בוחן כליות ורחם

(0)
לדרג

איך עוזר האולטרה-סאונד לשפר את חייהן של נשים עם בעיות ברחם? ומה חדש במדע?

מאת: מערכת zap doctors
שרירנים ברחם (מיומות)

מעל 5,000 נשים בישראל עוברות כריתת רחם מדי שנה על מנת לטפל בשרירנים.

מיומות (שרירנים): זהו גידול שפיר שכיח של שריר הרחם. גידול זה אינו ממאיר. גידולים כאלה שכיחים יותר אצל נשים בשנות ה40- לחייהן. אצל נשים רבות מתפתחים יותר מגידול אחד. ברוב המקרים השרירנים אינם גורמים לסימפטומים ואינם דורשים טיפול, אם כי מומלץ להיבדק תקופתית על ידי רופא.

לאחר ניתוחים קיסריים, כריתות רחם לטיפול במיומות הן הפרוצדורות הכירורגיות השכיחות ביותר בקרב נשים בגילאי הפוריות. בישראל, מעל 5,000 נשים עוברות כריתת רחם מדי שנה על מנת לטפל בשרירנים ברחם. כריתת רחם דורשת לפחות 3-4 ימי אשפוז ותקופת החלמה של קרוב ל-6 שבועות. על פי מחקרים שפורסמו בארה"ב, בנוסף לסיבוכים הרפואיים שעלולים להופיע לאחר ניתוח לכריתת רחם, עלויות ישירות הקשורות בטיפול בגידולים ברחם מוערכות ביותר ממיליארד דולר בשנה למשלם המס.

80% מהנשים דיווחו על שיפור באיכות החיים ובסימפטומים לאחר הטיפול

מחקר חדש שהתפרסם בחודש שעבר (דצמבר) בז'ורנל AJR (הז'ורנל האמריקאי לרנטגנולוגיה), מראה כי אולטרה סאונד ממוקד מונחה הדמית MR יעיל בטיפול בשרירנים (מיומות) ברחם אצל נשים, משפר את איכות חייהן ומונע כריתת רחם. המחקר בדק מערכת אולטרה-סאונד ממוקד לטיפול לא פולשני בשרירנים, שפיתחה חברת אינסייטק הישראלית, וקיבלה לאחרונה את אישור ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי).

המחקר

במחקר השתתפו 108 נשים מ- 7 מרכזים רפואיים בעולם (2 באירופה, 3 בארה"ב ו-2 בישראל). הנשים, בגילאי 30-58, סבלו מסימפטומים של מיומות ודיווחו כי אין בכוונתן להרות. הגיל הממוצע היה 44.8. לאותן נשים הוצע הטיפול באולטרה סאונד במקום פעולה כירורגית. במחקר נבדקו גודל המיומה, רמת הסימפטומים ואיכות החיים הכללית לפני הטיפול ו- 6 חודשים לאחר הטיפול. התשובות לשאלות בנוגע לסימפטומים ואיכות החיים דורגו על סקאלה של 1-5. על פי התוצאות, כ- 80% מהנשים דיווח על שיפור משמעותי בסימפטומים ובאיכות החיים 6 חודשים לאחר הטיפול.

"כ- 25% מהנשים סובלות מסימפטומים שונים כתוצאה מהשרירנים", מסר ד"ר וולדיסלו ג'דרויס (Wladyslaw Gedroyc) מביה"ח סנט מרי ומביה"ס לרפואה בלונדון. הסימפטומים כוללים דימום חזק, ווסת ממושך וארוך, דימום בין ווסתי ולחץ על הבטן התחתונה. "במחקר, שכלל 109 נשים, נמצא כי שילוב של MRI ואולטרה סאונד יכול להיות אלטרנטיבה לכריתת רחם או כריתת מיומות. החוקרים ממשיכים לנתח את התוצאות, אך ניתן לומר כי 12 חודשים לאחר הטיפול השיפור והשינויים נשמרים". "הצלחת הטיפול במיומות היא רק ההתחלה", אמר ד"ר ג'דרויס, "היא מצביעה על יישום עתידיים של הטכנולוגיה בתחומים אחרים בטיפול בגידולים ממאירים".

הטיפול באולטרה-סאונד ממוקד

במהלך הטיפול, החולה שוכבת בתוך סורק MRI, המספק תמונות תלת מימדיות של הגידול והרקמות הסובבות אותו, ומאפשר הנחייה מדויקת לאלומת גלי האולטרה-סאונד בתוך הגוף. גלי האולטרה-סאונד מכוונים לנקודת המיקוד בתוך הגוף, מעלים את הטמפרטורה שם ומביאים להריסת הרקמה, מבלי לפגוע בשאר הרקמות הסמוכות. יכולת ההדמיה התרמית של סורק ה-MRI, מספקות משוב בזמן אמת על הטמפרטורה שהושגה ברקמה במהלך הטיפול על מנת להבטיח שליטה בתוצאות הטיפול.

בואו לדבר על כך בפורום גניקולוגיה
ובפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום