מבשלים אחרת

(0)
לדרג

סדנת בישול מיוחדת לילדים חולי סוכרת מסייעת בהתמודדות קצת אחרת עם המחלה ועם הקשיים

מאת: מערכת zap doctors
להיות חולה

קשה להיות חולה, קשה כפליים להיות חולה במחלה שלא עוברת, היא פה על מנת להישאר...
קשה להיות מוגבל עקב מחלה, קשה כפליים להיות ילד מוגבל בתזונה ובהתנהגות על ידי מחלה שהוא לא ממש מבין, לא קל להסביר לילד למה אסור, ולמנוע ממנו את הממתקנים שהוא כל כך כמה אליהם.
איך מתמודדים עם זה?

אחת הדרכים לפיתרון ההתמודדות הוא הידע, ללמד ילד כמה שיותר על המחלה שלו, על הצרכים שלו ושלה ועל הדרך לקיים חיים מספקים ועשירים (גם מבחינה קולינארית) לצידה.

עוד על סוכרת: ערוץ "סוכרת" בדוקטורס

מהי סוכרת נעורים?

סוכרת סוג 1, מופיעה בדרך כלל בגילאי הילדות או בנערות, ולכן נקראה גם בשם סוכרת נעורים, אולם יכולה להופיע בכל גיל.
הסיבות והגורמים לסוכרת סוג 1 אינם מובנים דיים. הבעיה בבסיסה נעוצה בהרס תאי בטא שבלבלב, המייצרים אינסולין. ככל הנראה, לחולי סוכרת סוג 1 רמות גבוהות של נוגדנים לתאי בטא ואינסולין, כך שניתן לאמר שהגוף מצוי תחת מתקפה עצמית של המערכת החיסונית. תהליך זה יכול להיגרם מזיהום ויראלי או כימי, או כתוצאה מהתפתחות נוגדנים לאינסולין מן החי.

התסמינים הראשונים של סוכרת סוג 1, המופיעים אצל ילדים צעירים, הם: תחושת צמא מתמשכת ותכיפות במתן שתן. סימנים נוספים הם: ראייה מטושטשת, רעב, עייפות ואיבוד משקל. כתוצאה מכך שהגוף אינו יכול לנצל את הסוכר בדם הוא מתחיל לשרוף שומנים וחלבונים לצורך יצירת אנרגיה לתפקוד הגוף. כתוצאה מכך, מצטברים בדם תוצרי פירוק רעילים (קטונים - ketones וחומצות - acids) המביאים למצב הקרוי - קטואצדוזיס, שגורם לאובדן הכרה. הסימפטומים הללו יכולים להתפתח במהירות וקורה שלא מבחינים בתסמינים המקדימים עד שהילד/ה מאבדים את הכרתם.

בית החולים "ספרא" לילדים במרכז הרפואי "שיבא" תל השומר מקיים סדנת בישול מיוחדת לילדים בגילאים 7-12 הסובלים מסוכרת נעורים

במרכז הרפואי "שיבא" נערכה סדנת בישול לילדים חולי סוכרת נעורים בגילאי 7-12 שנים. הסדנה נערכה במרפאה לאנדוקרינולוגיה ולסוכרת נעורים בראשותה של ד"ר אורית פנחס-חמיאל בבית החולים לילדים ע"ש ספרא, במרכז הרפואי שיבא, תל-השומר.

בסדנת הבישול נפגשו ילדים חולי סוכרת נעורים עם ילדים סוכרתיים אחרים, ויחדיו למדו על הרגלי אכילה נכונה תוך עשייה, בישול והנאה. הילדים הכינו ארוחת ערב עבורם ועבור הוריהם בהנחיית דיאטניות המרפאה, אורית שמש ושירה לוי ואחות המרפאה, ציפי זיו.
במהלך הערב הכינו הילדים סלט ירקות צבעוני ולמדו על חשיבות הגיוון והצבעוניות שבירקות השונים. בנוסף, הכינו הילדים בורקסים ממולאים בגבינות, ולמדו על חשיבות הסידן. עם הבורקס הגיעה גם ביצה, למרות החשש לאכול ביצים בשל תכולת הכולסטרול, הביצים מכילות חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה.
לקינוח שקדו הילדים ואפו עוגת שוקולד, עם חישוב נכון של פחמימות, ניתן ליהנות גם ממנה. בסדנה למדנו כיצד בנויה ארוחה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, ושמותר לאכול הכל, אך הכמות מאוד חשובה.
לפני הארוחה, חישבו הילדים ביחד את כמות הפחמימות, מדדו רמות סוכר והזריקו אינסולין, תוך שהם משווים ומחליפים טיפים וחוויות.

הסדנה מתקיימת זו השנה השנייה, והילדים מספרים כי הם מחכים למפגש כל שנה, וסופרים את הימים עד למפגש הבא.

במקביל לסדנת הבישול שעברו הילדים, ישבו ההורים לשיחה משותפת עם העובדות הסוציאליות של המרפאה, מרב הרמן-רז ונועה פרויליך.
הפעילות עם ההורים נעשתה באמצעות שימוש בקלפים טיפוליים ושיחה אודות מחלת הסוכרת וההתמודדות עמה. בשיחה הועלו קשיים בהתמודדות עם ילד חולה סוכרת, לבטים לגבי גבולות, מעורבות והתערבות בניהול מחלת הילדים, החרדות היום-יומיות לשלומם של הילדים ועוד.
ההורים יעצו אחד לשני, הרגיעו, השוו ובעיקר- השתמשו בקבוצה כמקור תמיכה.
בסיום סדנאות הילדים וההורים נערכה ארוחת ערב משותפת וחגיגית שהוכנה והוגשה על-ידי הילדים.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום