נפש הומיה

(0)
לדרג

על מרפאה חדשה לטיפול בהפרעות נפשיות בנשים, הנובעות מקשיים בפוריות, הריון ולידה בתל השומר

מאת: מערכת zap doctors

כ-100,000 זוגות בישראל סובלים מאי-פוריות, שהם כ-10% מכלל הזוגות בשנות הפוריות שלהם. אי-פוריות מוגדרת כחוסר יכולת של זוג להשיג הריון אחרי שנה של קיום יחסי מין סדירים ולא מוגנים (6 חודשים אם האישה מעל גיל 35). כשליש מהסיבות לאי-פוריות מיוחסות לבעיות של הגבר, שליש לבעיות של האישה, והשליש האחרון מיוחס לשילוב של בעיות הגבר והאישה או לבעיות שאין להן הסבר.

זמן של אושר?

הריון ולידה מהווים לרוב זמן של שמחה ואושר, יחד עם זאת לעיתים דווקא בתקופה זו עולים גם קשיים.
נשים רבות (כ20%) חוות בזמן הריון ולידה רגשות עזים הכוללים ציפייה, התרגשות, שמחה והגשמה מעורבת עם חרדה, תסכול, בלבול או דיכאון, תופעות אלו שכיחות יותר בהריון ולידה ראשונים.
מכיוון שמדובר בתקופה עתירת לחצים הרי שהיא עלולה לגרום או להחמיר הפרעות או בעיות נפשיות.
כשהפרעה נפשית מופיעה אצל האם סביב לידה הופכת בקלות לבעיה רבית, שכן דווקא האם הצעירה שאמורה להיות המטפלת העיקרית בתינוק, לא מצליחה לתפקד.

הנתונים המצטברים מראים כי מצב רוח דכאוני של האם משפיע מאוד על האינטראקציה והחיבור בין האם לתינוק וכי החומרה והמשך של הסימפטומים הדיכאוניים יוצרים קרקע פורייה להפרעות התנהגות אצל הילד. לכן זיהוי וטיפול מוקדם, של הפרעות סביב לידה והריון הינם חשובים במיוחד.

בואו לדבר על כך גם בפורום חרדות מפני הריון ולידה

פוריות, חיי יום יום וטיפולים אפשריים

טיפולי פיריון הם בשום פנים ואופן לא מצב משמח, על כך אין עוררין, אולם האם ניתן לעבור טיפולי פיריון ובכל זאת להמשיך לתפקד? לא לתת לכאב ולחרדה המלווים כל טיפול וטיפול להשתלט? האם ניתן בכלל למתן את הציפייה האדירה ואת הנפילות מעלה ומטה במצב הרוח מלווה ההורמונים?

צוות מחלקת פסיכיאטרית א' ב"שיבא", שהינה מחלקה ייחודית לטיפול בנשים בלבד, בניהולו של פרופ' יוסף זהר, התגייס ליוזמה של הקמת מרפאה ייעודית לאבחון וטיפול בהפרעות נפשיות סביב הפרעות פריון, הריון ולידה.
מטרות המרפאה הן זיהוי מוקדם לצורכי טיפול, לימוד ומחקר של הפרעות נפשיות, הקשורות לפריון הריון ולידה וכן פיתוח מרכז מידע והתמחות בהפרעות אלו.

ד"ר יהודה ששון, מנהל המרפאה מציין כי: "המרפאה, שתתקיים בשלב ראשון בביה"ח, תיתן ייעוץ למטפלים ותקבל לאבחון וטיפול נשים בתקופת הריון, לידה, טיפולי פוריות או אשר מתגלה אצלן חשד להפרעה פסיכיאטרית כל שהיא שהופיעה בזמן הנדון.
המרפאה יכולה לספק שירותים מגוונים החל מייעוץ מרפאתי חד פעמי, דרך טיפול מרפאתי ברמת תדירות שתידרש וכלה באשפוז מלא ותשתף פעולה עם מרפאות לטיפול באם וילד בקהילה, מרפאות פריון בבית החולים ומחלקת יולדות ופגים".

האשפוז (במקרים הנדירים בהם יידרש) מתבצע ביחידה המיוחדת לטיפול באם ובתינוק הנמצא במחלקה ומאפשרת אשפוז של האם עם תינוקה ביחידה מיוחדת.
החדרים מופרדים משאר המחלקה ומתוכננים כחדרים בודדים כך שהאם והתינוק זוכים לפרטיות המרבית.
הטיפול באם ובתינוק מתאפשר על ידי שיתוף המשפחה, בהתאם לצרכים תוך כדי שימת דגש מיוחד על רכישת מיומנות לשלב זה וטיפוח הקשר בין האם לתינוק.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה
ובפורום פיריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום