שיגרה טובה - על בדיקות שגרה

(0)
לדרג

אילו בדיקות שיגרה נערכות לילדים בטיפת חלב? בשביל מה אנחנו צריכים את זה? כתבה שניה

מאת: מערכת zap doctors
בשביל מה אנחנו צריכים בדיקות שיגרה?

פעמים רבות מוצאות את עצמן אמהות צעירות והורים צעירים בכלל מתרעמים על היחס ועל ההמלצות של אחיות טיפת חלב "בשביל מה אנחנו צריכים את זה בכלל" מתמרמר לו הורה שקיבל עצה שאינה לרוחו, או שאינה תואמת את המידע שהשיג באינטרנט.

המשמעות של טיפת חלב ושל המערכות לטיפול במשפחה, דווקא משום שהיום יש שפע כל כך גדול של מידע, לצידו קיים אוקיינוס גדול כפליים של בורות וחוסר מודעות.

שירותי הטיפול באם ובמשפחה הם אולי לא האידיאלים כרגע, אולם חשיבותם לא תסולא בפז, על מנת לגלות בעיות וצרות בשלבים המוקדמים מאוד של ההתפתחות ניתן להציל ולעזור לעשרות ומאות ילדים שאם לא השירות הנ"ל - היו נופלים בין הכיסאות.

ההורה המיודע הקורא באינטרנט ומתייעץ במומחים הוא לאו דווקא קהל היעד הראשון במעלה, להפך, דווקא ההורה המבולבל, שאין לו גישה לכל שפע המידע הזה זקוק יותר מתמיד להכוונה ולטיפול, בטיפול הזה כלולות גם כמה בדיקות שיגרה, שנבחנו ונבחרו בקפידה, שמטרתן לסנן את כלל האוכלוסיה ולהצביע על בעיות אפשריות לעתיד, שניתן כבר בשלבים מוקדמים לטפל בהן ולסייע לסובל מהן.

טיפת חלב, קצת היסטוריה

למדינת ישראל מסורת מפוארת של שמירה על בריאות אוכלוסיית הילדים. בתחילת המאה הקודמת הקימו אנשי "הדסה" את המערכת הראשונה של שירות "טיפת חלב", שכלל ייעוץ להורים לטיפול הנכון בתינוקות, חיסונים ובדיקות רפואיות לגילוי מוקדם של מחלות.
היום, אחרי כמעט מאה שנות פעילות, חשיבותן של בדיקות השגרה עדיין מקובלת על דעת העוסקים בתחום בריאות הילד. עם זה יש צורך לשנות חלק מתוכני השירות. בעבר התרכזה עבודת השירות סביב נושא התזונה, ובייחוד מצבי תת-תזונה. מדידת משקל וגובה של התינוקות, בהכוונה לתזונה נכונה ובהדגשת ההנקה כבסיס לתזונה נכונה היו חלק חשוב מהבדיקה השגרתית.

בימים עברו חולק בתחנות לבריאות המשפחה חלב נקי לאימהות כדי להבטיח שהתינוק לא יקבל חלב שאינו נקי. הרופאים בדקו את הילדים בדיקות שגרה לגילוי מוקדם של מומי לידה ומחלות למיניהן, ואף נתנו שירות ייעוץ לאחיות.

לאילו בעיות מיוחדות נועדו בדיקות השגרה?

נוסף על חשיבות הבדיקה הכללית של התינוק הבריא לגילוי מחלות בשלב מוקדם, בדיקת רופא מיומן ובעל ידע מקיף בתחומים אלה עשויה לגלות בעיות מלידה. גילוין המוקדם מאפשר לטפל בבעיות אלה בשלב הראשוני ובדרך כלל הוא מבטיח תוצאה טובה יותר. דוגמאות לבעיות כאלה:

פזילה - בדיקה יסודית של העיניים בחודשים הראשונים לחיי התינוק עשויה לאבחן פזילה שיש לטפל בה. אם הבעיה מתגלה בשלב מוקדם מספיק, ניתן לטפל בה על ידי כיסוי העין הטובה או בהרכבת משקפיים ובאופן זה למנוע את הצורך בניתוח בעתיד.

פריקת מפרקי הירך - קיים מצב שמפרק הירך של התינוק אינו יציב מספיק, וחלקה העליון של עצם הירך נתון מחוץ למפרק עצמו או נכנס ויוצא לסירוגין.

מצב זה אמנם נדיר יחסית, אבל אם לא מגלים אותו מוקדם, בכוחו לגרום נכות קשה וצורך בניתוחים מורכבים בעתיד. רופא שחושד בקיומה של בעיה זו יפנה את התינוק לבדיקה על-קולית (אולטרה-סאונד) אצל אורתופד מומחה כדי לאשש את האבחנה. אם אובחנה הבעיה בשלב מוקדם ניתן לטפל בה באמצעים פשוטים כמו חגורה מיוחדת.

מעקב התפתחות - בתחנות לבריאות המשפחה יש לרופא ולאחיות הזדמנות חשובה לעקוב אחר התפתחות התינוק מבחינת המוטוריקה, השפה והתקשורת עם הסביבה. מקובל היום לתעד את התפתחות הילד בטפסים מובנים, לפי דיווח ההורים ולפי תצפית ישירה בילד.

אנמיה (חוסר דם) עקב חוסר ברזל - מומלץ שנהיה דרוכים לאפשרות של חוסר דם אצל תינוקות עקב חוסר ברזל בתזונה. מומלץ לעשות לכל תינוק כבן שנה בדיקת דם למדידת המוגלובין. אם קיים חסר בברזל, ניתן לטפל בבעיה במתן ברזל בתרופה ובייעוץ לתזונה נכונה.

בשנים האחרונות נדונה שאלת הצורך בבדיקות השגרה בכלל, ובמרכיביהן הספציפיים בפרט, בתחנה לבריאות המשפחה. אשר לבדיקות בכלל, עולה השאלה אם יש טעם להמשיך בבדיקות שגרה בשל העובדה שכל ילד מבקר כיום פעמים רבות אצל רופא ילדים. ועוד: האם הבדיקות שנעשות היום באמת יעילות מספיק כדי לגלות מוקדם מחלות?
ברור למדיי שעדיין יש צורך במסגרת שתאפשר בדיקת תינוקות יזומה ושיח בין רופא או אחות להורי הילד. כעת יש אי-בהירות בעניין המקום שיתבצעו בו בדיקות אלה - בתחנות לבריאות המשפחה של משרד הבריאות או במסגרת הקופות. מכל מקום אין ויכוח על הצורך במפגשים יזומים מדי תקופה של הורים וילדיהם עם צוות רפואי, כדי לאפשר טיפול בנושאים מגוונים הקשורים בבריאות הילד.
אשר לבדיקות ופעולות שיש לעשות ב"בדיקות שגרה", יש כיום כמה שינויים מהותיים. הגישה החדשה מציינת שיעילותן של בדיקות שגרה פוחתת עם הזמן, כלומר אם לא התגלתה פתולוגיה בכמה בדיקות שגרה בשנה הראשונה, הסיכוי לגלות דברים חדשים בבדיקות נוספות קטן. בשנים האחרונות הועלו נושאים חדשים שדורשים תשומת לב מיוחדת במסגרת בדיקות השגרה, שלא באו לידי ביטוי בבדיקות אלה בעבר.

נושאים חדשים אלה כוללים:

1. מניעת חולי כרוני בעתיד, בייחוד משקל עודף. הספרות היום מלאת דיווחים על השיעורים הגדולים של מחלות כרוניות באוכלוסייה, כגון השמנה, סוכרת ומחלות לב. הטיפול הכי טוב במחלות אלה אינו אלא במניעה. יש להתחיל בטיפול מונע בגיל הרך והוא כולל מתן הנחיות להורים לתזונה נכונה ולפעילות גופנית לילדיהם. המסגרת של בדיקות שגרה היא מקום אידאלי להסביר להורים כיצד לכוון את התינוק להרגלי אכילה נכונים ולעודדו לפעילות גופנית, כולל הגבלת שעות צפייה בטלוויזיה (במחקרים נצפה קשר ישיר בין כמות שעות הצפייה בטלוויזיה ביום לעודף משקל בילדים).

2. הדרכת הורים בעניין בעיות ושאלות הנוגעות להתפתחות ילדיהם ולהתנהגותם. במחקרים הוכח שהדרכה נכונה של הורים בזמן הגיל הרך של ילדיהם יכולה למנוע בעיות התנהגות קשות בגיל בית הספר.

3. בהפעלת תכניות לעידוד הקראת סיפורים לילדים נראו הישגים גדולים אצל ילדים שהשתתפו בתכניות אלה, כמו רכישת שפה מוקדם יותר ושיפור רמת הקריאה בעת כניסתם לבית ספר, לעומת ילדים שלא נחשפו לתכניות. זה שנה מפעילים רופאי ילדים בנגב תכנית הרצה (פיילוט) ראשונה בתחום זה בכותרת "קריאה לקריאה". ילדים שמבקרים אצל רופאי הילדים לבדיקות שגרה מקבלים ספר מתנה, וההורים מקבלים הדרכה על חשיבות ההקראה בקול רם לילדיהם.

לסיכום, היום יותר מאי פעם יש חשיבות למפגש הצוות הרפואי עם משפחות של ילדים צעירים במסגרת "בדיקות שגרה". מלבד התוכן הספציפי של מפגשים אלה, דו-שיח פתוח ובדיקה מקיפה של הילד מקנים ביטחון וסיפוק להורים, ויש לזה ערך גדול לבריאותו של הילד בעתיד.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

באדיבות "מכביתון" - להרגיש טוב להיות בריא, מבית "מכבי" שירותי רפואה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום