אכלת פלפל, שתה מיץ - על טלויזיה ותזונה

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה כי ילדים הצופים שעות רבות בטלוויזיה נוטים לצרוך פחות ירקות ופירות - שאר ירקות

מאת: מערכת zap doctors
מחקר חדשני מצביע על קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה לצריכת ירקות ופירות

הילד שלכם יושב שעות מול הטלויזיה? עכשיו נוספה לכם דאגה חדשה, לא רק שאתם חוששים שמוחו יתנוון, עיניו ינזקו מהפסים המרצדים והכושר הגופני שלו יהיה ירוד (וכתוצאה מכך הוא גם ישמין.. ) יהיו לו בעיות קשב ועוד ועוד..

כעת, מחקר חדשני שנערך בבית הספר לרפואת הציבור ב- Harvard, ופורסם בכתב העת המדעי היוקרתי לרפואת ילדים PEDIATRICS, מצביע על קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה לצריכת ירקות ופירות. החוקרים מצאו כי ילדים ובני נוער הצופים יותר שעות בטלוויזיה נוטים לצרוך פחות ירקות ופירות.

במחקר, שנמשך כשנתיים, וכלל 548 ילדים בני 12 בממוצע, נבדק שיעור הצפייה בטלוויזיה אל מול שיעור צריכת ירקות ופירות. מממצאי המחקר עולה כי, ילד או מתבגר, הצופה בטלוויזיה 3 שעות ביום (שיעור הצפייה הממוצע במחקר הנוכחי) ומגביר את שעות הצפייה שלו בשעה אחת ליום, צורך פחות 2.25 מנות פרי וירק בשבוע, השקולים ל- 110 מנות פחות בשנה, לעומת ילד שאינו צופה בטלוויזיה.

המחקר מציין כי צפייה בטלוויזיה הינה הפעילות העיקרית של ילדים בארה"ב, למעט שינה, וכי ילדים ובני נוער בגילאי 2-17 מבלים מולה בממוצע 22 שעות בשבוע. במהלך שנה נחשף ילד אמריקאי לכ- 20,000 פרסומות, באורך כולל של כ- 150-200 שעות. 56% מהפרסומות הן למוצרי מזון, ורק מעט מהן לירקות ופירות.

מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין צפייה ממושכת בטלוויזיה על-ידי ילדים, לצריכת מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך ולפעילות גופנית מועטת המביאים להשמנת יתר, אולם כאן לראשונה נמצא קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה לצריכה נמוכה של ירקות ופירות.

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מסבירה:

"הסיבה העיקרית לקשר הישיר שנמצא היא ככל הנראה חשיפה לפרסומות של מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך, המביאות את הילדים לצרוך יותר מן המזונות הללו. מזונות אלה, שלעתים אף משווקים במעטפת בריאותית, מככבים בפרסומות בשיעור גבוה הרבה יותר מאשר ירקות ופירות, ובשל כך הילדים גם מעודדים את הוריהם לרכוש עבורם את המוצרים הללו, אותם הם צורכים על חשבון הירקות והפירות".

עוד הוסיפה מור-אופיר, כי "צריכת הירקות והפירות על-ידי ילדים ומתבגרים איננה מספקת. בארה"ב רק אחד מבין חמישה ילדים צורך את הכמות המומלצת של ירקות ופירות )לפחות 5 מנות ליום). גם בארץ המצב דומה, זאת על אף העובדה כי לצריכת ירקות ופירות בתקופות הילדות וההתבגרות חשיבות רבה לבריאות הילדים בטווח הקצר והארוך".

לפיכך, ממליצה מור-אופיר, "יש לשלב באופן קבוע ירקות ופירות בתפריט הילדים. חינוך להרגלי אכילה בריאים בגיל צעיר גם מעצב את הרגלי התזונה להמשך החיים. כדי להגביר את צריכת הירקות והפירות בקרב ילדים, בהקשר לתוצאות המחקר הנוכחי, מומלץ להגביל את שעות הצפייה בטלוויזיה ובמחשב לעד שעתיים ביום. כעיקרון, לא מומלץ לשלב צפייה בטלוויזיה עם אכילה, אך אם כבר אוכלים, עדיף להגיש לילדים ירקות ופירות חתוכים בזמן הזה. מעבר לכך, חשוב שההורים יגבירו את החשיפה של הילדים לירקות ולפירות במשך כל היום, בכל הארוחות, כולל ארוחות הביניים. ילדים, כמו מבוגרים, נוטים לאכול מה שנגיש, חתוך ומוכן לאכילה.

עוד על ירקות ותזונה נכונה בכתבה הבאה

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום