוד ועוד התייעלות, כתנאי להמשך העברת הכספים שהובטחו לבית החולים, אולם אין באפשרותו לבצע התייעלות נוספת.

יו"ר ועדת הכספים הכריז, כי חד-משמעית בית החולים לא יימכר כנכס נדל"ני וכי ימשיך לתפקד כבית חולים. בכוונתו להיפגש עם שר האוצר בנושא, ולקיים מדי שבוע, ביום רביעי, חצי שעה להתעדכנות במצב בית החולים, עד שיימצא פתרון.

אלימות במערכת הבריאות

עוד על אלימות במערכת: בכתבה הבאה

המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) יקיים כנס על הדרכים להתמודדות עם תופעת האלימות הגוברת נגד הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות. הכנס יתקיים ביום ב', 28.02.2005, בכפר המכביה ברמת-גן (09:00-13:30), תחת הכותרת "אלימות במערכת הבריאות - זו לא חייבת להיות המציאות". את הכנס ינחה פרופ' יאיר שפירא, מנכ"ל בי"ח אסותא ויו"ר "הפורום למנהלים בכירים בסקטור הרפואי" הפועל במסגרת המי"ל. בדיון ייטלו חלק נציגי משרד הבריאות ומשטרת ישראל.

הכנס יכלול דיונים על תפקידו ואחריותו של משרד הבריאות בהתוויית דרכי התמודדות עם מקרי אלימות במערכת הבריאות, מהן ההגנות המשפטיות העומדות לרשות הצוות הרפואי, מה ניתן לעשות בתחום האכיפה והחקיקה בכדי להגן על הצוותים הרפואיים, אחריות הכנסת להובלת החקיקה בתחום האלימות נגד משרתי ציבור ודיון בשאלה האם האלימות במערכת הבריאות בישראל היא תופעה ייחודית או השתקפות של החברה הישראלית.

מנכ"ל המי"ל, יצחק (יצחקי) חן, אמר כי האלימות הגואה בחברה הישראלית בכלל ונגד צוותים רפואיים בפרט מדגישה ביתר שאת את חומרת הבעיה של תקיפות רופאים. גם בעולם מתמודדים מול תופעות דומות. כך למשל, בשנים האחרונות הונהגה בבריטניה מדיניות של "אפס סובלנות" כלפי אלימות מול הסגל הרפואי אשר עיקריה הן הידוק שיתוף הפעולה עם המשטרה, המערכת השיפוטית והפרלמנט. כתוצאה מהנהגת המדיניות חלה הפנמה בקרב הציבור הבריטי לגבי החומרה בה מתייחסת המערכת לתקיפות רופאים. גם בישראל האלימות לא חייבת להיות המציאות והכוונה היא להעלות את הנושא לסדר היום ולהביא סוף סוף לעצירת ההידרדרות החמורה.

קשישים בישראל - ניידות היא מילת המפתח

נתוני מחקרים מעלים מס' עובדות מעניינות לגבי איכות חייהם של קשישים בימינו:

רבע מאוכלוסיית הקשישים גרה לבד, 94% מהם גרים בישובים עירוניים .

רק % 27 מהקשישים מורשים לנהוג.

אחוז הנסיעות המיועדות לקניות וסידורים (מסך כל הנסיעות) של קשישים הינו 23% (!), לעומת 11% בכלל האוכלוסייה.

קרוב לשלושה רבעים מהקשישים החיים בקהילה, מסוגלים ללכת רק עד למרחק של 400 מטר ללא סיוע :
7% עושים מרחק זה בעזרת מכשיר (מקל/הליכון).
7% זקוקים לעזרת מלווה כשהם על כסא גלגלים .
12% מרותקים לבית.
כחמישית מהקשישים בקהילה נפלו במהלך החצי שנה האחרונה
בממוצע, קשיש מבקר 15 פעמים בשנה אצל רופא...

נתונים אלו מעידים על הקושי הרב בו מצויים קשישים רבים ומצטיירת תמונה עגומה למדי המעידה על איכות חייהם.

ניידות נותנת לקשישים יותר מאשר יכול להגיע ממקום למקום פרופר, אלא נותנת יציבות וביטחון עצמי, יכולת להמשיך ולהיות "אדם" ולא להרגיש מוגבל ותלוי באחרים.

מחקר שערכה חברת "צרעה מערכות אקטיביות בע"מ" , מהחברות החדשניות והמובילות בתחום הניידות החשמלית (סקוטרים וקלנועיות), העלה מספר נקודות חשובות בנושא ניידות של קשישים:

ברמה האמוציונאלית נראה כי השימוש בסקוטר/אמצעי תחבורה נייד מונע את ההתבודדות והבדידות ואת ההתנתקות ממעגל הפעילות הרחב יותר והמעגל החברתי.
ברמה הפסיכולוגית והפונקציונלית יש תרומה גדולה נוספת והיא העובדה שהניידות מקנה עצמאות.

הניידות מקלה על חייו של הקשיש, מאפשרת "איכות חיים" והמשך חיים באותה רמה שבה חי קודם ובמקרים רבים אף גבוהה יותר.

כשהוא נייד, יוצא הקשיש מביתו הרבה יותר, "יוצא בלי לחשוב פעמיים" , וכך יכול להשתלב במגוון רחב הרבה יותר של פעילויות ובילויים. זמינות הסקוטר (נמצא תמיד במכונית) מאפשרת לקשיש ספונטניות, לעצור במקום מסוים וללכת אליו ללא שיקולים וקשיים.

בואו לדבר על כל אלו בפורום רפואה ומשפט
ובפורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום